DB Schenker – dostawca usług logistycznych – sprawdził jak polskie firmy postrzegają GOZ i rolę operatorów logistycznych w tym obszarze. Z badania wynika, że 64 proc. respondentów nie jest świadomych, że ich firmy wdrożyły rozwiązania z zakresu GOZ, a 56 proc. nie wie jak w tym zadaniu mogą ich wspomóc operatorzy logistyczni.
„W obiegu zamkniętym – logistyka dla gospodarki cyrkularnej z perspektywy polskich firm” to tytuł opublikowanego właśnie przez DB Schenker raportu poświęconego zagadnieniu gospodarki obiegu zamkniętego w Polsce. Bazuje on na badaniu przeprowadzonym przez operatora wraz z domem badawczym K+ Research by Insight Lab w maju i czerwcu tego roku wśród firm w Polsce. Badania ilościowe zostały wzmocnione pogłębionymi wywiadami z wybranymi klientami DB Schenker, reprezentującymi branże: FMCG, IT oraz automotive.
Firmy są zobowiązane do wdrażania rozwiązań wspierających GOZ
W obliczu unijnych regulacji, takich jak Dyrektywa o odpadach czy Europejski Zielony Ład, firmy coraz częściej – zobowiązane są wdrażać rozwiązania wspierające gospodarkę o obiegu zamkniętym, tzw. GOZ.
– Branża logistyczna odgrywa w tym procesie ważną rolę. Aby lepiej zrozumieć, jak polskie firmy postrzegają GOZ i rolę operatorów logistycznych w tym obszarze, we współpracy z partnerem zewnętrznym przygotowaliśmy badanie. Pozwoliło nam ono lepiej zrozumieć poziom wiedzy, motywacje oraz plany inwestycyjne związane z GOZ. Wyniki pokazują, że pomimo powszechnej świadomości na temat GOZ, większość respondentów nie wdrożyła jeszcze konkretnych rozwiązań. Przeszkodą, wymieniają w wynikach badania, są wciąż wysokie koszty – mówi Piotr Zborowski, CEO North & East Europe, DB Schenker.
Wiedza na temat GOZ wciąż nieuporządkowana
Wyniki badania wskazują, że choć 70 proc. respondentów spotkało się z pojęciem gospodarki cyrkularnej, to ich wiedza jest bardzo nieuporządkowana, nie są pewni jakie działania wpisują się w tę koncepcję. Stąd też aż 64 proc. z nich nie jest świadomych, że ich firmy wdrażają rozwiązania z tego zakresu, choć to robią. Po 30 proc. odpowiadających wskazuje wysokie koszty wdrożenia oraz brak standardów rynkowych jako główne bariery we wprowadzaniu tego modelu na szerszą skalę. Najbardziej zaawansowane na tej drodze są firmy działające również na rynkach UE. Tylko 44 proc. natomiast wie, jak operatorzy logistyczni mogliby ich wspomóc w tym zadaniu.
Mając na uwadze powyższe wnioski, chcąc wyjaśnić odbiorcom wszelkie zawiłości GOZ i zebrać w jednej publikacji kluczowe informacje na ten temat DB Schenker zaprosił do udziału w raporcie ekspertów z takich organizacji, jak UN Global Compact Network Poland, Szkoła Główna Handlowa i Reverse Logistics Association.
Dodatkowo w publikacji zamieszczono ciekawe przykłady rozwiązań wdrożonych zarówno przez respondentów badania, jak i tych realizowanych przez samego operatora. Publikację wzbogacono również o definicje podstawowych pojęć, które są niezbędne dla zrozumienia tematu.
Pełna treść Raportu GOZ | DB Schenker dostępna TUTAJ.
O DB Schenker
Zatrudniając około 72,7 tys. pracowników w ponad 1 850 lokalizacjach w 130 krajach, DB Schenker jest jednym z wiodących dostawców usług logistycznych na świecie. Firma świadczy usługi transportu lądowego, lotniczego i oceanicznego, oferuje także kompleksowe rozwiązania w zakresie logistyki i zarządzania globalnym łańcuchem dostaw z jednego źródła. Dążąc do zrównoważonej przyszłości branży logistycznej, firma stale inwestuje w innowacyjne rozwiązania transportowe, odnawialne źródła energii i niskoemisyjne produkty dla swoich klientów.