Work-life balance i zaangażowanie to dwa filary walki z wypaleniem zawodowym – mówi dla Redakcji ESG Trends Magda Pietkiewicz, twórczyni platformy Enpulse służącej do badania zaangażowania pracowników.
Niemal co drugi Polak zmaga się z wypaleniem zawodowym, a co czwarty doświadcza jego ciężkiej formy – tak wynika z badania „Dobrostan Raport „Dobrostan i zdrowie psychiczne polskich pracowników” przeprowadzonego pod koniec 2023 roku przez SW Research. To niepokojące dane, które wskazują, że w polskich firmach dzieje się źle. Co mogą w takim razie zrobić pracodawcy? Jakie działania powinni podjąć pracownicy?
Wypaleniu zawodowemu można i trzeba przeciwdziałać. Kluczowa jest w tym rola managera, który powinien reagować jeśli coś odbiega od normy. Narzędziem ułatwiającym ten proces może być Enpulse.
Enpulse to innowacyjna platforma zaprojektowana do badania i poprawy zaangażowania pracowników w organizacji. Jej unikalna metodologia skupia się na holistycznym podejściu do pomiaru zaangażowania oraz wykorzystuje zaawansowane narzędzia analizy danych, umożliwiając organizacjom uzyskanie głębokiego zrozumienia i skutecznych działań.
Jak działa Enpulse?
Enpulse to platforma badania zaangażowania pracowników, która pomaga firmom monitorować i dbać o zaangażowanie w ich zespołach. Zarządzanie zaangażowaniem pracowników jest kluczowym elementem koncepcji zarządzania jakością zgodnie z wytycznymi ISO 10018:2020 Quality Management – Guidance for people engagement. ISO 10018 podkreśla znaczenie regularnego monitorowania zaangażowania oraz podejmowania działań na podstawie zebranych danych. Enpulse jest narzędziem, uwzględniającym te normy w swojej metodologii i technologii.
Badanie zostało skonstruowane w oparciu o liczne teorie naukowe oraz przetestowane statystycznie. Jest regularnie walidowane aby dane otrzymywane były adekwatne. W badaniu analizowane są 3 wymiary, 6 obszarów i 20 czynników. To znacząco usprawnia zrozumienie potrzeb pracowników i ogólnej sytuacji oraz wdrażanie usprawnień.
Enpulse oferuje trzy rodzaje badania, w zależności od przyjętej przez firmę strategii zarządzania zaangażowaniem.
• We wszystkich typach badań dodatkowo zadawane jest pytanie o skłonność do polecania miejsca pracy (eNPS)
• Po zakończeniu kwestionariusza pracownik ma miejsce na tzw. open feedback czyli możliwość wolnej wypowiedzi na każdy temat, który uważa, że warto poruszyć (tu mała dygresja pracownicy dzielą się tym co im nie pasuje w firmie ale również chętnie dzielą się tym co im odpowiada i nie chcę w tym zakresie zmian).
• W każdym wypadku pracodawca ma możliwość zadania dodatkowych pytań zgodnie z bieżącymi potrzebami. Co ważne pytania mogą być zadawane różne dla różnych zespołów. Edytor jest prosty i intuicyjny. Zawsze do dyspozycji są konsultanci zarówno merytoryczni jak i techniczni.
Odpowiedzi są zawsze anonimowe. Pracodawca otrzymuje zanonimizowane, zagregowane dane statystyczne dla grup min. 5 osobowych.
Platforma oferuje, nie tylko narzędzie badania zaangażowania ale, również narzędzie do pracy z wynikami (Karta Pracy), dostępny jest moduł do ankiet onboardingowych, ankieta wypalenia zawodowego (z raportami indywidualnymi i grupowymi) oraz baza wiedzy dla managerów.
Dla wszystkich firm korzystających z platformy Enpulse, dostępne jest wsparcie merytoryczne konsultantów. Istnieje również możliwość outsourcingu zarządzania całym procesem.
Wszystkie dane analizowane są w czasie rzeczywistym. Raporty można pobrać w formie prezentacji pptx, pdf oraz danych w xlsx. W wersji online dostępne są wskazówki i podpowiedzi do dalszego działania.
W jakich branżach się sprawdza?
– Enpulse jest użyteczny w różnych branżach, zarówno usługowych jak i produkcyjnych. To narzędzie stworzone do zarządzania zespołami dla każdego rodzaju firm. Dla jakich firm jest dedykowane to narzędzie? Enpulse jest dedykowany zarówno dla małych, średnich, jak i dużych firm, które pragną zrozumieć i poprawić zaangażowanie swoich pracowników. Dla zachowania anonimowości zaleca się wdrażanie dla zespołów minimum 5 osobowych. Co ważne Enpulse można zaimplementować w jednym lub kilku zespołach. Nie musi być wdrażany w całej firmie jednocześnie. To ważne szczególnie kiedy w organizacji nie wszyscy mają zaufanie do badań ankietowych. Dzięki takiemu rozwiązaniu, użytkownicy Enpulse w danej firmie stają się automatycznie ambasadorami takiego rozwiązania (sprawdziliśmy to wielokrotnie) – podkreśla Magda Pietkiewicz, twórczyni platformy Enpulse.
Jest to szczególnie wartościowe narzędzie dla organizacji, które cenią sobie regularne, bieżące informacje zwrotne od swoich zespołów oraz chcą dynamicznie reagować na zmieniające się potrzeby i oczekiwania pracowników. Enpulse to narzędzie do sprawnej, dwustronnej, komunikacji z pracownikami.
Jakie korzyści daje firmom Enpulse?
- Zwiększona efektywność operacyjna – poprzez regularne monitorowanie zaangażowania, firmy mogą szybko identyfikować i reagować na problemy, co prowadzi do poprawy wydajności operacyjnej.
- Zwiększenie innowacyjności i usprawnienie procesów – wysłuchanie pracowników skutkuje często otwarciem na proponowanie usprawnień przez pracowników, na drobnych odcinkach pracy.
- Lepsze decyzje biznesowe – dzięki dokładnym i aktualnym danym, menedżerowie mogą podejmować bardziej świadome decyzje dotyczące zarządzania zespołami.
- Budowanie bezpieczeństwa i lojalności pracowników – poczucie sprawczości jakie daje praca z Enpulse to lepszy dobrostan pracowników, bezpieczeństwo psychologiczne, lojalność pracowników i lepsza komunikacja.
- Zmniejszenie rotacji i absencji pracowników – regularne badanie zaangażowania pomaga zidentyfikować przyczyny odejść pracowników i wdrożyć skuteczne działania naprawcze. Szacuje się, że w Polsce koszt rotacji pracownika to minimum 30 proc. jego rocznego wynagrodzenia. Wg Gallup, zaangażowani pracownicy mają o 81 proc. niższą absencję. Tymczasem Przeciętna długość absencji chorobowej w roku 2023 wyniosła 33 dni.
Korzyści (lub straty) jakie może przynieść firmie zmiana w rotacji i absencji można policzyć TUTAJ. - Poprawa satysfakcji pracowników – Enpulse pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb pracowników, co prowadzi do większej satysfakcji i zaangażowania. A to przekłada się na wyższe zyski operacyjne: wg Gallup to 21 proc. większe zyski, niektórzy Klienci zanotowali nawet 30 proc. wzrosty
- Budowanie kultury feedbacku – regularne badania i raporty sprzyjają otwartej komunikacji i kulturze ciągłego doskonalenia w organizacji. A to buduje bezpieczeństwo psychologiczne, przyczynia się do niższego stresu, poprawie ogólnego dobrostanu pracowników a co za tym idzie zmniejsza ryzyko wypadków, naruszeń BHP itp.