Sektor TSL stoi na pierwszej linii walki o zrównoważony rozwój. Nowe regulacje, takie jak Taksonomia Unii Europejskiej i Europejskie Standardy Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju (ESRS), wprowadzają kompleksowe wymagania, które mają na celu poprawę transparentności oraz ochronę środowiska. Polski Instytut Transportu Drogowego wspiera branżę TSL w tej transformacji i publikuje przewodnik po zawiłościach ESG w sektorze TSL.
– Dzięki wdrażaniu zasad ESG, przedsiębiorstwa mogą nie tylko spełniać wymogi prawne, takie jak raportowanie zgodne z ESRS, ale również poprawiać efektywność operacyjną, budować lepsze relacje z interesariuszami i zwiększać swoją atrakcyjność dla inwestorów. W Polskim Instytucie Transportu Drogowego staramy się wspierać branżę TSL w tej transformacji, stąd pomysł na publikację “ESG w TSL. Jesteśmy gotowi?”. Mamy nadzieję, że wspólnie możemy sprostać globalnym wyzwaniom, ale także wykorzystać szanse, jakie niesie zrównoważony rozwój – mówi Anna Majowicz, prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego (PITD).
ESG w polskim TSL: Brak wiedzy i przygotowania
Wyniki ankiety PITD wskazują na istotne braki w wiedzy i przygotowaniu firm – tylko 21 proc. z nich posiada strategię zrównoważonego rozwoju, a 43 proc. wciąż jej nie opracowało. Znajomość kluczowych terminów ESG, takich jak ESRS (41 proc.) czy taksonomia (43 proc.), jest niewystarczająca, co utrudnia skuteczne wdrażanie działań.
Jednocześnie 49 proc. firm odczuwa bezpośredni wpływ regulacji ESG na swoją działalność, ale ponad połowa (53 proc.) nie planuje przygotować raportu ESG, narażając się na utratę partnerów biznesowych i ryzyko reputacyjne.
Wsparcie edukacyjne, na które wskazuje 44 proc. respondentów, jest niezbędne, zwłaszcza w kontekście możliwości finansowania działań ESG z funduszy europejskich, z których korzysta jedynie 8 proc. firm.
ESRS – standardy, które zmieniają zasady gry
Raportowanie zgodne z ESRS (Europejskie Standardy Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju) jest obowiązkowe dla firm podlegających Dyrektywie o Sprawozdawczości Przedsiębiorstw w Zakresie Zrównoważonego Rozwoju (CSRD). Duże firmy muszą zacząć raportować już w 2025 roku, a kolejne grupy, w tym MŚP, dołączą w latach 2026–2028.
Dla sektora TSL oznacza to konieczność:
- Modernizacji flot transportowych, np. poprzez wprowadzenie pojazdów elektrycznych czy hybrydowych
- Inwestowania w infrastrukturę odporną na zmiany klimatyczne, taką jak magazyny czy trasy transportowe odporne na ekstremalne warunki pogodowe
- Redukcji emisji gazów cieplarnianych zgodnie z normami EURO VI i wytycznymi Taksonomii
- Promowania recyklingu i efektywnego zarządzania odpadami
Jak standardy GS1 mogą pomóc w raportowaniu ESG?
W raportowaniu pomóc mogą specjalistyczne narzędzia. Dobrym przykładem będą standardy GS1, które mogą usprawnić raportowanie ESG, ułatwiając gromadzenie, zarządzanie i analizę danych w całym łańcuchu dostaw. Dzięki nim możliwe jest dokładne śledzenie produktów, ich cyklu życia oraz zwiększenie transparentności i identyfikowalności.
Dzięki globalnym standardom GS1, firmy mogą nie tylko spełniać wymagania regulacyjne, ale także budować zaufanie wśród klientów i partnerów biznesowych, pokazując swoje zaangażowanie w zrównoważony rozwój. Dodatkowo, standardy GS1 mogą być pomocne w gromadzeniu niezbędnych danych potrzebnych do obliczania wskaźników ESG i ich raportowania – podkreśla Agata Horzela, manager ds. wdrażania standardów GS1.
Przykładowe identyfikatory GS1 wspierające branżę TSL:
- GTIN: Śledzenie emisji CO₂ na każdym etapie życia produktu.
- GLN: Identyfikacja lokalizacji dostawców i producentów.
- SSCC: Transparentność i efektywność w śledzeniu przesyłek.
- GRAI: Zarządzanie zasobami wielokrotnego użytku.
- GIAI: Śledzenie indywidualnych zasobów firmy.
- GINC/GSIN: Identyfikacja przesyłek i jednostek logistycznych.
- GSRN: Monitorowanie certyfikacji i zgodności usług.
– Standardy i rozwiązania GS1 mogą odgrywać ważną rolę w realizacji celów ESG, oraz wspomóc firmy w raportowaniu, szczególnie w kontekście zrównoważonego łańcucha dostaw i gospodarki obiegu zamkniętego. Standaryzacja danych oraz automatyzacja i digitalizacja procesów, które umożliwiają standardy GS1, wspierają przedsiębiorstwa w optymalizacji procesów zachodzących w łańcuchu dostaw, a także zapewniają widoczność przepływu towarów i możliwość śledzenia ich w czasie rzeczywistym – mówi Agata Horzela, manager ds. wdrażania standardów GS1.
Raport: „ESG w TSL. Czy jesteśmy gotowi?”
Nowe regulacje ESG, w tym ESRS i Taksonomia UE, to zarówno wyzwanie, jak i szansa dla sektora TSL. Transparentność, odpowiedzialność i dbałość o środowisko stają się kluczowymi elementami strategii firm, które chcą utrzymać konkurencyjność na dynamicznie zmieniającym się rynku. Wczesne przygotowanie i edukacja to najlepszy sposób na skuteczne wdrożenie zasad ESG i osiągnięcie korzyści płynących z zrównoważonego rozwoju.
W odpowiedzi na potrzeby branży eksperci z Polskiego Instytutu Transportu Drogowego i GS1 Polska przygotowali kompleksowy raport, który stanowi praktyczny przewodnik po zawiłościach ESG w sektorze TSL. Publikacja zawiera szczegółowe informacje o ESRS, Taksonomii UE i strategiach wdrażania zrównoważonego rozwoju. To nie tylko kompendium wiedzy, ale także inspiracja do działania.
Pełna treść raportu do pobrania na stronie Polskiego Instytutu Transportu Drogowego.
🔵 ESG Trends jest partnerem medialnym raportu.
Prezentacja raportu odbędzie się także podczas debaty online na temat ESG w sektorze TSL, która odbędzie się 17 grudnia 2024.