Lidl Polska od wielu lat angażuje się w walkę z marnowaniem żywności wdrażając wiele inicjatyw w tym zakresie. W 2023 roku sieć przekazała lokalnym oddziałom Fundacji Caritas ponad 38 ton żywności dla potrzebujących, o wartości ponad 1,3 mln złotych.
Z badania przeprowadzonego przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy i Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego wynika, że w Polsce rocznie marnuje się prawie 4,8 mln ton jedzenia. 60 proc. wyrzucanej żywności pochodzi z gospodarstw domowych, a handel odpowiada za straty na poziomie ok. 7 proc. w skali kraju.
Z tego względu Lidl Polska dąży do ograniczania marnowania żywności w swojej działalności operacyjnej, a także zachęca klientów do przemyślanych zakupów i angażuje się w akcje edukujące społeczeństwo w tym temacie.
Lidl Polska kontra marnowanie żywności
Marnowanie żywności to dla Lidl Polska kwestia środowiskowa, etyczna oraz finansowa. Zapobieganie temu problemowi jest jednym z celów w strategii CSR firmy. Oprócz organizowania w swoich sklepach zbiórek żywności, Lidl Polska przekazuje lokalnym oddziałom Caritas Polska artykuły z krótką datą przydatności do spożycia lub uszkodzeniami opakowań niewpływającymi na jakość produktu.
Lidl Polska przekazuje także oddziałom Caritas Polska artykuły dla osób starszych, chorych czy żyjących w ubóstwie. Aktywnie uczestniczy w programie „Spiżarnia Caritas”, która ma na celu ograniczenie marnowania żywności i wsparcie osób potrzebujących pomocy żywnościowej.
W 2023 sieć Lidl uczestniczyła w 148 przekazaniach towaru do Caritas o całkowitej wartości 2.8 mln zł – z tego przekazano bezpośrednio ponad 38 ton żywności o wartości 1 340 694 zł. Ponadto Lidl Polska już na poziomie każdego sklepu optymalizuje wielkość zamówień oraz stosuje system przecen, aby skutecznie minimalizować ryzyko marnowania żywności.
We wszystkich sklepach Lidl Polska prowadzi akcję „Kupuję, nie marnuję”. W jej ramach znajdziemy artykuły z wielu grup asortymentowych – np. świeże mięso, drób i ryby, produkty chłodnicze, suche, owoce oraz warzywa itp. Wspomniane artykuły są przeceniane przed upływem terminu przydatności do spożycia (lub np. ze względu uszkodzone opakowanie) i wycofywane w dniu, gdy termin przydatności do spożycia się kończy.
Natomiast w ubiegłych latach w sklepach Lidl Polska klienci mogli kupić „krzywe” marchewki oraz buraki, nieperfekcyjne papryki, „opalone” pomidory i „za duże” jabłka. Sieć konsekwentnie działa na rzecz ograniczenia marnotrawienia żywności, wprowadzając zmiany już na poziomie łańcucha dostaw.
Rozwiązania systemowe Lidl
Lidl Polska stosuje także AutoDispo – automatyczny system zamawiania towaru, który analizuje bieżący stan oraz odsprzedaż każdego pojedynczego artykułu w sklepie, sprawdza jego dostępność w magazynie i nakłada na to prognozę sprzedaży. Dzięki temu są możliwe zamawianie ilości towaru adekwatnej do popytu i zapobieganie marnowaniu żywności.
Dodatkowo wdrożone zostały zasady wykładania towaru mające na celu minimalizację marnowania żywności poprzez właściwe zarządzanie datami przydatności do spożycia. Sieć wykorzystuje również systemową kontrolę dat przydatności do spożycia. Jest ona ustalana dla każdego artykułu podlegającego kontroli świeżości.
Dzięki temu istnieje możliwość prowadzenia akcje przecen towarów przed upływem ostatecznego terminu ich przydatności do spożycia. Towary wymagające chłodzenia są monitorowane od momentu przyjęcia do centrum dystrybucji aż do sprzedaży w naszych sklepach. Dzięki szczegółowemu opisowi postępowania z artykułami wymagającymi chłodzenia ograniczane jest ryzyko marnowania żywności spowodowane niewłaściwym przechowywaniem produktów.
Kampania “Sztuka niemarnowania”
Kolejnym działaniem Lidl Polska w celu zapobiegania marnowaniu żywności jest coroczna kampania “Sztuka niemarnowania”, dzięki której konsumenci mogli poznać praktyczne rady oraz przepisy kulinarne pozwalające racjonalnie gospodarować jedzeniem. W trakcie akcji promowane są również dobre praktyki, dzięki którym można dłużej przechowywać żywność i lepiej wykorzystywać resztki.
Wraz z partnerem Federacją Polskich Banków Żywności, w ramach programu „EkoMisja. Nie marnuję!”, Lidl Polska prowadzi w szkołach zajęcia na temat niemarnowania zasobów, w tym żywności. Treści edukacyjne w ramach programu „EkoMisja. Nie marnuję!” trafiły już do 211 tys. uczniów z 2300 szkół w Polsce.
Informacje o firmie:
Lidl Polska należy do międzynarodowej grupy przedsiębiorstw Lidl, w której skład wchodzą niezależne spółki prowadzące aktywną działalność na terenie całej Europy oraz w USA. Historia sieci Lidl sięga lat 30. XX wieku, a pierwsze sieci pod szyldem tej marki powstały w Niemczech w latach 70. XX wieku. Obecnie w 31 krajach istnieje ponad 12 tys. sklepów tej marki, a w Polsce ponad 850.