Sieć sklepów Lidl to jeden z prekursorów elektromobilności w polskim sektorze retail. Pierwsze stacje ładowania dla klientów uruchomiono w 2017 roku w Poznaniu i Warszawie. Już wtedy Lidl Polska podkreślał, że chodzi o promowanie niskoemisyjnego transportu oraz wsparcie rozwoju elektromobilności w Polsce.
Od tamtej pory Lidl konsekwentnie rozwija infrastrukturę ładowania dla aut elektrycznych. Pod koniec 2023 roku stacje działały już przy 60 sklepach, a spółka zapowiedziała, że planuje, aby do 2025 roku wszystkie placówki posiadały własne stacje ładowania.
– Jako Lidl Polska dążymy do zminimalizowania wpływu na zmiany klimatyczne i stałego ograniczania emisji gazów cieplarnianych poprzez opracowanie strategii oraz celów klimatycznych. Jednym z działań w tym zakresie jest wspieranie rozwoju elektromobilności – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektorka ds. Corporate Affairs i CSR w Lidl Polska.
Obecnie sieć liczy ponad 850 sklepów, a dla porównania skali warto wiedzieć, że w całym kraju na koniec marca 2024 roku funkcjonowało 3,5 tys. stacji ładowania. Użytkownicy samochodów elektrycznych doceniają ten kierunek rozwoju także ze względu na dogodną lokalizację stacji i możliwość ładowania pojazdu przy okazji codziennych czynności, takich jak zakupy (w branży e-mobility ten mocno rozwijający się trend określany jest terminem „destination charging”).
Rozwój rynku i dynamicznie rosnąca popularność aut elektrycznych sprawiła, że sieć zdecydowała się na zmianę modelu udostępniania stacji oraz na wdrożenie kompleksowych rozwiązań do zarządzania infrastrukturą ładowania i sprzedaży usług ładowania w wybranych lokalizacjach. W tym zakresie spółka rozpoczęła właśnie współpracę z polską spółką Elocity. To jeden z liderów elektromobilności, rozwijający swoją autorską technologię od 2017 roku, która wspiera obecnie ponad 35 proc. ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce. Kierowcy pojazdów elektrycznych znają Elocity przede wszystkim jako dostawcę popularnej aplikacji, w której ponad 300 operatorów EV udostępnia swoją infrastrukturę ładowania. Korzysta z niej przeszło 45 tys. użytkowników aut elektrycznych.
Wdrażając nowe rozwiązania na wybranych stacjach sieci Lidl Elocity zadbało także o szeroką gamę dostępnych form płatności. Dzięki temu klienci mogą skorzystać m.in. z terminali płatniczych czy płatności za pośrednictwem strony internetowej. To oznacza, że infrastruktura ładowania Lidl jest dostosowania do nowych, unijnych wymogów AFIR, które weszły w życie 13 kwietnia br. Nakładają one na operatorów stacji ładowania obowiązek zapewniania kierowcom możliwości tzw. płatności ad hoc, nie wymagających rejestracji. Użytkownicy na stacjach Lidl mogą korzystać także z aplikacji Elocity oraz aplikacji partnerów roaminagowych Elocity, w tym Shell Recharge, czy popularnych aplikacji samochodowych (m.in. We Charge – Volkswagen, Mercedes Me Charge, Kia Charge).
– Współtworzymy rynek elektromobilności od lat. Cieszymy się, że jego rozwój idzie w kierunku wyrównywania dostępności do infrastruktury ładowania, a technologia Elocity bierze czynny udział w tym procesie. Warto zwrócić uwagę, że realizując swoją strategię sieć sklepów Lidl wyrasta na jednego z liderów e-mobility ze znacznym udziałem w rynku. W dodatku budując szybkie stacje ładowania (DC) pod sklepami w dużych i mniejszych miejscowościach, sieć stawia nie tylko na ilość, ale także jakość infrastruktury ładowania – mówi Adrian Nocuń, CEO Elocity.
Proces integracji stacji Lidl Polska z systemem Elocity jest w toku. W kolejnych miesiącach użytkownicy aut elektrycznych powinni spodziewać się uruchomienia następnych stacji obsługiwanych przez Elocity.
Comments 1