26 proc. polskich organizacji nie ma jeszcze formalnej strategii ESG, ale planuje ją stworzyć, a wśród najważniejszych wyzwań z tym związanych znalazły się trudność w mierzeniu postępów oraz niedostateczna wiedza na ten temat – wynika z raportu ManpowerGroup „ESG w polskich organizacjach”.
Publikacja wskazuje też, że w polskich firmach odpowiedzialność za tworzenie oraz wdrażanie strategii na rzecz ESG leży głównie w rękach zarządu lub dyrektorów, a w ostatnich 3 latach utworzono najwięcej stanowisk dla specjalistów, analityków oraz managerów ds. ESG.
Budowanie efektywnej strategii ESG
Zbudowanie ciekawej, wartościowej i efektywnej strategii ESG jest pierwszym krokiem i kluczowym elementem we wdrożeniu tego typu działań. Jak pokazuje najnowszy raport ManpowerGroup, 26 proc. polskich przedsiębiorstw jest na etapie planowania formalnej strategii ESG, a 22 proc. już ją posiada.
Zobowiązania wdrożyło 17 proc. przedsiębiorstw, 38 proc. jest w trakcie wdrażania ESG w organizacji, natomiast 36 proc. wstępnie planuje już działania. Publikacja zawiera także komentarze ekspertów z ramienia Rocket Jobs, Just Join IT, ESG Institute, 3M oraz kancelarii CMS.
– Zielona transformacja, działania na rzecz środowiska naturalnego, raportowanie ESG czy wdrażanie strategii na rzecz równoważonego rozwoju to trendy rynku pracy, które w ostatnim czasie jeszcze bardziej zyskały na znaczeniu – mówi Tomasz Walenczak, dyrektor generalny ManpowerGroup w Polsce. Wymagają one bowiem dużego nakładu pracy zarówno od pracodawców, jak i elastyczności oraz otwartości na naukę zielonych kompetencji wśród kandydatów oraz pracowników. W związku z dynamicznym rozwojem obszaru ESG powstają zupełnie nowe stanowiska, a firmy stają przed wyzwaniem realizacji założeń oraz zobowiązań. W drugiej jednak strony, wielu pracodawców nadal nie wdrożyło żadnych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, a jeśli już to zrobiło, to odpowiedzialność za te kwestie rozprasza na zatrudnione już osoby.
– Zbudowanie efektywnej strategii biznesowej opartej na filarach ESG to nie tylko kluczowy krok w kierunku zrównoważonego rozwoju firmy, ale także sposób na zdobycie przewagi konkurencyjnej w dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie. ESG przestaje być jedynie dodatkiem czy osobnym dokumentem, staje się integralną częścią strategii biznesowej. Klienci coraz częściej wybierają produkty od firm odpowiedzialnych społecznie oraz środowiskowo, pracownicy oczekują działań na rzecz społeczności i środowiska – podkreśla Agnieszka Orłowska, founder & CEO ESG Institute.
AI pomoże w ESG
Organizacje które zadeklarowały wdrożenie działań ESG zostały zapytane o to, jakie obszary wymagają dalszego rozwoju lub wsparcia zewnętrznego. Według danych, głównym obszarem wymagającym wzmocnienia są szkolenia i rozwój pracowników, a także implementacja nowych technologii.
Zdaniem Pawła Binkowskiego, dyrektora ds. marketingu i innowacji w ManpowerGroup, raportowanie czy monitorowanie działań na rzecz zrównoważonego rozwoju często bywa czasochłonne oraz skomplikowane, jednak nowoczesne technologie mogą znacząco ułatwić te procesy.
– W szczególności sztuczna inteligencja, zdolna do przetwarzania ogromnych zbiorów danych, umożliwia identyfikowanie wzorców, prognozowanie trendów i ocenę potencjalnych ryzyk. Dodatkowo integracja z innymi narzędziami wspierającymi raportowanie ESG, takimi jak internet rzeczy (IoT), blockchain, czy platformami analitycznymi pozwala nie tylko na zbieranie danych z różnych lokalizacji, ale również na skuteczne monitorowanie realizacji wyznaczonych celów – mówi ekspert ManpowerGroup.
Brakuje „zielonych kołnierzyków”
Według danych analizy, 34 proc. firm planuje zwiększać zatrudnienie osób związanych z ESG. Jakie są najczęstsze wyzwania związane z rekrutacją takich pracowników? 42 proc. respondentów wskazało na wysokie oczekiwania finansowe kandydatów, 37 proc. mówi o dużej konkurencyjności wśród ofert na rynku, a według 31 proc. brak jest odpowiednio wykwalifikowanych osób. Raport wskazuje również, że w ostatnich 3 latach utworzono najwięcej stanowisk dla specjalistów, analityków, a także oraz managerów ds. ESG.
– Widać wzrost zainteresowania tematyką ESG, zwłaszcza w kontekście rynku pracy, ale przed nami jeszcze długa droga, zanim osiągniemy wysoki poziom dojrzałości w tym obszarze. Choć w ofertach pracy coraz częściej pojawiają się hasła związane ze zrównoważonym rozwojem, co wpisuje się w globalny trend zielonej transformacji w biznesie, nie można mówić o gwałtownym przyspieszeniu w tej materii. Cieszy jednak, że działania firm stają się bardziej widoczne. Szczególnie dynamicznie dostosowują swoje strategie branże, takie jak finanse, energetyka, produkcja, technologie – mówi Paulina Świątkiewicz, HR Business Partner portali z ofertami pracy justjoin.it & rocketjobs.pl.
Pracownicy stawiają na „S”
Raport porusza także kwestię tego, które z aspektów ESG są najważniejsze dla pracowników. Okazuje się, że najbardziej istotne są dla talentów wszelkie działania na rzecz społeczności (S), co zadeklarowało 37 proc. respondentów. Aspekty środowiskowe są priorytetem dla 26 proc. badanych, a dla 20 proc. regulacje ładu korporacyjnego.
Jak podkreśla Luiza Luranc, dyrektor ds. sprzedaży w Manpower, jest to dość szeroki zbiór w ramach, którego znajdziemy m.in. kwestie związane z różnorodnością, inkluzywnością, prawa pracownicze, relacje z lokalnymi społecznościami, prywatność czy ochronę danych.
– To obszar, z którym stykamy się każdego dnia, a jego efekty są bardziej namacalne niż te ukryte przykładowo pod literą E, czyli działania firm na rzecz środowiska. Aspekty społeczne to właśnie codzienne, namacalne aktywności firmy, które mogą w sposób bezpośredni przyczynić się zmiany w danym obszarze. Kwestie takie jak prawa pracownicze, odpowiednie wynagrodzenie, polityka przeciwdziałania dyskryminacji w zatrudnieniu czy ze względu na wiek oraz płeć są ważne dla każdego, zauważalne już chwilę po rozpoczęciu pracy – mówi ekspertka i podkreśla, że świadomość pracodawców o istotności ESG rośnie błyskawicznie zarówno z uwagi na zbliżający się obowiązek raportowania działań, jak i coraz częstsze postrzeganie firm przez ten pryzmat. Pracodawcy powinni zatem przygotować się na wdrożenie choćby niewielkich zmian przyczyniających się do działań na rzecz zrównoważonego rozwoju – dodaje Luranc-Jaworek.
Comments 1