Raportowanie zgodne z taksonomią, certyfikacja BREEAM wszystkich obiektów, współpraca z lokalną społecznością i edukacja najemców – tak NEPI Rockcastle łączy rozwój z odpowiedzialnością. O kulisach działań w obszarze ESG rozmawiamy z Magdaleną Gibney, Group Head of Sustainability NEPI Rockcastle.
Jakie są kluczowe filary strategii ESG NEPI Rockcastle i które aspekty zrównoważonego rozwoju uważa Pani za priorytetowe dla NEPI w najbliższych latach?
Magdalena Gibney: W strategii zrównoważonego rozwoju NEPI Rockastle wyróżniamy trzy filary. Wszystkie są dla nas równie istotne, ponieważ dotyczą różnych aspektów obejmujących środowisko, społeczeństwo oraz zarządzanie spółką. Nie skupiamy się na jednym, bo organizacja może dobrze i prawidłowo funkcjonować tylko w synergii tych trzech obszarów.
Filar pierwszy dotyczy inwestowania w ‘zdrowe’ i zrównoważone budynki, obejmuje zagadnienia związane z ochroną środowiska, a w szczególności koncentruje się na dostosowaniu i zatrzymaniu zmian klimatu.
Filar drugi mówi o tym, że chcemy być zaufanym partnerem dla naszych interesariuszy i koncentruje się na tematach społecznych związanych z działalnością spółki i łańcuchu wartości (najemcy, klienci, dostawcy) oraz obejmuje relacje z lokalną społecznością.
Filar trzeci kładzie nacisk na etyczne środowisko pracy i odpowiedzialne zarządzanie nim. Zależy nam na tym, aby tworzyć atrakcyjne, profesjonalne i etyczne miejsca pracy, działać w oparciu o transparentne zasady zarządzania, respektując prawa człowieka.
NEPI zapowiedziało, że do 2030 roku chce osiągnąć niezależność energetyczną dzięki energii odnawialnej. Jakie konkretne projekty są realizowane w tym celu? Na jakim etapie jesteście?
MG: W 2023 rozpoczęliśmy instalację paneli fotowoltaicznych na dachach naszych centrów handlowych w Rumunii, dzięki temu już w 2024 całe nasze portfolio w tym kraju, a także nasze centrum handlowe zlokalizowane na Litwie, produkuje energię elektryczną pochodzącą z tej właśnie inwestycji. Jest to inwestycja na poziomie 34 mln Euro, która zapewnia nam moc 38 MW. Dla porównania taką energią można zasilić około 130 gospodarstw domowych.
Również w 2024 podjęliśmy decyzje o rozszerzeniu biznesu i produkcji energii na większą skalę. W 2025 roku rozpoczniemy projekt, który pozwoli nam wyprodukować do 50 MW energii elektrycznej pochodzącej z naszej farmy fotowoltaicznej w Rumunii. W następnym kroku zamierzamy wyprodukować ponad 100 MW w całym portfelu. Całość inwestycji to ponad 100 mln Euro. W Polsce jesteśmy aktualnie w fazie oceny inwestycji w panele oraz w farmy.
Inspirują mnie zmiany, które zachodzą w świecie zrównoważonego rozwoju, sztucznej inteligencji oraz propagowanie polityk promujących odporność na zmiany klimatu i dekarbonizację oraz wykorzystywanie technologii i danych do świadomego, zrównoważonego podejmowania decyzji w sektorze nieruchomości – mówi Magdalena Gibney, Group Head of Sustainability NEPI Rockcastle.
Większość nieruchomości NEPI posiada certyfikaty, takie jak BREEAM czy LEED. Czy możliwe jest osiągnięcie 100 proc. certyfikacji budynków w Waszym portfolio? Jak NEPI Rockcastle radzi sobie z modernizacją starszych budynków w kierunku bardziej energooszczędnych standardów?
MG: W NEPI Rockcastle wszystkie obiekty posiadają certyfikację BREEAM, certyfikujemy obiekty na bieżąco. Certyfikacja BREEAM wpływa nie tylko na modernizację obiektów pod kątem oszczędności energii, ale uwzględnia także kategorie z zakresu oszczędności wody, zarządzania obiektami pod kątem bezpieczeństwa, zieleni, zrównoważonego transportu itp. Z każdym rokiem wymagania są coraz bardziej rygorystyczne, ale z roku na roku potwierdzamy nasze wysokie standardy.
Natomiast jeżeli chodzi o certyfikację EPC, dotyczącą efektywności energetycznej, wszystkie 59 centrów handlowych w naszym portfelu posiada takie certyfikaty. Na bieżąco monitorujemy ilość zużywanej energii, analizujemy i szacujemy, jaki obiekt powinien zostać zmodernizowany. Jesteśmy w trakcie audytów, które pomogą nam określić kierunki modernizacji w przyszłych latach. Dobrym przykładem przeprowadzonej modernizacji jest Centrum Handlowe Bonarka w Krakowie, która dzięki zastosowanym rozwiązaniom uzyskała oszczędność na poziomie blisko 20 proc. w porównaniu do 2022 dla części wspólnych.
Czy dostosowanie się do regulacji, takich jak Taksonomia UE, było dla Was wyzwaniem, czy raczej naturalnym elementem strategii? Jak NEPI Rockcastle dba o rzetelność i przejrzystość raportowania ESG? Jakie systemy lub technologie wspierają ten proces?
MG: Raport zgodności z taksonomią przygotowaliśmy pierwszy raz za 2023 i było to dla nas wyzwanie z punktu widzenia zrozumienia tematu i bycia pewnym, że raport jest przygotowany zgodnie z rozporządzeniem. Również w 2024 roku przystąpiliśmy do inicjatywy SBTi i określiliśmy targety zwalidowane przez organizację.
Targety te dotyczą trzech zakresów i zakładają obniżenie emisji z zakresu 1 i 2 o 80 proc. do 2030 w porównaniu do 2019 oraz obniżenie emisji z zakresu 3 o 25 proc. do 2030 roku w porównaniu do 2022 roku. Raport Grupy transparentnie pokazuje, jakie cele firma sobie wyznaczyła oraz jaki jest postęp w ich realizacji. Od 2025 będziemy raportować zgodnie z dyrektywą CSRD i nasz raport będzie podlegać weryfikacji biegłego rewidenta. Korzystamy ze specjalistycznej platformy, gdzie zbieramy dane z naszych obiektów i agregujemy je na poziomie Grupy, a potem całość prezentujemy w rocznym raporcie Annual Report 2023.
NEPI w Polsce jest operatorem kilkunastu centrów handlowych w różnych miastach. W jaki sposób współpracujecie z lokalnymi społecznościami w miejscach, gdzie posiadacie nieruchomości? Jak mierzycie sukces swoich inicjatyw związanych z zaangażowaniem społeczności?
MG: Przede wszystkim wierzymy w działania edukacyjne skierowane do lokalnych społeczności. Chcemy tworzyć otwartą i wartościową przestrzeń dla naszych najliczniejszych interesariuszy. Inspirujemy więc do zmiany nawyków, pokazując wprost, co jest bardziej przyjazne środowisku, dajemy świadomy wybór konsumentom. W ten sposób uczymy ich, że mają wpływ na swoje codzienne życie i na otoczenie, w którym funkcjonują.
Budowanie świadomości nie jest łatwe, zmiana nawyków również, ale właśnie poprzez wychodzenie do naszych klientów przy różnych okazjach, przypominając im, co jest ważne w życiu, np. nasza jedyna planeta, a dzięki temu wzmacniamy więzi z lokalną społecznością. Obserwując zainteresowanie i zaangażowanie ludzi widzimy, że nasze działania mają sens. Zdajemy sobie sprawę, że jednorazowe akcje nie mają szansy na wielką zmianę, ale właśnie konsekwentne i długoterminowe działania przynoszą efekty – budują świadomość i uwrażliwiają ludzi na problemy społeczne.
W tym roku przeprowadziliśmy np. dużą akcję „Dobre Rzeczy”, w której informowaliśmy, na czym polega idea drugiego obiegu i jakim problemem w skali kraju i świata są tekstylia wyrzucane na śmietnik. Zebraliśmy także blisko 10 ton odzieży i innych tekstyliów, umożliwiając im nadanie kolejnego życia. Wydaliśmy też trzecią edycję „Przewodnika Cyrkularnego”, w którym edukujemy, jak być cyrkularnym na co dzień, z jakich rozwiązań korzystać, jakie są dostępne, co możemy sami zrobić i wdrożyć. W ubiegłym roku organizowaliśmy akcję „Śmiecioodpowiedzialni”, a także szyliśmy torby shopperki z naszych banerów reklamowych, którymi obdarowywaliśmy naszych klientów, pokazując, że upcykling to sposób na walkę z odpadami i że wielokrotność użycia się opłaca. Dwa lata temu umożliwiliśmy naszym klientom robienie woskowijek jako alternatywy dla opakowań plastikowych.
Ponadto angażujemy się w projekty społeczne, udostępniając przestrzeń swoich obiektów na organizację akcji takich jak „Zdrowie pod kontrolą” czy zbiórki charytatywne na potrzeby lokalne. W tym roku zainaugurowaliśmy własny ważny projekt „Dzień Zdrowia Mężczyzny”, w trakcie, którego panowie mogli zbadać się profilaktycznie w kierunku raka jąder i prostaty. Łącznie ponad 2100 mężczyzn skorzystało z tej możliwości. Kolejną ważną inicjatywą jest program „Młodzież w centrum”, którego celem jest aktywizacja i pomoc młodzieży, budowanie motywacji do działania i wiary w siebie. Projekt opiera się na czterech kluczowych filarach: warsztatach edukacyjnych, aktywności sportowej, wolontariacie oraz wsparciu w dostępie do psychologów.
Dbamy o to, żeby nasze centra były ciekawym i interesującym miejscem spędzania czasu i rozwoju swoich pasji. Realizujemy wydarzenia sportowe i teatralne, które przyciągają młodszych i starszych. W tym roku po raz pierwszy zorganizowaliśmy w naszych 14 centrach event gamingowy „E-sport Gaming Kings Tournaments Powered by Orange”, odpowiadając na potrzeby pokolenia Z i umożliwiając im rozrywki turniejowe. Jednocześnie pokazując, że ta forma rozrywki może być dla młodych ludzi atrakcyjną ścieżką kariery.
Aby przyciągnąć młode pokolenie do klasycznych dzieł – w lipcu przed Forum Gdańsk stanęła Instalacja „Shakespeare Dimensions – Episode One”. Powstała ona w immersyjnym sześcianie, gdzie dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji i wirtualnej rzeczywistości, odwiedzający mogli nie tylko zobaczyć futurystyczną interpretację „Burzy”, ale również przeżyć to, czego na początku sztuki doświadczają bohaterowie.
W naszych obiektach dzieje się naprawdę dużo, statystyki odwiedzin ze wszystkich przeprowadzanych akcji wyglądają imponująco. Dlatego będziemy trzymać się obranej drogi, którą wytycza strategia biznesowa firmy, opierająca się rónież na założeniach ESG.
Zgodnie z Państwa ostatnim Raportem Zrównoważonego Rozwoju za 2023 – ponad 80 proc. umów ma zielone klauzule. Jak powszechnie wiadomo, nie wszyscy najemcy są chętni do podpisywania takich umów. Czy to, w Pani opinii, wynika z niewiedzy, z obaw o koszty…? Jak rozmawiać z najemcami, by przechodzili na zieloną stronę? Czy tu ważne jest edukowanie czy wręcz przeciwnie – pokazywanie twardych danych i żądanie dostosowywania się do wymogów i regulacji?
MG: Zielony załącznik jest ważny zarówno dla właściciela budynku, jak i najemców, ponieważ reguluje podejście do zrównoważonego rozwoju oraz pomaga w zaadresowaniu najważniejszych kwestii środowiskowych i społecznych w centrum handlowym. Współpraca z najemcami jest kluczowa dla dostosowania działania obiektów w sposób zrównoważony. Od przyszłego roku będzie również pomocny w pozyskiwaniu danych do raportowania zgodnie z Dyrektywą CSRD.
Załącznik jest dla nas standardem i stanowi integralny element każdej umowy. Najemcy jednak w różny sposób podchodzą do zielonych załączników. Jedni, zwłaszcza większe podmioty, których obowiązek raportowania już dotyczy, są świadomi potrzeby podpisania tego rodzaju zobowiązania. Mniejsi, często lokalnie działający najemcy, nie do końca rozumieją konieczność takiego działania i współpracy w tym zakresie.
Każdy przypadek jest inny i podlega odrębnym negocjacjom z najemcami. Ten proces jest więc czasochłonny i angażujący, wymaga także współpracy wielu zespołów, m.in. z działu wynajmu, zrównoważonego rozwoju oraz prawników.
Jeśli chodzi o najemców to myślę, że edukacja jest kluczem do sukcesu. Będąc świadomym lepiej odpowiadamy na potrzeby rynku, nie działamy pochopnie, ale reagujemy w porę, zastanawiamy się nad przyszłością, planujemy, zmieniamy strategię. To, co dziś wydaje się niektórym podmiotom nieobowiązkowe, za chwilę może stać się dobrą praktyką oraz tematem wymaganym przez prawo, więc warto przygotować się wcześniej i tak radzimy naszym partnerom. Angażujemy ich i włączamy w nasze inicjatywy edukacyjne. Takie działania poniekąd zmuszają ich do myślenia i działania w sposób bardziej zrównoważony, a czasem sprawiają, że zapala się „zielona” lampka, będąca impulsem do realnej zmiany.
Jakie jest Pani największe zawodowe wyzwanie jako Head of Sustainability NEPI Rockcastle? Co najbardziej inspiruje Panią w pracy nad zrównoważonym rozwojem w sektorze nieruchomości?
MG: Dziś największym wyzwaniem jest dostosowanie firmy do prędkości zmieniających się wymagań związanych z legislacją i raportowaniem, a co za tym idzie, konieczność wprowadzania coraz to nowszych rozwiązań, procesów, procedur, technologii. To pociąga za sobą potrzebę zmiany toku myślenia i dystrybucji środków przeznaczonych na inwestycje. Wyzwaniem pozostaje więc optymalizacja i szybkość tej transformacji, a potem utrzymanie wysokiej poprzeczki przy rosnących restrykcjach.
Inspirują mnie natomiast zmiany, które zachodzą w świecie zrównoważonego rozwoju, sztucznej inteligencji oraz propagowanie polityk promujących odporność na zmiany klimatu i dekarbonizację oraz wykorzystywanie technologii i danych do świadomego, zrównoważonego podejmowania decyzji w sektorze nieruchomości. Współpracując z kolegami z różnych działów, wypełniamy lukę między działaniem na rzecz środowiska a codzienną pracą związaną z zarządzaniem centrum handlowym i łączymy zrównoważone praktyki, które nie są tylko teoretyczne, ale także możliwe do zastosowania, sprawdzają się przynosząc pozytywne rezultaty.
Rozmawiała: Katarzyna Łabuz
Rozmowa ESG Trends