Środowisko osób zajmujących się zrównoważonym rozwojem zgadza się, że straszenie katastrofą klimatyczną nie mobilizuje do aktywności. Zamiast tego skuteczniejsze jest edukowanie – mówią w rozmowie z ESG Trends Natalia Tur, Regional Marketing Manager Galerii Warmińskiej i Aura Centrum, Olga Wiernicka, Regional Marketing Manager Focus Mall Piotrków Trybunalski i Galerii Tomaszów oraz Natalia Kwiecińska, Sustainability Manager NEPI Rockcastle.
Zacznijmy od podsumowania projektu “Dobre Rzeczy”, który jest jednym z elementów zrównoważonych działań, jakie podejmuje NEPI w swoich centrach handlowych. NEPI Rockcastle w sierpniu br., we współpracy z Game4Planet, przeprowadziła akcję zbierania używanej odzieży w swoich 14 centrach handlowych. Czy ta inicjatywa spotkała się z zainteresowaniem klientów centrum? Jakimi wynikami możecie się pochwalić?
Natalia Tur: W sobotę, 24 sierpnia, równolegle w 14 centrach NEPI Rockcastle w Polsce odbyła się akcja „Dobre Rzeczy – Podziel się, pomagaj”. Tego dnia klienci centrów mogli przekazać niepotrzebne już ubrania i inne tekstylia, dowiedzieć się czym w praktyce jest gospodarka obiegu zamkniętego oraz wesprzeć lokalne organizacje.
W ciągu jednego dnia, we wszystkich centrach zebraliśmy blisko 10 ton odzieży i innych tekstyliów. Każdy kilogram oznaczał złotówkę na wsparcie 13 różnych organizacji, które działają w otoczeniu naszych centrów. Wiele lokalnych podmiotów, w tym władze miast oraz m.in. MZO promowały naszą akcję w swoich social mediach. Nasze strefy w 14 centrach odwiedziło ponad 1000 osób. Niektóre z nich przywiozły nawet 100 kg odzieży. Wielu klientów wskazywało na dużą potrzebę regularnego organizowania tego tupu zbiórek.
Podczas akcji edukowaliśmy i mówiliśmy, dlaczego drugie życie ubrań jest istotne. A przy tym uczyliśmy dobrych nawyków. Do naszej akcji zaprosiliśmy również najemców. Finalnie 16 z nich, niektórzy sieciowo, w kilku centrach, przekazali nam prezenty dla klientów, którzy dzielili się dobrymi rzeczami. Były to takie marki jak: L’Occitane Polska, Venezia, KFC, Wojas, Yes, Lodziarnia Good Lood, Lodziarnia Sopelek, Czas na Herbatę, Restauracja Olimp, Optyk Fielmann, Reporter Young, Vissavi, Green Bubble, Sunloox Aura, AbFoto, FG Kids.
Jakie były największe wyzwania przy realizacji tej akcji?
Olga Wiernicka: Największym wzywaniem była organizacja zbiórki tego samego dnia w 14 obiektach. Koordynacja logistyczna, ale i bieżąca obsługa stoisk były wymagające – szczególnie, że tego dnia odwiedziło nas bardzo wiele osób. W niektórych centrach do oddania odzieży ustawiały się długie kolejki. Czasami pomagaliśmy też dostarczyć rzeczy z parkingów, z samochodów osób, które przywoziły je specjalnie na akcje.
Ważnym punktem było też nagłośnienie inicjatywy tak, aby jak najwięcej osób dowiedziało się o niej z wyprzedzeniem i zaplanowało porządki w swoich szafach i domach.
Partnerstwo z Game4Planet, firmy która łączy elementy grywalizacji z edukacją na temat zrównoważonego rozwoju, wydaje się innowacyjnym podejściem. Jakie korzyści widzą Państwo w tym projekcie? Czy są plany na rozwinięcie tego programu w przyszłości?
Natalia Kwiecińska: Środowisko osób zajmujących się zrównoważonym rozwojem zgadza się, że straszenie katastrofą klimatyczną nie mobilizuje do aktywności. Zamiast tego skuteczniejsze jest edukowanie oraz przedstawianie konkretnych sposobów, jak każdy z nas może włączyć się działań na rzecz społeczności i przyrody.
W tym roku, przy okazji innego projektu, przeprowadziliśmy wewnętrzne wywiady z naszymi pracownikami, aby lepiej zrozumieć, w jaki sposób efektywniej angażować do działań proekologicznych. W wywiadach często pojawiała się potrzeba wprowadzenia elementów gry i nagradzania, co dodatkowo utwierdziło nas, że nawiązanie współpracy z Game4Planet to właściwy kierunek.
Ponadto kampania „Dobre Rzeczy – Podziel się, pomagaj” to tylko przedsmak tego, co czeka nas w bardzo niedalekiej przyszłości. Zgodnie z wytycznymi UE, do 1 stycznia 2025 r. państwa członkowskie muszą wdrożyć selektywną zbiórkę tekstyliów z gospodarstw domowych. Wierzymy, że tego typu inicjatywy nie tylko pomagają zwiększyć świadomość społeczną, ale również przygotowują nas na nadchodzące zmiany. Widzimy też duży potencjał w tej akcji, dlatego zastanawiamy się, jak ją rozwinąć w przyszłości. Dokładne plany dotyczące kolejnych działań w tym zakresie powstaną na przełomie tego i przyszłego roku.
Jakie są kluczowe kryteria doboru partnerów społecznych przy takich projektach?
OW: Przede wszystkim liczy się dla nas wiarygodny partner. Taki, który ma za sobą wiele realizacji, który będzie w stanie wesprzeć nas we wszystkich naszych lokalizacjach, których jest w Polsce aż 14. W ramach akcji, które prowadzimy bardzo ważny jest dla nas wymiar lokalny, dlatego tutaj istotne było wytypowanie lokalnych organizacji, które stały się beneficjentami akcji. Działamy w sumie w 12 miastach, w każdym z nich potrzeby i oczekiwania danej społeczności lokalnej liczą się dla nas szczególnie. Realizując nasze projekty staramy się na nie odpowiadać i uwzględniać głos mieszkańców.
Jakie konkretne działania edukacyjne, przy okazji tej akcji bądź innych, są podejmowane w centrach handlowych, aby zwiększyć świadomość klientów na temat GOZ?
NK: Akcja „Dobre Rzeczy” miała zaplanowaną kampanię komunikacyjną. Na dedykowanej stronie internetowej, w komunikatach prasowych i w social mediach edukowaliśmy, na czym polega GOZ, jak drugi obieg przyczynia się do realizacji tych założeń i jakim problemem w skali kraju i świata są tekstylia wyrzucane na śmietnisko. Przy takich okazjach namawiamy do zmiany nawyków na bardziej prośrodowiskowe, przypominamy o naszych publikacjach „Przewodnikach Cyrkularnych”.
Do tej pory wydaliśmy dwie edycje Przewodnika, w których edukujemy, jak być cyrkularnym na co dzień, z jakich rozwiązań korzystać, jakie opcje są dostępne, co możemy sami często zrobić, wdrożyć już teraz. Obecnie pracujemy nad kolejną edycją. W ubiegłym roku nadawaliśmy drugie życie dawnym banerom reklamowym i szyliśmy z nich shopperki – torby, którymi obdarowywaliśmy naszych klientów, pokazując, że upcykling to sposób na walkę z odpadami i że wielokrotność użycia jest w cenie.
Dwa lata temu umożliwiliśmy naszych klientom robienie woskowijek, jako alternatywy dla opakowań plastikowych, a w ramach akcji sadzenia drzew, zasadziliśmy 24 tys. sadzonek w miastach, gdzie działają nasze centra. Wiele naszych działań docenianych jest przez ekspertów. W ostatnich dwóch latach kilkanaście inicjatyw NEPI Rockcastle zostało wyróżnionych m.in. przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu – w Raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. W zeszłym roku, za działania w obszarze zrównoważonego rozwoju, otrzymaliśmy również srebrną nagrodę w konkursie Polskiej Rady Centrów Handlowych. Cieszy nas, że te działania są zauważane i doceniane.
Jakie długoterminowe korzyści, zarówno dla środowiska, jak i lokalnych społeczności, NEPI dostrzega w takich akcjach?
NT: Przede wszystkim wierzymy w działania edukacyjne. Inspirując do zmiany nawyków, pokazując wprost, co jest bardziej przyjazne środowisku, dajemy świadomy wybór konsumentom. W ten sposób uczymy ich, że mają wpływ na swoje codzienne życie i na otoczenie, w którym funkcjonują. Budowanie świadomości nie jest łatwe, zmiana nawyków również, ale jest to możliwe właśnie poprzez wychodzenie do naszych klientów przy różnych okazjach, przypominając im, co jest ważne dla planety. Wzmacnia to lokalne więzi, buduje zainteresowanie i zaangażowanie.
Zdajemy sobie sprawę, że jednorazowe akcje nie mają szansy przynieść od razu wielkiej zmiany, ale widzimy, że konsekwentne długoterminowe działania przynoszą efekty – budują świadomość ekologiczną, uwrażliwiają ludzi na problemy społeczne. Dlatego trzymamy się obranej drogi, którą wytycza nasza strategia zrównoważonego rozwoju, ale również obserwacja codziennych potrzeb naszych klientów.
Rozmowa ESG Trends