W przyszłym roku ponad połowa europejskich turystów (53 proc.) zakłada zwiększenie wydatków na podróże. Jednak jednym z największych wyzwań dla branży hotelarskiej jest zaangażowanie w zrównoważony rozwój i ochronę środowiska, czego oczekuje coraz więcej gości. Raport Accor “European Travel 2025: Balancing Growth and Impact” wskazuje szanse i wyzwania dla turystyki i hotelarstwa.
Apetyt na podróże jest wysoki i wciąż rośnie. Aż 88 proc. badanych planuje co najmniej jeden zagraniczny wyjazd w 2025 roku. Spośród 8 tys. ankietowanych przez Accor turystów, tylko 10 proc. planuje ograniczenie wydatków na podróże w nadchodącym roku. Grupa hotelowa prognozuje także wzrost wyjazdów służbowych w skali krajowej i międzynarodowej.
Turyści kierują się ekologicznymi rozwiązaniami przy planowaniu podróży
Rosnąca liczba wyjazdów idzie w parze z większym zaangażowaniem w zrównoważony rozwój. Już 73 proc. badanych (o 2 punkty procentowe więcej niż rok temu) kieruje się ekologicznymi i zrównoważonymi rozwiązaniami przy planowaniu podróży, a dla 25 proc. to kluczowa kwestia. Najczęściej zwracają na to uwagę turyści z Niemiec i Włoch (81 proc.), następnie Hiszpanii (78 proc.), Polski (77 proc.) i Francji (75 proc.). Na końcu uplasowali się Holendrzy z wynikiem 67 proc. i Brytyjczycy – 63 proc..
W związku z kryzysem klimatycznym co piąty podróżnik deklaruje unikanie podróży do miejsc narażonych na ekstremalne warunki pogodowe. Z działań, jakie podejmują goście, 36 proc. korzysta z butelek wielorazowego użytku, 35 proc. ogranicza czas kąpieli, 32 proc. stawia na lokalne i sezonowe produkty w sklepach i restauracjach a 27 proc. wspiera lokalnych przedsiębiorców podczas podróży.
Przeszkody w zrównoważonych wyborach
Największą przeszkodą w dokonywaniu bardziej ekologicznych wyborów dla prawie połowy badanych (46 proc.) pozostają wysokie koszty. Z kolei 36 proc. zwraca uwagę na potrzebę większej dostępności ekologicznych opcji, a także przejrzystości w zakresie oferty – ważnej dla 34 proc. i dodatkowych benefitów za bardziej zrównoważone wybory, które podkreśla 31 proc..
Ankietowani popierają również działania rządowe wspierające ekologiczne podróże, w tym obniżki cen biletów kolejowych wprowadzone w Niemczech (22 proc.) czy zakaz lotów na krótkich dystansach, gdy dostępne są bardziej ekologiczne alternatywy, uruchomiony we Francji (16 proc.).
Zdecydowana większość podróżnych (90 proc.) przyznaje, że natłok turystów w wybranych destynacjach znacząco wpłynie na wybór miejsca i terminów wyjazdu w 2025 roku. Jedna trzecia (31 proc.) planuje podróż poza sezonem, aby uniknąć tłumów. Co czwarty (27 proc.) zamierza omijać popularne destynacje dotknięte nadmiernym ruchem turystycznym, a ponad co piąty (22 proc.) celowo wybierze mniej znane kierunki.
– Nasze najnowsze badanie jasno pokazuje, że podróże na stałe wpisały się w codzienność Europejczyków, a apetyt do wyjazdów wciąż pozostaje wysoki. Ten trend stwarza ogromne możliwości dla całej branży turystycznej i hotelarskiej, ale wiąże się również z wyzwaniami. Turyści wykazują chęć angażowania się w zrównoważoną turystykę, ale branża musi działać szybciej i skuteczniej, oferując im konkretne rozwiązania i opcje, jakich poszukują. Tylko wtedy możliwe będzie realne wsparcie zrównoważonego rozwoju w turystyce i hotelarstwie – mówi Patrick Mendes, CEO Premium, Midscale & Economy Accor Europe & North Africa
Pozostałe wnioski z raportu
- Rosnąca popularność „workation” – trend łączenia pracy z wyjazdem wypoczynkowym wciąż rośnie i w porównaniu do ubiegłego roku coraz więcej osób planuje wyjechać w tym celu. Co czwarty badany deklaruje skorzystanie z „workation” przynajmniej raz w roku – co stanowi wzrost z 19 proc. w 2024 roku, zarówno w skali lokalnej, jak i międzynarodowej.
- Wzrost wydatków – choć badani planują przeznaczać więcej na wyjazdy, to rosnące wydatki wpływają znacząco na podejmowane decyzje. Podróżni, szukając oszczędności, planują unikać wyjazdów w szczycie sezonu (30 proc.), wybierać tańsze noclegi (23 proc.) czy destynacje (22 proc.), zabierać mniejszy bagaż (13 proc.), ograniczać napoje (9 proc.) oraz rezygnować z przystawek i deserów (7 proc.).
- Powrót podróży długodystansowych – raport sugeruje, że chociaż liczba osób planujących podróże po Europie spadła o 6 punktów procentowych w porównaniu z zeszłym rokiem (80 proc. wobec 86 proc.), to wzrosła liczba turystów planujących wyjazdy na inne kontynenty. Dotyczy to Azji (22 proc. wobec 16 proc.), Ameryki Północnej i Centralnej (20 proc. wobec 16 proc.), Afryki (13 proc. wobec 10 proc.), Ameryki Południowej (12 proc. wobec 8 proc.) oraz Australii i Nowej Zelandii (8 proc. wobec 5 proc.).
Pełny raport “European Travel 2025: Balancing Growth and Impact” w wersji angielskiej.
Accor to grupa hotelarska oferująca usługi w ponad 110 krajach w 5,7 tys. obiektach, 10 tys. lokalach gastronomicznych, ośrodkach wellness i elastycznych miejscach pracy. Grupa posiada jeden z najbardziej zróżnicowanych ekosystemów hotelarskich w branży, obejmujący ponad 45 marek hotelowych, od luksusowych po ekonomiczne, a także Lifestyle wraz z Ennismore.
Accor jest zaangażowany w podejmowanie pozytywnych działań w zakresie etyki i uczciwości biznesowej, odpowiedzialnej turystyki, zrównoważonego rozwoju, działań na rzecz społeczności lokalnej oraz różnorodności i integracji.
Założona w 1967 roku spółka Accor SA ma siedzibę we Francji i jest notowana na giełdzie Euronext w Paryżu oraz na rynku pozagiełdowym w Stanach Zjednoczonych.