Rynek handlu w Polsce należy do największych i najdynamiczniej rozwijających się rynków w Europie Środkowo-Wschodniej. Do końca pierwszej połowy 2024 roku łączna powierzchnia nieruchomości handlowych wyniosła 17,3 mln mkw. z czego 17 proc. przypadło parkom handlowym, a 9 proc. tzw. centrom convenience. Nowe parki handlowe projektowane są zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju na podstawie przyjętych strategii ESG.
– Zrównoważony rozwój to bez wątpienia przyszłość, ale także i teraźniejszość parków handlowych. Jako deweloper implementujemy rozwiązania ESG już na etapie planowania danej inwestycji, a równolegle dostosowujemy funkcjonujące obiekty do wymagań środowiskowych – mówi Jacek Wesołowski, Dyrektor Zarządzający Trei Real Estate Poland.
JLL i Trei Real Estate Poland, autorzy piątej edycji raportu „Parki handlowe i centra convenience w Polsce”, nakreślają trendy i perspektywy rozwoju tego sektora w Polsce.
Rynek parków handlowych w Polsce stale rośnie
W całym 2024 roku podaż nowej powierzchni parków handlowych prawdopodobnie osiągnie kolejny rekord i według prognoz przekroczy poziom 400 tys. mkw. GLA, potwierdzając wiodącą pozycję tego formatu na polskim rynku retail. Łącznie od 2020 roku podaż nowej powierzchni w parkach handlowych w Polsce wyniosła ponad 1,5 mln mkw. GLA, a najaktywniejszym graczem w tym segmencie był inwestor Trei Real Estate, który wprowadził na rynek około 123 tys. mkw. GLA w ramach 24 obiektów spod szyldu Vendo Park.
Koncentracja na coraz mniejszych miastach
W pierwszym półroczu 2024 roku otwarto łącznie 22 parki handlowe, zlokalizowane w różnych częściach kraju. Ponadto, na koniec czerwca 2024 roku w Polsce powstawało kolejne 365 300 mkw. (GLA) w ramach analizowanych formatów, a 44 proc. tych projektów zlokalizowanych jest w miejscowościach o liczbie mieszkańców poniżej 100 tys.
– Jednym z powodów dynamicznego rozwoju formatu parków handlowych w mniejszych miejscowościach jest większa dostępność atrakcyjnych gruntów. W największych miastach są one z reguły przeznaczane na inwestycje mieszkaniowe. Co więcej, około 1400 jednostek administracyjnych w Polsce ma ograniczoną lub nie ma żadnej nowoczesnej oferty handlowej. Wśród nich jest 600 małych i średnich miast, co potwierdza ogromny potencjał tych rynków w kontekście rozwoju handlu detalicznego – mówi Jacek Wesołowski, Dyrektor Zarządzający Trei Real Estate Poland.
Zielona przyszłość projektów handlowych
Strategie ESG stanowią obecnie jedną z największych przewag konkurencyjnych na szeroko rozumianym rynku nieruchomości. Według danych PLGBC na tę chwilę w Polsce funkcjonuje około 200 obiektów handlowych poddanych ekologicznej certyfikacji budynku LEED lub BREEAM, co stanowi 59 proc. całkowitej nowoczesnej powierzchni handlowej. W przypadku parków handlowych rozwiązania ESG systematycznie zyskują na popularności.
– Zrównoważony rozwój to bez wątpienia przyszłość, ale także i teraźniejszość parków handlowych. Jako deweloper implementujemy rozwiązania ESG już na etapie planowania danej inwestycji, a równolegle dostosowujemy funkcjonujące obiekty do wymagań środowiskowych. Poza zmniejszeniem negatywnego oddziaływania nieruchomości na przyrodę, zapewniają one korzyści czysto biznesowe, na przykład w kontekście mniejszych rachunków za media. W przypadku realizowanych przez nas Vendo Parków w zależności od lokalizacji stosujemy między innymi własne instalacje fotowoltaiczne oraz zapewniamy dostęp do stacji ładowania samochodów elektrycznych. Standardem jest już natomiast stosowanie oświetlenia LED oraz sterowanie oświetleniem zewnętrznym za pomocą zegara astronomicznego lub czujników ruchu w strefie dostaw. Aby potwierdzić naszą troskę o stan środowiska naturalnego oraz lokalną społeczność rozpoczęliśmy proces certyfikacji wszystkich Vendo Parków w systemie BREEAM początkowo na poziomie Good, a obecnie co najmniej Very Good, co nie jest standardową praktyką dla formatu parków handlowych w Polsce. Podjęliśmy się również zadania policzenia generowanego przez nas śladu węglowego w każdym zakresie, aby na podstawie uzyskanych danych móc ustalić strategię zredukowania jego poziomu – mówi Jacek Wesołowski.
Poza aspektem prośrodowiskowym, implementacja rozwiązań ESG w parkach handlowych przejawia się także w zwiększeniu dostępności do obiektów wśród osób z niepełnosprawnościami oraz zapewnieniu wysokiego poziomu komfortu zakupów na przykład osobom starszym i rodzinom z dziećmi. W tym kontekście wymienić można między innymi bezprogowe wejścia do sklepów, obniżone krawężniki na parkingach, odpowiedni kąt nachylenia ciągów pieszych czy place zabaw znajdujące się na terenie inwestycji.
Comments 1