76 proc. prezesów z Polski biorących udział w badaniu KPMG deklaruje, że w pełni wdrożyło praktyki społeczne, środowiskowe i ładu korporacyjnego (ESG) w swojej działalności. Jednocześnie większość z nich uważa, że na zwrot z inwestycji w ESG trzeba poczekać od 3 do 5 lat – wynika z badania „KPMG CEO Outlook”.
Prezesi biorący udział w badaniu przyznają, że muszą zintensyfikować swoje działania w celu przejścia na neutralność węglową. Za największe przeszkody w osiągnięciu zeroemisyjności uważają brak odpowiednich rozwiązań technologicznych. Zwracają również uwagę, że w ciągu najbliższych trzech lat będzie można zaobserwować rosnący poziom kontroli wyników organizacji w zakresie różnorodności.
– Przyszłość wymaga od firm zaangażowania się w cele ESG na głębokim, autentycznym poziomie. To nie tylko wymaganie ze strony społeczeństwa i regulacji, ale przede wszystkim szansa na tworzenie rzeczywistej, trwałej wartości dla firm i ich interesariuszy. Kluczowym jest teraz przekształcenie obecnego status quo w działania i wykorzystanie ich jako bodźca do budowy zrównoważonych strategii biznesowych – mówi Justyna Wysocka-Golec, Partner Associate, Consulting, Liderka Zespołu ESG, Climate & Nature, KPMG w Polsce.
Faktyczne minimalizowanie wpływu działalności człowieka na środowisko wymaga konkretnych zmian i to w przyspieszonym tempie. Z raportu „KPMG CEO Outlook” wynika pilna potrzeba działań w obszarach ESG, które mają ogromne znaczenie zarówno dla danej organizacji, jak i dla całego społeczeństwa. Blisko 80 proc. respondentów z Polski deklaruje, że w pełni wdrożyło praktyki społeczne, środowiskowe i ładu korporacyjnego (ESG) w swojej działalności, koncentrując się na tworzeniu wartości. Większość z nich – 76 proc. wskazań, uważa, że na zwrot z inwestycji muszą poczekać od 3 do 5 lat.
Postępy w zakresie ESG są niewystarczające
W badaniu KPMG połowa prezesów największych firm przyznała, że ich obecne postępy w zakresie ESG nie są wystarczające, aby być w pełni przygotowanym na potencjalną kontrolę ze strony interesariuszy lub udziałowców. Jest to pesymistyczna statystyka zważywszy na fakt, że już niedługo cała grupa spółek branych pod uwagę w badaniu może zostać pociągnięta do poważnych konsekwencji w wyniku nowych regulacji związanych z atestacją raportów niefinansowych. Wśród głównych, negatywnych skutków wynikających z niespełniania oczekiwań interesariuszy w odniesieniu do deklaracji w obszarze ESG respondenci z Polski wskazują na wyższe koszty i trudności w pozyskiwaniu finansowania. Na kolejnych miejscach, najczęściej wskazywanych konsekwencji, są obawy o przedłużenie obecnej kadencji zarządu oraz trudności z utrzymaniem odpowiedniego poziomu zaangażowania u obecnych pracowników i z rekrutacją kandydatów.
8 na 10 osób zarządzających największymi spółkami w Polsce uważa, że w ciągu najbliższych trzech lat będzie można zaobserwować rosnący poziom kontroli wyników organizacji w zakresie różnorodności. Większość ankietowanych prezesów z Polski przyznaje, że uzyskanie różnorodności w miejscu pracy wymaga wprowadzenia zmian w przywództwie na wyższym szczeblu oraz potwierdza, że osiągnięcie równości płci w zarządzie pomoże im zrealizować ambicje dotyczące wzrostu. W ramach działań w zakresie programów społecznych 68 proc. prezesów z Polski, biorących udział w badaniu KPMG, potwierdza inwestowanie w szereg programów zgodnych z podstawowymi wartościami wyznawanymi na całym świecie.
Przeszkody w osiągnięciu zeroemisyjności
Prezesi biorący udział w badaniu „KPMG CEO Outlook”, zdają sobie sprawę, że muszą zintensyfikować swoje działania w celu przejścia na neutralność węglową. Za największe przeszkody w osiągnięciu zeroemisyjności lub podobnych celów klimatycznych prezesi z Polski uważają brak odpowiednich rozwiązań technologicznych (60 proc. wskazań).
W porównaniu z poprzednią edycją badania odsetek ten jest ponad dwukrotnie większy. Widoczna jest zmiana w postrzeganiu poziomu wiedzy i umiejętności personelu w zakresie wdrażania odpowiednich rozwiązań związanych z realizacją wyznaczonych celów klimatycznych. W poprzedniej edycji badania na taką przeszkodę wskazało najwięcej respondentów z Polski, w tym roku jest to jedna z trzech najrzadziej wybieranych odpowiedzi.
Jednocześnie respondenci badania podkreślają pozytywny wpływ strategii ESG na różne obszary funkcjonowania firmy. Według polskich ankietowanych najistotniejszą rolę ESG odgrywa i będzie odgrywać w kontekście pracowniczym. 32 proc. ankietowanych wskazało na pozytywny wpływ strategii ESG na przyciąganie do pracy przedstawicieli nowego pokolenia, a 28 proc. na wzmacnianie zaangażowania pracowników i zwiększania propozycji wartości dla pracowników (EVP).