Od początku tego roku na krajowym rynku handlowym do użytku oddano 37 nowych obiektów, a 12 rozbudowano – wynika z najnowszego raportu CBRE. Uwagę inwestorów i właścicieli coraz silniej przykuwa zrównoważony rozwój, zwłaszcza rosnące oczekiwania dotyczące zgodności z taksonomią EU.
– Najemcy oferują więcej produktów ekologicznych i stawiają na zrównoważony rozwój, podczas gdy właściciele obiektów handlowych częściej podejmują kolejne kroki w celu osiągnięcia zerowej emisji CO2, a także ograniczenia zużycia mediów i odpadów – mówi Mariusz Majkowski, dyrektor w dziale powierzchni handlowych w CBRE.
Powierzchnia handlowa w Polsce zajmuje aktualnie 14,42 mln mkw. Aktualnie w budowie jest 588,1 tys. mkw., z czego gros to nieduże obiekty w małych miastach. Na rynku powstają także cztery centra handlowe, których powierzchnia będzie większa niż 10 tys. mkw. Wśród nowych marek, które pojawiły się w tym roku są: Made by Society i Luca z Rumunii, Arket ze Szwecji, TAG Heuer ze Szwajcarii, Rebernia z Ukrainy oraz GAP z USA.
Wzrost zainteresowania tematyką ESG
Uwagę inwestorów i właścicieli coraz silniej przykuwa zrównoważony rozwój, zwłaszcza rosnące oczekiwania dotyczące zgodności z taksonomią EU.
– Oprócz koncentracji na małych miastach, trendem w branży handlowej jest także wzrost zainteresowania tematyką ESG. Najemcy oferują więcej produktów ekologicznych i stawiają na zrównoważony rozwój, podczas gdy właściciele obiektów handlowych częściej podejmują kolejne kroki w celu osiągnięcia zerowej emisji CO2, a także ograniczenia zużycia mediów i odpadów. Coraz większym wyzwaniem, zwłaszcza dla właścicieli starszych obiektów handlowych, są rosnące oczekiwania również ze strony banków i inwestorów odnośnie np. zgodności z taksonomią EU. Wskazane jest, aby właściciele nieruchomości mieli opracowane realne strategie dekarbonizacji, które przełożą się zarówno na dostęp do finansowania, jak też zainteresowanie ze strony potencjalnych nabywców – mówi Mariusz Majkowski, CBRE.
O CBRE
CBRE Group jest firmą doradczą świadczącą usługi w zakresie nieruchomości komercyjnych i inwestycyjną. Firma zatrudnia ponad 100 tys. pracowników (nie wliczając podmiotów stowarzyszonych i partnerskich) i obsługuje inwestorów i najemców nieruchomości za pośrednictwem ponad 530 biur na całym świecie.