Od 1 stycznia 2025 roku na parkingach w budynkach komercyjnych, które posiadają ponad 20 miejsc postojowych, wymagane będzie zainstalowanie co najmniej jednego punktu ładowania pojazdów elektrycznych.
Zgodnie z nowelizacją ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, właściciele oraz zarządcy budynków niemieszkalnych będą zobowiązani do wyposażenia parkingów w punkty ładowania pojazdów elektrycznych.
Nowe obowiązki wspierające rozwój elektromobilności
Nowe przepisy mają na celu przyspieszenie rozwoju infrastruktury ładowania w Polsce, co jest kluczowe w kontekście dynamicznego wzrostu liczby pojazdów elektrycznych na rynku.
Damian Pazik, menedżer produktu eMobility w E.ON Polska, podkreśla, że zmiany te będą miały istotny wpływ na sposób użytkowania zarówno budynków komercyjnych, jak i mieszkalnych:
– Punktem wyjścia w kontekście budowy infrastruktury ładowania jest dla nas ustawa o elektromobilności oraz jej nowelizacja. Dokumenty te definiują najważniejsze pojęcia oraz określają wymagania dotyczące budowy punktów i stacji ładowania.
Regulacje prawne i ich zakres
Od 2025 roku na istniejących parkingach budynków komercyjnych z ponad 20 miejscami postojowymi wymagane będzie nie tylko zainstalowanie punktu ładowania, ale także infrastruktury kanałowej, ułatwiającej przyszłą rozbudowę. W przypadku nowych budynków niemieszkalnych obowiązek przewiduje instalację jednego punktu ładowania na każde 10 miejsc postojowych. Warto jednak zauważyć, że wymogi te nie dotyczą budynków należących do małych i średnich przedsiębiorstw.
Specyfika budynków mieszkalnych
Dla budynków mieszkalnych przepisy są mniej rygorystyczne – prawo nie narzuca liczby ładowarek. Osoby zainteresowane instalacją własnego punktu ładowania muszą jednak spełnić określone wymogi, takie jak posiadanie osobnego licznika oraz uzyskanie zgody zarządu wspólnoty. Dla urządzeń o mocy przekraczającej 11 kW konieczne jest dodatkowo uzyskanie zgody technicznej.
– Jeżeli chcemy zbudować punkt ładowania na własny użytek w budynku wielorodzinnym, musimy posiadać osobny licznik, aby było wiadomo, ile energii zużyliśmy na potrzeby ładowania pojazdu – wyjaśnia Damian Pazik.
Kategoryzacja urządzeń do ładowania
Prawo rozróżnia trzy kategorie urządzeń: punkty ładowania oraz ogólnodostępne i nieogólnodostępne stacje ładowania. Punkty ładowania mogą być częścią stacji lub samodzielnym urządzeniem, np. trójfazowym gniazdem. Stacje ogólnodostępne wymagają regularnych badań technicznych i odbiorów realizowanych przez Urząd Dozoru Technicznego (UDT).
– Jeżeli ktoś z zewnątrz ma ładować swój pojazd i nie jest to właściciel danego urządzenia, konieczne jest regularne wykonywanie badań technicznych i odbiór UDT – podkreśla Damian Pazik.
Wsparcie dla zarządców
Aby pomóc zarządcom budynków w dostosowaniu się do nowych regulacji, E.ON Polska przygotował bezpłatny przewodnik, dostępny na stronie eondrive.pl. Materiał zawiera szczegółowe informacje na temat wymogów prawnych, infrastrukturalnych i podatkowych dotyczących ładowania pojazdów elektrycznych.