Mamy do czynienia z prawdziwą rewolucją, która przekształca branże, zachowania konsumentów i strategie korporacyjne, tak jak rewolucja cyfrowa zrobiła to kilkanaście lat temu – mówi w wywiadzie dla ESG TRENDS Izabela Karolczyk-Szafrańska, Członek Zarządu i Chief Marketing& ESG Officer w InPost Group
Jakie działania podejmuje Grupa InPost w celu redukcji emisji CO2 i w jaki sposób te inicjatywy przyczyniają się do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju?
Zrównoważony rozwój to wielowymiarowe wyzwanie. Naszymi działaniami staramy się udowadniać, że nie jesteśmy obojętni na istotę i skalę transformacji, która obecnie zachodzi w biznesie. Moim zdaniem mamy do czynienia z prawdziwą rewolucją, która przekształca branże, zachowania konsumentów i strategie korporacyjne, tak jak rewolucja cyfrowa zrobiła to kilkanaście lat temu. Dążymy do pozycji lidera w tej rewolucji poprzez integrację zrównoważonego rozwoju we wszystkich aspektach naszej działalności. Dzięki temu, że ESG jest sercem naszego modelu biznesowego, możemy konsekwentnie osiągać znaczące postępy w redukcji emisji CO2.
Dzięki intensywnie rozbudowywanej sieci urządzeń Paczkomat® w Polsce, na ostatniej mili generujemy aż o 98 proc. niższą emisję dwutlenku węgla z transportu, w porównaniu z naszymi dostawami do domu. Umożliwiło nam to – w skali roku – uniknąć ponad 170 000 tCO2e. Dodatkowo, wszystkie nasze maszyny Paczkomat® w Polsce zasilane są energią z odnawialnych źródeł. W zakresie 1&2 emisji CO2 osiągnęliśmy aż 27 proc. redukcji emisji rok do roku.
Ponadto, jako trzecia firma logistyczna na świecie mamy zwalidowany cel NET-ZERO do 2040 roku przez Science Based Targets (SBTi). Mamy przed sobą bardzo ambitne cele, do których musimy podejść w sposób przemyślany, ponieważ rynek i konsumenci sumiennie będą nas rozliczać z ogłaszanych i podejmowanych działań. Od kilku lat rozwijamy również program InPost Green City, Eko Zwroty, a także akcje edukacyjne czy wolontariat pracowniczy.
W jaki sposób inicjatywy Grupy InPost, takie jak InPost Green City czy Eko Zwroty, wpływają na społeczność lokalną oraz środowisko naturalne. W jaki sposób InPost angażuje się w edukację i wolontariat pracowniczy?
Głównym celem programu InPost Green City, do którego dołączyło już blisko 60 miast partnerskich, jest ograniczanie ruchu samochodowego w centrach polskich miast poprzez rozwój sieci Paczkomat®, a tym samym zagwarantowanie mieszkańcom czystej i nowoczesnej przestrzeni miejskiej. W projekcie stawiamy na innowacje, wdrażanie inicjatyw ekologicznych oraz realizowanie idei zarządzania miastem opartej na założeniach „Smart City”.
W ubiegłym roku, dzięki naszym funduszom, powstał m.in. park kieszonkowy na warszawskim Mokotowie, plac zabaw na Janowie w Łodzi, ogrody deszczowe w Lublinie, a także zazieleniliśmy Plac Pamięci Narodowej w Częstochowie. W Rzeszowie rozpoczęły się też prace nad Motylarnią – ogrodem z roślinami wabiącymi motyle.
Dodatkowo, realizujemy autorski projekt zielonych dachów maszyn Paczkomat®. W ramach programu InPost Green City montujemy również czujniki powietrza, obecnie w całej Polsce mamy ich już ponad 2 500.
Angażujemy się także w projekty mające na celu wsparcie bioróżnorodności. W 2023 roku InPost Green City dołączył jako partner do programu ONZ ds. Środowiska – UNEP/GRID-Warszawa, w ramach którego wsparliśmy ochronę torfowiska na terenie Biebrzańskiego Parku Narodowego.
InPost Green City to również programy edukacyjne i stypendialne. W 2023 roku odwiedziliśmy z Edustrefą sześć polskich miast, angażując ponad 6600 osób w różne proekologiczne aktywności. W zeszłym roku byliśmy zaangażowani w projekt „Młodzi w Łodzi”, a także wspólnie z Zarządem Zieleni m.st. Warszawy, zorganizowaliśmy program mentorsko-rozwojowy „ZA-SIEW”, czyli Zielona Akademia Studenckich Inicjatyw Ekologicznych Warszawy.
Z sukcesem prowadzimy również program EKOzwroty, który ma zachęcać Polaków do nadawania drugiego życia przedmiotom, których już nie używają, ale są jeszcze sprawne – Jeśli masz np. stary telefon albo ubrania, w których już nie chodzisz – możesz dać im drugie życie razem z InPost i Fundacją Odzyskaj Środowisko nadając je bezpłatnie przez Paczkomat®.
Zachęcamy też wszystkich naszych pracowników i współpracowników do brania udziału w Wolontariacie InPost InHelp, aby wspólnie działać na rzecz dobra społecznego. W ramach Programu mamy trzy formy wolontariatu pracowniczego: indywidualny, na który każdy pracownik może otrzymać dodatkowy dzień wolny, grupowy, na który można otrzymać grant w wysokości 10 tys. zł, a także ogólnofirmowy – akcji organizowanych przez InPost, w których udział może wziąć każdy pracownik.
Jakie konkretnie inwestycje podejmuje Grupa InPost w rozwój elektromobilności oraz odnawialnych źródeł zasilania, aby zmniejszyć swój ślad węglowy? Co już zostało zrobione i z jakim skutkiem?
Jesteśmy pionierem wśród firm logistycznych w Polsce, posiadając największą flotę elektrycznych samochodów kurierskich – mamy już ponad 1 000 takich pojazdów, a do końca tego roku planujemy ich mieć o 350 więcej. Ponadto, razem z GreenWay inwestujemy w sieć stacji ładowania elektryków w całej Polsce – zarówno na naszych oddziałach, jak i w miejscach ogólnodostępnych.
Jakie są główne obszary, w których Grupa InPost osiągnęła najlepsze wyniki w ratingu Carbon Disclosure Project (CDP), i jak te wyniki wpływają na dalsze działania firmy? Jaki wpływ ocena -A w rankingu CDP ma na reputację oraz zaufanie klientów i inwestorów do Grupy InPost, zwłaszcza w kontekście rosnącej świadomości społecznej dotyczącej kwestii zrównoważonego rozwoju?
Uzyskana ocena w rankingu CDP (Carbon Disclosure Project) ma ogromne znaczenie dla reputacji marki oraz zaufania klientów i inwestorów do firmy. Wzrost świadomości społecznej na temat zmian klimatycznych i zrównoważonego rozwoju sprawia, że klienci i inwestorzy są coraz bardziej zainteresowani działaniami firm w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych i ochrony środowiska.
Zaangażowanie firmy w działania proekologiczne i społeczne, przyczynia się nie tylko do pozytywnego wizerunku marki i budowania lojalność klientów, ale przekłada się również na łatwiejszy dostęp do kapitału. Inwestorzy bardzo często biorą dziś pod uwagę kwestie zrównoważonego rozwoju przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Widać wyraźnie, że spółki o wysokich ocenach w rankingach takich jak CDP, cieszą się większym zainteresowaniem ze strony inwestorów.
Na oceny w rankingu CDP patrzą także pracownicy. Dziś, aby przyciągnąć talenty nie wystarczy zaoferować konkurencyjne wynagrodzenie czy różnorodne benefity. Młode pokolenie, które identyfikuje się z wartościami proekologicznymi, chce pracować w firmach, które angażują się w kwestie zrównoważonego rozwoju.
My w InPost jesteśmy tego świadomi i już od lat działamy na rzecz zrównoważonego rozwoju, a nasza strategia zarządzania zmianami klimatycznymi została doceniona przez międzynarodowy rating Carbon Disclosure Project (CDP). Otrzymanie oceny „-A”, gdy globalna średnia ocena dla kategorii „Intermodal Transport & Logistics” wynosi C, a w Europie B, potwierdza nasze zaangażowanie na rzecz dekarbonizacji Grupy.
Grupa InPost polepszyła swoją ocenę aż w 10 na 11 kategorii, a najwyższa liczba punktów została przyznana w kluczowych obszarach, takich jak: Targets, Business Strategy, Financial Planning & Scenario Analysis, Emission reduction initiatives and low carbon products, Risk Management, Scope 1&2. Nasza praca pokazuje, że InPost jest liderem w kwestiach ekologicznych, a nasz zmodernizowany model biznesowy jest modelem przyszłości.
W jaki sposób Strategia Dekarbonizacji Grupy InPost wpływa na jej strategię biznesową i w jaki sposób Grupa InPost planuje kontynuować swoje działania w zakresie zrównoważonego rozwoju. Jakie są dalsze plany np. pod względem wykorzystania innowacji ekologicznych/innowacyjnych narzędzi?
Rok 2023 przyniósł wiele pozytywnych zmian w zakresie realizacji zobowiązań emisji CO2. Wdrożyliśmy liczne działania i projekty, które przybliżają nas do osiągnięcia celu NET-ZERO do 2040 r.
W 2023 r. 100 proc. maszyn Paczkomat® w Polsce było zasilane energią z odnawialnych źródeł, a naszym celem jest osiągnięcie takich samych wyników również na rynkach zagranicznych.
W InPost wykorzystujemy technologię nie tylko do udoskonalania produktów i usług, ale także w celu realizacji naszej strategii ESG. Kluczowym obszarem, w którym stosujemy sztuczną inteligencję jest wybór lokalizacji naszych maszyn, tak by nie tylko były wygodne dla klientów, ale także miały minimalny wpływ na środowisko. Wykorzystujemy też AI do optymalizacji tras kurierskich, co zapewnia terminowe dostawy i redukuje zużycie paliwa/energii.
Wśród najnowszych technologii InPost na rzecz ochrony środowiska znajdują się m.in.: nowoczesne rozwiązania w obrębie naszych magazynów i sortowni – zaawansowany system zarządzania budynkami Building Management System (BMS) czy System DALI umożliwiający bardziej efektywne zarządzanie oświetleniem. Inwestujemy też w rozwój mikro logistyki na obszarach miejskich. Obecnie prowadzimy testy dostaw rowerami elektrycznymi na większą skalę i planujemy rozszerzyć je na pięć miast w ramach programu InPost Green City w kwietniu 2024 roku. W ramach tych testów zbadamy różne modele tras i przechowywania paczek, aby określić najbardziej opłacalny i wydajny model.
W tym roku planujemy również dalej rozwijać gospodarkę o obiegu zamkniętym. Już dziś ponad połowa materiałów wykorzystywanych przez Grupę InPost pochodzi ze źródeł odnawialnych. W Polsce w I kwartale 2023 r. rozpoczęliśmy sprzedaż wyłącznie foliopaków, które w 80 proc. pochodzą z recyklingu.
Odpady opakowaniowe stanowią poważny problem środowiskowy, a rozwój handlu e-commerce jeszcze go pogłębia. Dlatego wprowadziliśmy usługi opakowań wielokrotnego użytku we Francji, Polsce i Wielkiej Brytanii. Jako firma logistyczna, jesteśmy świadomi, że naszym obowiązkiem jest zajęcie się tą kwestią i zapewnienie naszym klientom zrównoważonych rozwiązań. Naszym celem jest podnoszenie świadomości i zachęcanie naszych klientów do dokonywania bardziej zrównoważonych wyborów.