Unilever Food Solutions opublikował drugi raport Future Menu Trends, który analizuje dane zebrane od 250 szefów kuchni i 1600 specjalistów branży gastronomicznej z 21 rynków. Raport wyodrębnia osiem kluczowych trendów kulinarnych. Dominuje temat zrównoważonego podejścia do kulinariów.
Trend 1. Szok smakowy
Żyjemy w epoce, w której potrzebujemy coraz większych, lepszych, bardziej intensywnych doświadczeń, które zapamiętamy. Na potrzeby gości, szefowie kuchni łamią zasady i eksperymentują używając znanych produktów do tworzenia nowych połączeń. Wszystko po to, by zaskakiwać nowymi niestandardowymi doznaniami smakowymi. W przypadku tego trendu dużym wyzwaniem mogą być niedobory kadrowe i kompetencyjne wśród kucharzy.
Trend 2. Białko roślinne
Flexitarianizm jest na fali wzrostu. Nawet 89 proc. bezmięsnych dań jest spożywanych przez osoby, które nie są wegetarianami, co pokazuje, że coraz większe grono osób chce eksplorować wyłącznie roślinne produkty. Goście restauracji w menu poszukują dań z minimalną ilością mięsa i ryb, stawiając na te oparte na białkach pochodzenia roślinnego. Również weganie i wegetarianie poszukują nowych doświadczeń kulinarnych, które koncentrują się wokół białka roślinnego, takiego jak fasola, rośliny strączkowe i warzywa.
Trend 3. Lokalne zasoby
Badania pokazują, że nawet 77 proc. gości GenZ i 70 proc. pozostałych jest w stanie zapłacić więcej za dania bazujące na lokalnych produktach. Oznacza to, że szefowie kuchni powinni poszukiwać inspiracji na menu w lokalnych gospodarstwach rolnych i zasobach, z których słynie ich region.
Trend 4. Low-waste menu
Nawet 33 proc. całej globalnej żywności się marnuje. Pesto z natki marchewki lub liści rzodkiewki? Goście restauracyjni są na tak! Kuchnia low-waste zyskuje na popularności. Jak wskazują eksperci w raporcie Unilever Food Solutions – rosnące koszty produktów wymuszają na szefach kuchni większą kreatywność w wykorzystaniu całego składnika przy jednoczesnym ograniczeniu ilości odpadów. Eksperci raportu proponują, by jeszcze częściej marynować produkty, przeglądać stare przepisy, w których z większym szacunkiem podchodzono do żywności, ale też do większej uważności na to, co się wyrzuca i ewentualne przemyślenie „jak mogę to wykorzystać?”.
Trend 5. Warzywa, którym nie można się oprzeć
Po erze dominacji mięs bitwę na talerzu wygrywają warzywa, po które szefowie kuchni sięgają coraz częściej. To właśnie dzięki warzywom na talerzach tworzone są istne dzieła sztuki, które odpowiadają na potrzeby estetyczne szerokiego grona odbiorców. Jak się okazuje – z ponad 20 tys. odkrytych roślin jadalnych, na co dzień korzystamy jedynie z 150-200 z nich. Eksperci raportu Unilever Food Solutions zachęcają do sięgania też po te rzadziej wykorzystywane, by zaskakiwać gości nowymi smakami i kompozycjami.
Trend 6. Comfort food w nowoczesnym wydaniu
Produkty, którymi zajadali się nasi przodkowie, wracają do łask. Znów modne stają się podroby, zakwasy, miody pitne, czy produkty, które niegdyś uznawano za nudne – ziemniaki, ryż, komosa ryżowa lub ciecierzyca. Nawet 65 proc. badanych uważa, że trend na takie produkty wciąż będzie rósł. To, co się zmienia, to wydanie tych dań – dziś stawia się na efektowne podanie, niezwykłe połączenia smakowe czy wybitny sposób ich doprawienia.
Trend 7. Jedzeniowy wellbeing
Nie trzeba stawiać wyłącznie na superfoods, by czuć się zdrowo i młodo. Kuchnie są pełne produktów, które kryją w sobie niezwykłą moc – nadającą wigoru czy wspierające regenerację. Ważne jednak, by zachować idealną równowagę pomiędzy smakiem a zdrowotnością dania. Eksperci radzą, by przede wszystkim zrozumieć związek pomiędzy odżywianiem a dobrym samopoczuciem, dlatego ważne, by każda kaloria jednocześnie była pyszna i wartościowa dla organizmu. Podkreślają też wagę lokalnych produktów, by zapewnić maksymalną świeżość i zrównoważony rozwój, istotę innowacji, warzyw i grzybów, które mogą dostarczyć smak umami – zamiast mniej zdrowej opcji mięsnej.
Trend 8. Współdzielenie
Po czasach pandemii bardziej niż kiedykolwiek doceniamy czas spędzany razem, zatem każda możliwość wspólnego posiłku, w tym wyjście do restauracji, która może budować silniejsze więzi jest obecnie w trendzie. Warto zatem zadbać o możliwość współdzielenia na wielu różnych płaszczyznach m.in. możliwość dzielenia się posiłkiem, doświadczeniem czy wyglądem dania, a nawet samym produktem.
Pełna treść raportu TUTAJ.