Wprowadzana przez lata polityka zrównoważonego rozwoju Apsys przynosi wymierne korzyści ekonomiczne, środowiskowe i wizerunkowe dla całego zarządzanego portfolio, które liczy obecnie ponad 700 tys. mkw. GLA powierzchni handlowej. – Poza działaniami strukturalnymi, jak zakup zielonej energii, Apsys stara się podejmować szereg innych działań nie tylko w samych obiektach, ale także w ich najbliższym otoczeniu – mówi Magdalena Błądek, odpowiedzialna za ESG w Apsys Polska.
4 filary strategii zrównoważonego rozwoju Grupy Apsys
Strategia Grupy Apsys opiera się na 4 filarach. Dla każdego z nich określone zostały długoterminowe cele i wyznaczone konkretne zobowiązania. Są one ściśle związane z polityką zrównoważonego rozwoju: aspektami środowiskowymi, społecznymi i ładu korporacyjnego. To także jeden z kluczowych elementów na drodze do realizacji celów agendy ONZ na 2030 r.
Skuteczne działania Apsys w zakresie efektywnego zużycia mediów
Działania podejmowane przez zespoły Apsys w centrali i centrach handlowych mają na celu m.in. ograniczenie zużycia i efektywne wykorzystywanie mediów – energii, wody i gazu. W 2023 r. w portfolio 19 obiektów zarządzanych przez Apsys Polska zużyto średnio 151 kWh na metr kwadratowy powierzchni, czyli o 8 proc. mniej w stosunku do roku poprzedniego i aż o blisko 29 proc. mniej w zestawieniu z rokiem bazowym 2014.
– Systematyczne zmniejszanie zapotrzebowania na energię elektryczną w zarządzanym przez Apsys portfolio jest możliwe zarówno dzięki działaniom operacyjnym, takim jak np. wdrożenie procedury oszczędzania mediów w częściach wspólnych, optymalne dopasowanie godzin pracy urządzeń, opracowanie wytycznych z zaleceniami w zakresie oszczędzania mediów dla najemców, jak i dzięki inwestycjom dopasowanym do potrzeb konkretnej nieruchomości. Do najważniejszych tego typu projektów przeprowadzonych w minionym roku można zaliczyć montaż i uruchomienie 1218 paneli fotowoltaicznych na dachu łódzkiej Manufaktury, które zajmują łącznie 2 500 mkw. i pokrywają ok. 45 proc. zapotrzebowania części wspólnych obiektu na energię – mówi Justyna Kur, wiceprezeska i dyrektorka działu zarządzania nieruchomościami Apsys Polska.
Równie istotne co oszczędności w zakresie energii jest właściwe gospodarowanie zasobami wody. Jak wynika z obliczeń Apsys średnie zużycie w zarządzanych obiektach wynosiło w 2023 r. 4,55 litra wody na jedną osobę odwiedzającą. Jest to istotny, prawie 9 proc. spadek na przestrzeni ostatniej blisko dekady (licząc od 2014 r.). Cel do jakiego dąży Apsys do 2030 r. to redukcja całkowitego zużycia wody o 10 proc.
Jak podaje Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego PLGBC, w Europie samo użytkowanie lub eksploatacja budynków odpowiada za około 40 proc. zużycia energii i 36 proc. emisji CO2. Dlatego jednym z kluczowych celów dla całego sektora nieruchomości jest ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery.
W 2023 r. emisja CO2 dla wszystkich obiektów zarządzanych przez Apsys (wyliczana w oparciu o zużycie energii elektrycznej, cieplnej i gazu) wyniosła 82 kg na metr kwadratowy powierzchni. To spadek aż o 39 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym i rekordowe osiągnięcie Apsys w tym zakresie.
– Ostatnie lata nie są łatwe dla rynku energii ze względu na wysokie ceny zakupu zarówno energii elektrycznej, jak i gazu. Dlatego poza działaniami strukturalnymi, jak zakup zielonej energii, Apsys stara się podejmować szereg innych działań nie tylko w samych obiektach, ale także w ich najbliższym otoczeniu, zmierzających do ograniczenia zanieczyszczania powietrza. Jest to np. sianie łąk kwietnych zamiast trawników czy sadzenie roślin pochłaniających zanieczyszczenia, a także organizacja licznych akcji edukacyjnych w tym zakresie, skierowanych zarówno do klientów, jak i naszych najemców – mówi Magdalena Błądek, odpowiedzialna za ESG w Apsys Polska.
Zielone inicjatywy
W 2023 r. we wszystkich 19 zarządzanych centrach Apsys podjął łącznie 145 inicjatyw związanych z tematyką ekologiczną. Były one skierowane zarówno do klientów odwiedzających centra, przedstawicieli najemców, jak i pracowników firm serwisowych obsługujących obiekty.
Były wśród nich m.in. warsztaty i szkolenia z zakresu segregacji śmieci, działania w duchu zero waste jak np. ponowne wykorzystywanie scenografii używanej w akcjach promocyjnych i marketingowych, bookcrossing, wymiana i zbiórki ubrań, przekazanie dyń po święcie Halloween do ogrodów zoologicznych lub bezpośrednio lokalnym społecznościom.
W akcjach promujących zakupy (buy&get) klienci otrzymywali w zamian za okazane paragony nasiona łąki kwietnej, rośliny tlenodajne (np. skrzydłokwiaty) czy zestawy do hodowli własnych warzyw. Apsys, wspólnie z klientami zakładał domki dla ptaków i owadów, sadził drzewa i siał łąki kwietne wokół centrów. W 5 obiektach pojawiło się jeszcze więcej stojaków rowerowych wraz z infrastrukturą – stacjami napraw obsługi rowerów i szatniami.
– Centra handlowe nie funkcjonują w próżni – zawsze są częścią konkretnego osiedla, dzielnicy, miasta bądź miasteczka, często ich centralnym punktem i miejscem spotkań. Zdajemy sobie sprawę, że to nie tylko przywilej, ale i ogromna odpowiedzialność. Nasze działania mają wpływ zarówno na klientów odwiedzających zarządzane przez nas obiekty, jak i znacznie szerzej – na lokalne społeczności, na to, w jakim otoczeniu i środowisku żyją. Dlatego zawsze staramy się wychodzić im naprzeciw, proponować wspólne lokalne inicjatywy, zapraszać na organizowane w obiektach wydarzenia i sprawiać, by wszystkim żyło się lepiej – mówi Benoit Charles, prezes Apsys Polska.
Również z troski o lokalne społeczności wynika fakt, że w 2023 r. w 10 centrach zarządzanych przez Apsys w całym kraju przeprowadzono 17 akcji prozdrowotnych, z których skorzystało łącznie aż 4 660 osób.
Współpraca z UN Global Compact i Kodeks Dobrych Praktyk
W 2023 r. Apsys dołączył do UN Global Compact, aby wspólnie z organizacjami o podobnych celach dążyć do zrównoważonego rozwoju, działać na rzecz środowiska, praw człowieka, przeciwdziałania korupcji oraz godnej i legalnej pracy. Już wcześniej w organizacji został wdrożony Kodeks Etyczny, który określa główne zasady etyki biznesowej obowiązujące w organizacji.
Razem z Kodeksem Dobrych Praktyk jest wspólną deklaracją wartości takich jak szacunek i odpowiedzialność oraz użytecznym zbiorem wskazówek dla wszystkich pracowników.
W ubiegłym roku również każdy z działów Apsys Polska określił dla siebie cele z zakresu ESG, które obejmowały np.: współpracę z lokalnymi organizacjami, redukcję zużycia zasobów, działania na rzecz dostępności obiektów, w tym organizowanych eventów, opracowanie zielonych zapisów do umów z kontrahentami, szkolenia z zakresu ESG oraz weryfikację kontrahentów pod względem polityk ESG.
Na przestrzeni lat rola centrów handlowych zmienia się nie do poznania. To już nie tylko miejsca komfortowych zakupów, rozrywki czy spotkań ze znajomymi, to także istotny element życia i dlatego tak ważne są działania zarządców i właścicieli takich obiektów w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Apsys jest operatorem w branży nieruchomości komercyjnych w Polsce i we Francji. Spółka realizuje działania w segmencie nieruchomości handlowych, projektach mixed-use oraz inwestycjach mieszkaniowych. Firma powstała w 1996 roku i działa jako inwestor, deweloper, agent ds. najmu, menadżer projektu oraz zarządca nieruchomości.
Do największych inwestycji organizacji w Polsce należą Posnania w Poznaniu i Manufaktura w Łodzi. Apsys Polska zarządza obecnie ponad 800 tys. mkw. GLA w 15 obiektach handlowych zlokalizowanych w 12 największych miastach.