Realizując swoją obietnicę dotyczącą zrównoważonego rozwoju, Starbucks ogłosił, że już ponad 6 tys. lokalizacji na ponad 40 rynkach na całym świecie, może nosić miano „Greener Stores”. Eko lokalizacje projektowane są w zgodzie ze standardami opracowanymi we współpracy z World Wildlife Fund (WWF) i SCS Global Services.
Starbucks w ubiegłym roku poddał weryfikacji cały swój portfel lokalizacji i certyfikował oraz wyróżnił do miana „Greener Stores” 6091 placówek. To, jak podkreślają przedstawiciele sieci, kamień milowy w realizacji celu firmy, jakim jest certyfikacja 10 tys. „bardziej ekologicznych” kawiarni na całym świecie do 2025 roku.
Greener Stores: na styku zrównoważonego rozwoju i innowacji
Program Greener Stores pozwala zaoszczędzić energię i wodę oraz ograniczać odpady w kawiarniach Starbucks. Dzięki temu projektowi marka planuje zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych, zużycia wody i ilości odpadów składowanych na wysypiskach o 50 proc. do roku 2030.
Starbucks posiada lokale Greener Stores na 44 rynkach. Od października 2022 r. wszystkie nowe kawiarnie Starbucks w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach także powstają w ramach Greener Stores.
– Naszą wielką wizją przyszłości jest to, aby każda kawiarnia Starbucks na całym świecie była bardziej zrównoważona. Dlatego nie mogę się doczekać ciągłego rozwoju Greener Stores na całym świecie, napędzanego pasją naszych partnerów – mówi Michael Kobori, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju Starbucks. Obietnica środowiskowa Starbucks urzeczywistnia się dzięki codziennym działaniom naszych baristów. Projekty takie, jak wprowadzenie kubków wielokrotnego użytku czy współpraca z plantatorami kawy w zakresie praktyk zrównoważonej uprawy, pomagają nam realizować cele i definiować Greener Stores. To wszystko jest częścią naszego zobowiązania, aby dawać planecie więcej, niż bierzemy.
Co wyróżnia Greener Stores?
Posiadanie certyfikatu bardziej ekologicznego sklepu oznacza spełnianie standardów w ośmiu obszarach wpływu na środowisko opracowanych przez Starbucks we współpracy z World Wildlife Fund (WWF) i SCS Global Services. Są to: gospodarka wodna, efektywność energetyczna, zagospodarowanie odpadów, energia odnawialna, odpowiedzialne materiały, zaangażowanie, lokalizacje, społeczności, zdrowie i dobre samopoczucie.
Każdy Greener Store posiada kombinację zrównoważonych funkcji, które pomagają mu uzyskać weryfikację przez stronę trzecią. Niektóre sklepy mają elementy, takie jak panele słoneczne lub zbiorniki do recyklingu wody, inne osiągają te cele dzięki innym działaniom, takim jak: urządzenia o wysokiej wydajności, niskoemisyjne farby i uszczelniacze oraz systemy zarządzania energią, a także praktyki sklepowe, takie jak kompostowanie i darowizny żywności.
Na przykład w Stanach Zjednoczonych praktyki Starbucks Greener Stores pozwoliły firmie zaoszczędzić prawie 60 milionów dolarów na rocznych kosztach operacyjnych, w tym o 30 proc. zwiększyć oszczędności wody i o 30 proc. zredukować zużycie energii, w porównaniu ze standardowymi praktykami stosowanymi w innych placówkach.
W tym roku firma ogłosiła swój inauguracyjny globalny program Greener Stores of the Year, w ramach którego nagradzany jest jeden sklep w każdym z sześciu regionów, aby szczególnie wyróżniać placówki, które odnoszą najlepsze wyniki i charakteryzują się innowacyjnością i zrównoważonym wpływem na środowisko. W tej edycji wyróżniono kawiarnie m.in. w Peru, Japonii i Turcji.