Grupa Eurocash aktualnie redefiniuje wybrane elementy swojej strategii zrównoważonego rozwoju. Planowane zmiany obejmują skoncentrowanie się na czterech głównych filarach: pracownicy, zrównoważony produkt, odpowiedzialny dystrybutor i świadomy detalista – mówi w rozmowie z redakcją ESGTrends Grzegorz Czekalski, Dyrektor ds. Zarządzania Ryzykiem oraz Zrównoważonego Rozwoju Grupy Eurocash.
Z ostatniego Raportu ESG Grupy Eurocash wynika, że w 2023 roku Eurocash zmniejszył emisje CO2 o 30 proc. w stosunku do 2020 roku i zwiększył cel redukcji. Jakie konkretne działania przyczyniły się do osiągnięcia takiego wyniku? Z jakimi wyzwaniami Grupa Eurocash musiała się zmierzyć?
Grzegorz Czekalski: W latach 2021-2023 podjęliśmy w Grupie Eurocash wiele działań przyczyniających się do zmniejszenia zużycia energii i paliw, a tym samym ograniczenia naszej emisji. Stale też poszukujemy nowych rozwiązań, które pozwolą nam zużywać mniej energii. Przeprowadziliśmy m.in. modernizację oświetlenia, systemów ogrzewania układów chłodniczych w naszych obiektach. Wyposażamy je w instalacje odnawialnych źródeł energii, jak panele fotowoltaiczne, by zapewnić ich zasilanie z bardziej przyjaznych środowisku źródeł.
Kontynuujemy także nasz projekt „Hybryda”, którego kluczowym założeniem jest dostarczanie klientom w jednym transporcie pełnej oferty towarów, od produktów podstawowych po świeże. A dzięki projektowi „Backhaul” ograniczamy tzw. puste przebiegi, odbierając towar od dostawców podczas powrotu samochodów po dostawach klienckich. Oba rozwiązania pozwoliły nam w 2023 r. na redukcję blisko 3 mln przejechanych kilometrów.
Kolejna ważna kwestia, to wybór sprzedawcy energii – bierzemy tu pod uwagę emisyjność wyprodukowanej energii, tzw. wskaźnik emisji, co również w istotny sposób przekłada się na zmniejszanie emisji CO2.
Jakie kroki podejmuje Eurocash, aby angażować także dostawców w proces dekarbonizacji i jakie są Państwa oczekiwania wobec nich? Jakie kryteria są najważniejsze?
Dostawcy są jednym z kluczowych ogniw w naszym łańcuchu wartości. Dlatego przygotowaliśmy dla nich dwa dokumenty, zachęcając do wdrażania zawartych tam rekomendacji i zaleceń: Kodeks Dobrych Praktyk i Dobre Praktyki Zrównoważonego Rozwoju. Zachęcamy ich także do wyznaczania własnych celów dekarbonizacyjnych, służąc im naszym doświadczeniem i przykładami. W tym obszarze współpracujemy głównie z tymi dostawcami, z którymi Grupa Eurocash wykazuje największą wymianę handlową.
Jak Grupa Eurocash wspiera franczyzobiorców w transformacji energetycznej?
Transformacja energetyczna jest obszarem, który dotyczy wielu sfer naszego biznesu, w tym współpracy z franczyzobiorcami i właścicielami sklepów zrzeszonych w Grupie Eurocash. Kładziemy tu szczególny nacisk na zbudowanie dla nich bazy wiedzy i dobrych praktyk w obszarze zmniejszenia kosztów za energię. Aby dostarczyć im fachowych i użytecznych porad, zleciliśmy audyt zewnętrzny, który pozwolił na zweryfikowanie potrzeb sklepów różnych formatów i wielkości.
Dodatkowo w sklepach własnych wykonane zostało opomiarowanie obwodów głównych przyłączy elektrycznych oraz temperatur w ladach mięsnych, nabiałowych i lodówkach z piwem. Miało ono na celu wskazanie działań, które warto zastosować w sklepach, aby zmniejszyć zużycie i koszty energii, często bez konieczności inwestycji finansowych i ingerencji w budynek. Zmiany te są stopniowo wdrażane.
Ponadto na rok 2024 Eurocash utworzył grupę zakupową dla wspólnych zakupów energii elektrycznej dla swoich klientów. Dołączyło do niej ponad 100 przedsiębiorców. Celem stworzenia grupy była większa kontrola nad ofertami cenowymi, umowami i taryfami oferowanymi przez dostawców energii, którzy dla pojedynczych, mniejszych podmiotów, takich jak lokalne, niezależne sklepy, mają mniej korzystne warunki współpracy, niż dla dużych graczy. Mając przed sobą drugą połowę bieżącego roku, Grupa Eurocash może obserwować ceny energii i dokonywać jej zakupów z wyprzedzeniem w najkorzystniejszych momentach cenowych.
Kolejnym, ważnym działaniem było utworzenie na platformie Akademii Umiejętności Grupy Eurocash nowego obszaru edukacyjnego „Zrównoważony Rozwój w Twoim Sklepie”. Znajduje się tam wiele informacji dot. zrównoważonego prowadzenia biznesu, w tym zagadnienia związane z energooszczędnym sklepem. Wskazówki i porady w obszarze zmniejszania zużycia energii bazują na przeprowadzonych audytach i pomiarach w różnych formatach sklepów. Są też rekomendacje co do energooszczędnego sprzętu w sklepach, a także webinaria z ekspertami.
Jednym z działań Grupy Eurocash w obszarze ESG była inwestycja we flotę. Jakie korzyści przyniosło zwiększenie udziału samochodów z napędem hybrydowym we flocie samochodowej Eurocash?
Decyzja o zakupie do naszej floty samochodów z napędem hybrydowym była podyktowana przede wszystkim mniejszym zużyciem paliwa. Tym samym zwiększyliśmy udział tych aut we flocie osobowej do poziomu ok. 92 proc. Już widzimy, że przełożyło się to na mniejszą emisyjność Grupy Eurocash. Dzięki optymalizacjom w logistyce, w 2023 r. zredukowaliśmy liczbę przejechanych kilometrów o ponad 3 mln. Przyczyniły się one także do redukcji całkowitej emisji CO2 w Grupie Eurocash o 29,6 proc. w stosunku do roku 2020. Redukcja ta objęła wszystkie rodzaje emisji związanej z ciepłem, energią elektryczną, paliwem etc.
Grupa Eurocash realizuje projekt „Szanujemy, nie marnujemy”. Jakie są wyniki tych inicjatyw?
Coroczna kampania „Szanujemy, nie marnujemy!”, która ma na celu wyposażenie przedsiębiorców – właścicieli niezależnych sklepów detalicznych, w narzędzia edukacyjne wspierające ograniczanie marnowania żywności, jest jednym z ważniejszych działań Grupy Eurocash w obszarze ESG/CSR. Odbiorcami kampanii są też konsumenci, którzy mogą skorzystać z porad w zakresie racjonalnego planowania zakupów oraz stosowania zasad właściwego przechowywania żywności.
W 2023 roku podczas 3. edycji kampanii „Szanujemy, nie marnujemy!” Grupa Eurocash zrealizowała badanie i przyjrzała się przyczynom i obszarom, w których marnuje się najwięcej produktów spożywczych. W ankiecie wzięły udział sieci współpracujące z Grupą: Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, ABC, Delikatesy Centrum, abc na kołach i Frisco. Zebrane dane ukazały problem marnowania żywności z dwóch perspektyw: przedsiębiorcy i konsumenta. Aż 92 proc. przedsiębiorców zadeklarowało chęć podejmowania działań by minimalizować ilości odpadów spożywczych. Ubiegłoroczna kampania społeczno-edukacyjna była realizowana we współpracy z Fundacją Caritas Polska i Federacją Polskich Banków Żywności oraz wspierana licznymi materiałami edukacyjnymi.
Eurocash otrzymał Certyfikat Top Employer 2024. Jakie działania w zakresie polityki pracowniczej przyczyniły się do tego wyróżnienia?
Otrzymanie certyfikatu Top Employer 2024, przyznanego przez Top Employers Institute w ramach prestiżowego programu międzynarodowej certyfikacji, było m.in wynikiem złożonego podejścia Grupy Eurocash do polityki pracowniczej. Polityka ta uwzględnia różnorodne potrzeby i oczekiwania pracowników, promuje ich rozwój zawodowy i osobisty oraz tworzy korzystne środowisko pracy.
Certyfikat to efekt złożonego i długotrwałego procesu walidacji naszych praktyk z m.in. tak istotnych obszarów jak: przywództwo, środowisko pracy, wellbeing, zrównoważony rozwój czy wspieranie różnorodności pracowników. Tytuł Top Employera to dla nas potwierdzenie zaangażowania Grupy Eurocash w tworzenie lepszego środowiska pracy poprzez wdrażanie wysokich standardów z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi i praktyk HR.
Jesteście w trakcie przedefiniowywania wybranych elementów swojej strategii zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany są planowane i co skłoniło Grupę do podjęcia nowych kroków?
Grupa Eurocash aktualnie redefiniuje wybrane elementy swojej strategii zrównoważonego rozwoju. Planowane zmiany obejmują skoncentrowanie się na czterech głównych filarach: pracownicy, zrównoważony produkt, odpowiedzialny dystrybutor i świadomy detalista.
Decyzja o zmianach wynikła z dążenia do lepszego dopasowania do aktualnych potrzeb społecznych, ekonomicznych i regulacyjnych, co było efektem stałego dialogu z kluczowymi interesariuszami oraz obserwacji zmian w otoczeniu biznesowym. Nowa strategia ESG będzie również kontynuacją i rozwinięciem celów ze strategii biznesowej na lata 2023-2025, co pozwoli Grupie Eurocash na jeszcze bardziej ambitne i odpowiedzialne prowadzenie biznesu, z większym pozytywnym wpływem na społeczeństwo i środowisko.
Jakie są najważniejsze cele Grupy Eurocash na najbliższe lata w kontekście zrównoważonego rozwoju i jakie kroki planuje podjąć Eurocash, aby je osiągnąć?
Jest wiele obszarów w zrównoważonej działalności Grupy Eurocash, które będą kontynuowane i rozwijane. Najważniejsze z nich, to m.in.: Dostosowanie do nowych regulacji prawnych, w tym do Dyrektywy CSRD – Grupa Eurocash podejmie kroki mające na celu dostosowanie swoich praktyk raportowania do wymogów tej dyrektywy. Będziemy systematycznie monitorować postęp w implementacji nowych przepisów i dostosowywać nasze procesy raportowania, aby spełniać nowe wymogi unijne.
Kolejnym jest realizacja celów dekarbonizacyjnych wpisanych na listę Science Based Targets initiative. Eurocash zobowiązał się do 2030 roku do redukcji emisji o 47,7 proc. w porównaniu do roku bazowego 2020. Ta deklaracja dotyczy zakresów 1 i 2, czyli emisji z naszych źródeł i tych związanych z użyciem importowanej energii. Aby osiągnąć te cele, planujemy przede wszystkim poprawę efektywności energetycznej w nieruchomościach własnych poprzez inwestycje w nowoczesne technologie i procesy oraz wykorzystywanie energii pochodzącej z odnawialnych źródeł.
Będziemy także dążyć do utrzymania certyfikacji ISO 14001 (zarządzanie środowiskowe) oraz ISO 45001 (zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy). Planujemy także wdrożenie normy ISO 50001 (zarządzanie energią). Pozwoli nam to systematycznie monitorować i doskonalić działania związane ze zrównoważonym rozwojem.
Kolejnym krokiem jest Strategia D&I (Diversity and Inclusion). Będziemy także kontynuować prace nad wdrożeniem tej strategii oraz tworzeniem inkluzywnego środowiska pracy, w którym różnorodność jest szanowana, doceniana i wspierana. Grupa Eurocash jest także sygnatariuszem Karty Różnorodności, co wiązało się również z wdrożeniem odpowiednich procedur, zaplanowaniem działań edukacyjnych i dialogu oraz monitorowaniem i raportowaniem postępów w tym obszarze. Wierzymy, że zarządzanie różnorodnością to obecnie obowiązek każdej firmy podążającej w zgodzie z ideą zrównoważonego rozwoju.
Rozmowa: ESG Trends
Grupa Eurocash jest polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich – takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl.
Klientami Eurocash są przede wszystkim lokalni przedsiębiorcy, którym Grupa oferuje z jednej strony efektywne modele biznesowe, a z drugiej skalę zakupową, logistykę, wsparcie marketingowe, dostęp do wiedzy oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne wspierające prowadzenie i rozwój sklepu.
Z liczbą ponad 20 tys. zatrudnianych pracowników i 90 tys. klientów, Eurocash od lat zajmuje miejsce w TOP10 największych polskich firm, kompleksowo kształtując rynek polskiego handlu i wyznaczając kierunki rozwoju branży. Dąży do tego, by wyznaczać trendy także w zakresie odpowiedzialności. Do 2030 r. Grupa zamierza zmniejszyć swoją emisję CO2 o 47.7 proc. w ramach strategii dekarbonizacji, jaką przyjęła w 2022 r. – w zgodzie z celami Porozumienia Paryskiego, w ramach ścieżki określonej przez Science Based Targets Initiative (SBTi).