Continental postawił sobie za cel wykorzystywanie ponad 40 proc. materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu w swoich oponach do 2030 roku. Grupa zawarła dziesięcioletnią umowę z Pyrum Innovations na odzysk sadzy z opon wycofanych z eksploatacji.
Continental zawarł długoterminową umowę z Pyrum Innovations, specjalistą w technologii termolizy opon wycofanych z eksploatacji, na zakup wysokiej jakości sadzy (rCB) odzyskanej z opon wycofanych z eksploatacji.
Continental zamierza w przyszłości wykorzystywać odzyskaną sadzę w seryjnej produkcji opon do samochodów osobowych. W ten sposób obie firmy zacieśniają współpracę. Producent opon segmentu premium podpisał już umowę rozwojową z Pyrum Innovations w 2022 roku. Od tego czasu obie firmy mają wspólny cel, jakim jest dalsza optymalizacja i rozszerzenie recyklingu opon wycofanych z eksploatacji poprzez pirolizę.
Wykorzystanie 40 proc. materiałów odnawialnych w oponach Continental do 2030 roku
Sadza jest ważnym surowcem zarówno do produkcji opon, jak i innych przemysłowych wyrobów gumowych. Zastosowanie sadzy w mieszankach gumowych zwiększa stabilność, wytrzymałość i trwałość opon. Sadza odzyskana z opon wycofanych z eksploatacji pomaga zmniejszyć zużycie surowców kopalnych i emisję CO2. W oponie do samochodu osobowego firmy Continental zawartość sadzy, która nadaje oponie czarny kolor, wynosi 15-20 proc., w zależności od modelu.
Wykorzystując sadzę z recyklingu, Continental jest o krok bliżej do osiągnięcia celu, jakim jest wykorzystywanie ponad 40 proc. materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu w swoich oponach do 2030 roku.
– Surowce z recyklingu stają się coraz ważniejsze w naszej produkcji opon. Aby jeszcze bardziej zwiększyć cyrkularność naszych produktów, musimy myśleć inaczej. Musimy przejść od koncepcji „końca życia” do koncepcji „końca użytkowania” opony. Oznacza to, że koniec fazy użytkowania opony musi stać się początkiem nowych możliwości. Wspólnie z Pyrum opracowujemy wysoce wydajne procesy recyklingu jak największej liczby komponentów i materiałów z opon wycofanych z eksploatacji z powrotem do naszego cyklu produkcyjnego – mówi Jorge Almeida, Head of Sustainability w Continental Opony.
Opony Continental zawierają już materiały pochodzące z recyklingu, takie jak guma z mechanicznie przetworzonych opon wycofanych z eksploatacji, stal z recyklingu i poliester odzyskany z butelek PET, które w przeciwnym razie często trafiają do spalarni lub na wysypiska śmieci. Recykling opon wymaga zaawansowanych technologii i procesów, aby skutecznie oddzielać, czyścić i poddawać ponownej obróbce materiały bez uszczerbku dla bezpieczeństwa i jakości opon. Bezpieczeństwo jest najwyższym priorytetem Continental.
Koncepcja zarządzania recyklingiem
Producent opon segmentu premium zawarł umowę rozwojową z Pyrum Innovations już w 2022 roku.
– Rozszerzenie współpracy z Continental jest dla nas bardzo ważnym krokiem – mówi Pascal Klein, CEO Pyrum Innovations. Aby zapewnić, że Continental będzie mógł również w przyszłości wykorzystywać naszą odzyskaną sadzę w seryjnej produkcji opon osobowych, nieustannie pracujemy nad jej dalszym rozwojem. Wspólnie udało nam się już sprawić, że wszystkie nowo produkowane opony do wózków widłowych w fabryce opon Continental w Korbach w Hesji zawierają naszą zrównoważoną sadzę.
Gospodarka o obiegu zamkniętym integralną częścią strategii zrównoważonego rozwoju Continental
W ramach ambitnej strategii zrównoważonego rozwoju Continental dąży do zwiększenia wykorzystania zrównoważonych materiałów w swoich oponach do 100 proc. najpóźniej do 2050 roku. Materiały pochodzące z recyklingu wniosą w ten cel istotny wkład. W ramach systemu zamkniętego obiegu, opony wycofane z eksploatacji staną się w przyszłości surowcem do produkcji nowych opon.
Continental rozwija pionierskie technologie i usługi dla zrównoważonej i połączonej mobilności ludzi i towarów. Założona w 1871 roku firma technologiczna oferuje bezpieczne, wydajne, inteligentne i przystępne cenowo rozwiązania dla pojazdów, maszyn, ruchu drogowego i transportu. W 2023 roku Continental wygenerował sprzedaż na poziomie 41,4 mld euro i obecnie zatrudnia około 200 tys. osób w 56 krajach.
Proces termolizy Pyrum
Pyrum Innovations AG jest aktywne na rynku recyklingu zużytych opon i innych tworzyw sztucznych dzięki opatentowanej technologii termolizy.
Proces termolizy Pyrum jest w dużej mierze samowystarczalny energetycznie i, według Instytutu Fraunhofera, oszczędza znacznie więcej emisji CO2 niż dzisiejsze standardowe procesy recyklingu opon wycofanych z eksploatacji, zwłaszcza w porównaniu ze spalaniem w cementowniach, oraz wytwarza nowe surowce, takie jak olej termolizacyjny, gaz i odzyskana sadza z odpadów używanych jako materiały wejściowe. W ten sposób Pyrum zamyka obieg materiałów nadających się do recyklingu i realizuje całkowicie zrównoważony model biznesowy.
Comments 1