New Balance od lat udowadnia, że odpowiedzialność wobec środowiska i społeczeństwa może iść w parze z rozwojem biznesu. Dawid Zyskowski, Retail Director, New Balance Polska w wywiadzie dla ESG Trends mówi o tym, jak standard Green Leaf zmienia podejście do produkcji obuwia i odzieży, dlaczego dbałość o surowce, opakowania i recykling to priorytet, oraz w jaki sposób firma realizuje ideę odpowiedzialnego przywództwa.
Marka New Balance od wielu lat realizuje strategię mającą na celu rozwój z poszanowaniem środowiska. Potwierdza to standard Green Leaf czyli inicjatywa zrównoważonego rozwoju, która oznacza produkty wykonane z materiałów przyjaznych środowisku. Jakie wytyczne tutaj obowiązują?
Dawid Zyskowski: Standard Green Leaf, czyli nasz „zielony listek”, został wprowadzony już kilka lat temu, zanim jeszcze pojawił się hype na ekologię i zrównoważony rozwój. Jest to standard, który wskazuje na zastosowanie w naszych produktach – zarówno w obuwiu, jak i odzieży – materiałów przyjaznych środowisku.
W przypadku odzieży wymagania Green Leaf zakładają, że co najmniej 50 proc. materiałów potrzebnych do produkcji musi być pozyskiwanych w sposób przyjazny dla środowiska. W przypadku obuwia ten sam procent dotyczy materiałów używanych do produkcji cholewki. Większość stosowanych przez New Balance materiałów to poliester pochodzący z recyklingu, co zawsze jest wyraźnie oznaczane na naszych produktach. Są to dane transparentne, które są oficjalnie także dostępne na naszej stronie internetowej.
New Balance dużą wagę przywiązuje także do polityki pozyskiwania materiałów do produkcji czyli np. skóry, bawełny…
DZ: Tak, ważnym obszarem jest zarówno pozyskiwanie surowców, jak i ich odpowiedzialne wykorzystanie. Przykładem może być bawełna. Choć jest to roślina, która wydaje się ekologiczna, wymaga ogromnych ilości wody oraz terenów uprawnych. Dlatego stosujemy standard Better Cotton, który pozwala minimalizować te negatywne skutki.
Podobnie jest ze skórą. Wprowadziliśmy tzw. gold standard, który gwarantuje, że skóra wykorzystywana w naszych produktach nie zawiera chromu. Procesy garbowania skóry są weryfikowane pod kątem eliminacji metali ciężkich, co nie tylko chroni konsumentów, ale także dba o zdrowie i bezpieczeństwo pracowników uczestniczących w tych procesach. Cel jest ambitny: do 2025 roku 100 proc. używanej skóry ma spełniać te standardy.
A co z innymi aspektami, takimi jak opakowania czy recykling?
DZ: W tym obszarze także wprowadziliśmy konkretne działania. Na przykład pudełka na nasze buty są w 100 proc. wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu. Składają się z celulozy, co sprawia, że mogą być ponownie wykorzystane lub ulegają naturalnej biodegradacji.
Kartony zbiorcze, z kolei, zawierają około 44 proc. włókien pierwotnych, a wszystkie tusze są na bazie soi. Co istotne, zmniejszyliśmy gramaturę naszych chusteczek do pakowania z 28 g/mkw. na 22 g/mkw., co pozwoliło na ograniczenie rocznego zużycia papieru o 130 ton. Nadal szukamy nowych sposobów na eliminację odpadów opakowaniowych i optymalizację rozwiązań w tym obszarze.
W Stanach Zjednoczonych wprowadziliśmy program zwrotu używanego obuwia. Chociaż na razie nie jest on dostępny w Polsce, to wierzymy, że z czasem trafi także na mniejsze rynki. To pokazuje, że Green Leaf to nie tylko produkty, ale też praktyki wspierające zrównoważony rozwój.
Czy New Balance wdraża technologie, które mają na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych?
DZ: Tak, przykładami są inwestycje w optymalizację produkcji oraz logistyki. W naszych fabrykach wprowadzamy bardziej efektywne energetycznie urządzenia oraz przechodzimy na źródła energii odnawialnej. Staramy się także zmniejszać emisje związane z transportem, współpracując z lokalnymi dostawcami i wybierając bardziej ekologiczne opcje przewozu, takie jak transport kolejowy.
New Balance stawia także na odpowiedzialne przywództwo. Czym ono jest w Pana opinii? W jakich działaniach i obszarach zarządzania biznesem szczególnie się przejawia?
DZ: Odpowiedzialne przywództwo to dla nas przede wszystkim duma z bycia częścią marki – dotyczy to zarówno naszych sportowców i ambasadorów, jak i pracowników oraz społeczności, z którymi współpracujemy.
Organizujemy wiele lokalnych inicjatyw, takich jak akcje charytatywne. W tym roku w naszej centrali w Rzeszowie zorganizowaliśmy piknik dla podopiecznych Domu Dziecka, angażując naszych pracowników i współpracowników. Oprócz tego wspieramy naszych pracowników w trudnych sytuacjach – jak podczas powodzi, która niedawno dotknęła okolice Jeleniej Góry. Szybko zorganizowaliśmy transport z podstawowymi produktami higienicznymi i wodą, by wspomóc poszkodowanych. To myślenie o odpowiedzialnym przywództwie obejmuje zarówno globalne działania na rzecz środowiska, jak i lokalne wsparcie dla naszej społeczności. Kluczowe jest jednak to, że te działania wynikają z wartości, które reprezentują nasi ludzie.
Dobrym przykładem takiego przywódczego myślenia jest także dbałość o edukację ekologiczną naszych klientów i pracowników. W ramach takich działań uruchomiliśmy kampanię informacyjną dotyczącą recyklingu odzieży i obuwia. Klienci mogą dowiedzieć się, jak odpowiednio dbać o produkty, by służyły jak najdłużej, co również wspiera zrównoważony rozwój. Organizujemy także warsztaty dla naszych pracowników, podnosząc ich świadomość na temat wpływu ich działań na środowisko.
Z ofertą naprawy obuwia zamiast kupowania nowej pary wychodzi coraz więcej znanych, renomowanych marek. Czy New Balance także jest otwarty na takie działania?
DZ: Takie działania są wpisane w naszą strategię. Pierwszym krokiem jest edukacja dlatego na naszej stronie można znaleźć wskazówki dotyczące dbania o obuwie, czyszczenia czy konserwacji. Co więcej, firma New Balance nawiązała współpracę z SneakersER, tworząc Pralnię Trampek w naszym sklepie na Oxford Street w Londynie. W Japonii oferujemy typowe naprawy obuwia, takie jak naprawy podeszwy czy podszewki kołnierza. Rocznie w ramach tej usługi naprawiamy około 3,5 – 4 tys. butów.
Wielu klientów korzysta także z naszych programów odbioru lekko zużytego obuwia, które następnie przekazujemy lokalnym organizacjom lub Soles4Souls. Tego typu programy funkcjonują w około dwóch trzecich licencjonowanych sklepów w Stanach Zjednoczonych.
New Balance bierze udział także w wydarzeniach charytatywnych, np. takich, jak biegi
DZ: Jesteśmy sponsorem największych maratonów na świcie takich jak w Londynie, Nowym, Jorku, Walencji czy naszego Maratonu Warszawskiego, a w przeszłości organizowaliśmy biegi charytatywne, w których mogli brać udział nasi pracownicy, a zebrane fundusze przeznaczano na wsparcie potrzebujących.
Rozmawiała: Katarzyna Łabuz
Rozmowa ESG Trends