Wdrażanie ESG w organizacji to nic innego, jak zarządzanie zmianą, a ta, by przebiegała płynnie, potrzebuje świadomych uczestników. Nasze doświadczenia pokazują, że dobra komunikacja i edukacja interesariuszy mają tu kluczowe znaczenie – mówi Dominika Lenkowska-Piechocka, prezeska Who Will Save The Planet.
ESG to już nie tylko trend – dla wielu firm to obowiązek wynikający z przepisów prawa unijnego. Wdrożenie raportowania niefinansowego jest wyzwaniem na poziomie operacyjnym, budżetowym, ale także na poziomie komunikacyjnym. Po pierwsze dlatego, że w proces raportowania, w zależności od wielkości firmy, może być włączone nawet kilkaset osób. Po drugie, ESG i obszary, których dotyczy, np. zmiany klimatu, mogą stać w opozycji do prywatnych przekonań pracowników. Żadna zmiana nie zakończy się sukcesem bez zrozumienia i zaangażowania ze strony pracowników organizacji, bo to właśnie oni wcielają strategiczne założenia w życie.
– Unijne prawo, a przede wszystkim dyrektywa CSRD sprawia, że coraz więcej firm musi przygotować się do raportowania danych dot. zrównoważonego rozwoju. To zadanie wymaga zaangażowania szeregu interesariuszy, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Wdrażanie ESG w organizacji to nic innego jak zarządzanie zmianą, a ta, by przebiegała płynnie, potrzebuje świadomych uczestników. Trzeba pamiętać, że samo raportowanie jest ostatnim krokiem, przed którym musi zajść szereg procesów w organizacji. Przegląd polityk, czasem zmiany lub wdrożenie nowych procedur, a nawet zmiany samej strategii biznesowej czy odebranie niektórych benefitów pracownikom. Wiele z tych działań może budzić niezrozumienie, wątpliwości, a nawet opór zespołu czy partnerów biznesowych. Nasze doświadczenia pokazują, że dobra komunikacja i edukacja interesariuszy mają tu kluczowe znaczenie. Widzimy, że, szczególnie na początku procesu wdrożenia ESG, inspirujące, angażujące wystąpienie ekspertki pokazującej kontekst zmiany buduje wśród odbiorców poczucie sprawczości i pozwala płynniej przejść przez zmianę – mówi Dominika Lenkowska-Piechocka, prezeska Who Will Save The Planet.
Jak zatem prowadzić komunikację towarzyszącą wdrażaniu ESG w firmie, aby zmiana zachodziła efektywnie i przy wsparciu pracowników, uwzględniając ich potrzeby, również emocjonalne? Sprawdzą się 3 zasady: poznaj lepiej swoich pracowników; zaplanuj działania; zaproś inspirująca prelegentkę, która zburzy bariery i zapali do działania.
3 zasady komunikacji przy wdrażaniu ESG w firmie
1. Poznaj lepiej swoich pracowników
Każda firma to zbiór osób o różnych poglądach, przekonaniach, etc. W naszym zespole najpewniej znajdą się więc zarówno entuzjaści zrównoważonych zmian i osoby zaangażowane w ESG, jak i sceptycy, którzy nie są świadomi lub nie akceptują obecnych wyzwań środowiskowych i społecznych. Jeśli dodatkowo okaże się, że w tej drugiej grupie są kluczowe osoby w organizacji, np. kierownicy działów, którzy kaskadują swoje podejście do zrównoważonego rozwoju na podległy im zespół, możemy zderzyć się z poważną barierą w skutecznym przeprowadzeniu zmian. Dlatego pierwszym krokiem przy wdrażaniu jakichkolwiek procesów ESG powinno być stworzenie mapy wewnętrznych interesariuszy i rozpoznanie potencjalnych zagrożeń, które mogą stanąć na drodze do udanej realizacji strategii zrównoważonego rozwoju. Należy pamiętać, że aby skutecznie zarządzać ryzykami, należy je najpierw poprawnie zidentyfikować.
2. Przygotuj plan komunikacji towarzyszący wdrożeniu ESG
Oczywistość, o której pod presją czasu zdarza się zapomnieć nawet ekspertom. Każda zmiana w organizacji wymaga odpowiedniej komunikacji, dostosowanej zarówno do charakteru samej firmy, jak i etapu zmian, na którym firma się znajduje. W początkowej fazie komunikacji główny nacisk powinien być położony na budowanie wiedzy i zrozumienia dla podejmowanych działań. W kolejnych etapach warto się zaś skupić na bieżącym informowaniu o realizowanych projektach oraz ich wpływie na firmę i zespół. Nie można również zapomnieć o komunikacji podsumowującej zmiany i ich efekty. Poprawnie zaprojektowana komunikacja powinna także uwzględniać mapę interesariuszy i ryzyka zidentyfikowane w jej ramach.
3. Zaproś ekspertkę
Zaproś do swojej firmy inspirującą ekspertkę, która podczas wystąpienia rozładuje napięcia, obali mity i nakreśli szersze tło dla zmiany, ale równocześnie będzie miała wyczucie publiczności, które zamiast budować mury, zneutralizuje zagrożenia. To bardzo ważne, by ekspert mający wesprzeć naszą zmianę, zamiast zarysowywać czarny scenariusz końca świata, pokazał dostępne rozwiązania i płynące z nich korzyści, oraz wskazał, jak dzięki zrównoważonemu rozwojowi tworzyć przewagi konkurencyjne. Zbudowanie zrozumienia pracowników dla zmian ESG oraz zaciekawienie ich tym tematem to kluczowe czynniki warunkujące skuteczne wdrożenie strategii zrównoważonego rozwoju.
ESG budzi emocje wśród pracowników
– Realizując projekty z zakresu komunikacji zmian, widzimy, jak wrażliwe są tematy ESG i jakie budzą emocje wśród pracowników. Na przykład podczas warsztatów Mozaiki klimatycznej, gdzie pracujemy w mniejszym gronie, spotykałam się z osobami, które przychodziły przygotowane na ostrą dyskusję, mając w ręku cytaty podważające zmiany klimatu. To, z jaką odpowiedzią i empatią spotkają się tacy pracownicy ze strony moderatorki, będzie miało kluczowe znaczenie dla ich zaangażowania w dalsze działania organizacji w zakresie ESG. Cała komunikacja powinna być również projektowana z pełnym zrozumieniem newralgiczności tych tematów. Szczególnie, że duża część załogi nie musi otwarcie mówić o swoich przekonaniach, a przecież odbiją się one na całym procesie zmian. Tworząc naszą agencję mówczyń, dobierałam ekspertki, które cechują się taką wrażliwością, potrafią zaciekawić i zmotywować do działania – dodaje Dominika Lenkowska-Piechocka.
Who Will Save The Planet jest pierwszą w Polsce agencją mówczyń skupiającą jedynie ekspertki obszaru Sustainability: ESG, Zrównoważonego rozwoju, GOZ i well-being.