Warszawskie centrum handlowe Blue City przyjmuje strategię ESG. Dotychczas zarząd obiektu skupiał się na działaniach “tu i teraz”, obecnie chce spojrzeć w przyszłość w perspektywie kilkudziesięciu lat i ustrukturyzować swoje działania.
W obliczu zachodzących na naszych oczach zmian klimatycznych, Blue City już wcześniej zdecydowało się m.in. na wymianę części instalacji na bardziej energooszczędne, rozwój systemów ładowarek pojazdów elektrycznych, ale też poddało się certyfikacji budynków BREEAM In-Use, w której uzyskało bardzo dobre wyniki. Teraz Blue City idzie o krok dalej, przyjmując strategię ESG.
Centrum handlowe to dziś znacznie więcej niż zakupy i rozrywka. To także miejsce spotkań, spędzania wolnego czasu, a dla wielu osób – także pracy. To integralna część miasta, w szczególności zaś dzielnicy, dla której mieszkańców jest często głównym miejscem załatwiania codziennych spraw.
Blue City stawia na symbiozę z miastem i społecznością
Otwarte w 2004 roku Blue City stawiało na symbiozę z miastem i jego mieszkańcami, na długo zanim komukolwiek w Polsce mówiło coś hasło “CSR”. Współpraca z Młodzieżowym Domem Kultury “Ochota”, pomoc w sfinansowaniu budowy pętli “Opaczewska”, zbiórki na rzecz lokalnego DPS-u czy finansowanie nakładu magazynu “Korniszon” tworzonego przez uczniów z ochockich szkół, to zaledwie kilka działań, które można tu przywołać.
Dziś Blue jest miastem w mieście – miejscem, gdzie można kupić buty, ale i zanieść je do szewca. Iść do kina, a przy okazji dorobić klucze i oddać zasłony do magla. W centrum handlowym działają dziś też takie udogodnienia jak poczta i punkt obsługi pasażerów komunikacji miejskiej.
Blue City nadal pragnie iść tą drogą, ale w nieco inny sposób. Dotychczas skupiało się na działaniach “tu i teraz”. Nie ma zamiaru z nich rezygnować, ale dodatkowo spojrzeć w przyszłość w perspektywie kilkudziesięciu lat i ustrukturyzować swoje działania.
Strategia powstała we współpracy z działającą w 70 krajach firmą Arcadis
Duży budynek to duża odpowiedzialność, dlatego do 2050 roku Blue City zobowiązuje się osiągnąć całkowitą neutralność klimatyczną. Pomoże w tym przyjęta strategia ESG opracowana przez działającą w 70 krajach firmę Arcadis – specjalistów w dziedzinie zrównoważonego rozwoju i audytu budynków.
Wedle certyfikacji ekologiczności budynków BREEAM Blue City zostało zakwalifikowane do poziomu czwartego, określanego jako “bardzo dobry”. Już teraz centrum handlowe wdraża program zmniejszania zużycia wody i prądu, który zakłada coroczne postępy.
Kontynuowana jest wymiana część instalacji na energooszczędne, wkrótce zaś planowane jest przejście na zakup od dostawców wyłącznie “zielonej” energii. W planach na najbliższe lata jest też instalacja paneli fotowoltaicznych na dachu Blue City i ich rozbudowa, na czym skorzystają i najemcy.
Ograniczenie zużycia energii jest we wspólnym interesie najemcy i centrum handlowego, ale nie mamy zamiaru prowadzić tu polityki surowego inspektora, bo i nigdy tego nie robimy. Możemy sobie na to pozwolić, bo nie jesteśmy wielką korporacją z centralą zagranicą. Chcemy przeprowadzić najemców przez proces zmian suchą stopą – na zasadzie ewolucji, nie rewolucji. Wspierać w tym, co wcześniej czy później stanie się pewnie obowiązkiem wszystkich przedsiębiorców – mówi wiceprezes Blue City Yoram Reshef.
Centrum handlowe będzie też aktywnie inspirować klientów do proekologicznych postaw i je ułatwiać. Do Blue City można dotrzeć w łatwy sposób zostawiając samochód w domu. Sprzyja temu położenie – bliskość stacji WKD, SKM, Dworca Zachodniego, czy kilkanaście linii autobusowych mających przystanki tuż obok wejść do centrum handlowego.
To jednak nie wszystkie alternatywy – przed Blue City dostępna jest stacja rowerów miejskich Veturilo a także duży parking rowerowy i bezpłatne stanowisko ich naprawy. Do tego wciąż rozwijana sieć ładowania samochodów elektrycznych.
Oczywiście Blue City to nie tylko klienci, ale i najemcy, z którymi centrum handlowe będzie współpracować na drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej – choćby podpisując zielone klauzule najmu. Blue City pragnie pełnić tu funkcję przewodnika, ale i partnera, nie zaś wymagającego kontrahenta.
O Centrum Handlowym Blue City
Blue City to centrum czwartej generacji, łączące funkcję handlową, rozrywkową i biurową. Oferuje ponad 200 sklepów, punktów gastronomicznych, usługowych i rozrywkowych, nowoczesne kino, klub fitness, liczne atrakcje dla dzieci oraz kilkadziesiąt wydarzeń specjalnych rocznie. Na trzech najwyższych piętrach centrum funkcjonuje strefa gastronomii i rozrywki, która jest otwarta również we wszystkie niedziele. Centrum Handlowe Blue City było wielokrotnie wyróżniane za komfort zakupów i przyjazność klientom oraz docenione za proekologiczność certyfikatem BREEAM In-Use.