Jak Glovo podchodzi do zrównoważonego rozwoju? W jaki sposób w działaniach ESG pomaga firmie platforma Glovo Access i co łączy hiszpańskiego dostawcę z warszawskim Bankiem Żywności? – m.in. na te pytania w wywiadzie dla ESG Trends odpowiada Małgorzata Żurowska, Impact & Sustainability Lead w Glovo.
Jak Glovo radzi sobie z wyzwaniami ESG, szczególnie w obszarze redukcji śladu węglowego?
Małgorzata Żurowska: W Glovo zamiast terminu ESG używamy sformułowania Impact and Sustainability, co odzwierciedla naszą strategię zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej. Od 2020 roku mierzymy nasz ślad węglowy i publikujemy wyniki w raportach niefinansowych. Staramy się optymalizować emisje, choć jako platforma łącząca różne podmioty, mamy ograniczony wpływ na wszystkie aspekty działalności.
Wprowadzamy rozwiązania technologiczne wspierające naszych partnerów, jak sklep oferujący opakowania biodegradowalne czy funkcje technologiczne pomagające optymalizować zużycie zasobów. Dodatkowo inwestujemy w lokalne projekty związane z popularyzacją i zwiększaniem dostępności do pojazdów elektrycznych.
Mija dokładnie rok odkąd Glovo zaangażowało się we wspólny projekt społeczny z Bankiem Żywności SOS w Warszawie. Jak doszło do tej współpracy, na czym ona polega i dlaczego Glovo angażuje się w tego typu inicjatywy?
MŻ: To część naszego globalnego projektu Social Delivery Center, czyli Centrum Dostaw Społecznych. Pierwsze takie punkty otworzyliśmy w Hiszpanii – w Barcelonie i Madrycie – co nie jest przypadkiem, bo to właśnie z Hiszpanii pochodzi Glovo. W założeniu są to magazyny ulokowane bliżej centrum miast, aby skrócić dystans do sklepów i osób potrzebujących, w przeciwieństwie do tradycyjnych banków żywności, które mają magazyny na obrzeżach.
Naszym celem jest magazynowanie żywności zagrożonej zmarnowaniem, pakowanie jej w paczki i szybkie dostarczanie potrzebującym. Projekt pozwala nam również skalować działania za pomocą platformy Glovo Access, która wspiera organizacje pozarządowe, umożliwiając im darmowe dostawy. Polska była dla nas naturalnym wyborem przy rozwijaniu tego projektu – nawiązaliśmy współpracę z Bankiem Żywności SOS w Warszawie, co okazało się idealnym połączeniem naszych możliwości logistycznych i ich doświadczenia.
Wspomniała Pani o skalowaniu. Jak dokładnie działa platforma Glovo Access?
MŻ: Glovo Access to platforma umożliwiająca organizacjom non-profit darmowe zamawianie dostaw z punktu A do punktu B. Po podpisaniu umowy organizacje mogą logować się do systemu i zlecać dostawy, których koszty pokrywa Glovo. W Polsce korzystamy z tego narzędzia między innymi w ramach współpracy przy prowadzeniu Centrum Dostaw Społecznych z Bankiem Żywności SOS w Warszawie.
Rozszerzyliśmy także działanie programu o wsparcie finansowe na transport większych ładunków, co jest kluczowe w przypadku organizacji ratujących żywność. Wiemy, że w naszych żółtych plecakach nie zawsze zmieści się wszystko, co trzeba przewieźć, dlatego tam, gdzie wymagana jest większa skala, współfinansujemy koszty transportu.
Glovo właśnie zostało, kolejny rok z rzędu, laureatem nagrody Innowator Roku ESG. Zostaliście docenieni w kategorii społecznej.
MŻ: W tym roku zostaliśmy docenieni za projekt Centrum Dostaw Społecznych i współpracę z Bankiem Żywności SOS w Warszawie. To dla nas szczególna nagroda, bo od początku stawiamy na długoterminowe, mierzalne efekty. Zależy nam na rozwoju projektów społecznych i ekologicznych, które wpisują się w naszą strategię długofalowego działania.
W Glovo mamy zasadę, że część przychodu z każdego zamówienia w aplikacji jest przeznaczana na fundusz finansujący nasze inicjatywy społeczne i ekologiczne. Dzięki temu tworzymy stabilne podstawy dla tych działań i możemy lepiej planować ich rozwój.
Jak widzi Pani przyszłość społecznych inicjatyw Glovo?
MŻ: Chcemy być inspiracją dla innych firm, pokazując, że nawet młode przedsiębiorstwa mogą podejmować odpowiedzialne społecznie działania. Łączymy nasz podstawowy model biznesowy z inicjatywami wpływającymi na dobro społeczne i środowisko. Naszym celem jest rozwijanie współpracy z organizacjami pozarządowymi i tworzenie długoterminowych, mierzalnych projektów, które mogą być replikowane na innych rynkach.
To dla nas ogromna motywacja, zwłaszcza że wyzwania, przed którymi stoimy, są różnorodne w zależności od kraju. Jesteśmy jednak przekonani, że nasze podejście – łączące biznes z technologią i odpowiedzialnością – przyniesie trwałe efekty.
Rozmawiała: Katarzyna Łabuz
Rozmowa ESG Trends
Comments 1