Biznes musi wziąć odpowiedzialność za klimat. Skuteczne mierzenie i redukcja śladu węglowego to pierwszy krok w kierunku zielonej transformacji – mówi dla ESG Trends Magdalena Stelmach, CEO startupu Redigo Carbon i ekspertka ds. zrównoważonego rozwoju.
Współczesny biznes coraz bardziej uświadamia sobie, że odpowiedzialność za ochronę klimatu spoczywa również na jego barkach. Dodatkowo wprowadzane regulacje, takie jak dyrektywa CSRD, zmuszają firmy do skupienia większej uwagi na ekologiczny wymiar swojej działalności.
Kluczowym krokiem w procesie dekarbonizacji biznesu jest zrozumienie i pomiar generowanego śladu węglowego, co stanowi punkt wyjścia do wdrażania odpowiednich działań. Wiele przedsiębiorstw jednak wciąż boryka się z brakiem wiedzy, jak prawidłowo przeprowadzić ten pomiar i jaki sposób wykorzystać uzyskane dane. Niezbędne są kompleksowe podejście oraz narzędzia, które ułatwią i usprawnią ten proces.
Dekarbonizacja biznesu jako szansa na przewagę rynkową
Dekarbonizacja to jedno z największych wyzwań, przed którymi stoją współczesne przedsiębiorstwa. Ostatnia dekada była najcieplejszym okresem w historii pomiarów, a średnia globalna temperatura w 2023 roku wzrosła o 1,45°C w porównaniu do okresu 1850-1901. Co więcej, poziom wód w oceanach rośnie dwukrotnie szybciej niż 20 lat temu .
– Zmiany klimatyczne, rosnąca presja społeczna, wprowadzane regulacje, takie jak dyrektywa CSRD, oraz wzrost świadomości ekologicznej wśród liderów biznesu sprawiają, że dekarbonizacja to już nie tylko postulaty, ale realna konieczność. Firmy, które odpowiednio wcześnie dostosują się do nowych wymagań, nie muszą tego traktować jako koszt, ale jako szansę na rozwój i zdobycie przewagi konkurencyjnej – podkreśla Magdalena Stelmach, CEO startupu Redigo Carbon i ekspertka ds. zrównoważonego rozwoju.
Kalkulator śladu węglowego to dopiero początek
Jednak wyzwań wciąż nie brakuje. Aż 68 proc. małym i średnim przedsiębiorstwom brakuje wiedzy i dostępu do danych potrzebnych do podjęcia działań klimatycznych. Firmy często wskazują na problem z przedstawieniem rzetelnych danych, ze względu na to, że do tej pory ich nie zbierały. Trudności sprawia także pozyskanie informacji od wszystkich ogniw łańcucha dostaw oraz wysoki koszt całego procesu.
Mierzenie śladu węglowego, który jest jednym z podstawowych elementów wymaganych w raportowaniu niefinansowym, często odbywa się jakby „po omacku”, liczenie jest przeprowadzane ręcznie, generując ryzyko błędów.
Niektóre firmy korzystają już z kalkulatorów śladu węglowego, ale czy to wystarcza? Z samego pomiaru emisji firma dowiaduje się, ile gazów cieplarnianych generuje, jednak często brakuje jej wiedzy, co z tymi danymi zrobić. Aby pomiar miał realną wartość, musi być punktem wyjścia do dalszych działań, które przełożą się na transformację działalności w bardziej ekologiczne procesy. W tym momencie przedsiębiorstwa napotykają kolejne wyzwanie – znalezienie skutecznych rozwiązań, które pomogą zredukować emisję, nie narażając jednocześnie firmy na zbędne ryzyko i straty.
Cel jest prosty – redukcja śladu węglowego
Ten problem doskonale rozumie zespół Redigo Carbon. Ten polski startup postawił sobie za cel stworzenie kompleksowego ekosystemu wspierającego biznes w pomiarze oraz redukcji śladu węglowego. Platforma wykorzystuje zaawansowane rozwiązania data science do analizy danych dotyczących przeszłych i bieżących emisji. Co ważne, nie kończy się tylko na kalkulacji śladu węglowego, ale tworzy następnie plany dekarbonizacyjne, proponując firmom konkretne i realne do wdrożenia rozwiązania.
– Firmy nie potrzebują jedynie mierzyć, ale przede wszystkim redukować ślad węglowy. Dlatego stale rozwijamy nowe narzędzia, które tworzą pełny ekosystem wspierający dekarbonizację. Dzięki naszej Net Zero Roadmap przedsiębiorstwa mogą łatwo zaplanować swoją drogę do osiągnięcia zerowej emisji netto, a także oszacować koszty i korzyści związane z tym procesem. Wkrótce uruchomimy także marketplace, który będzie miejscem do nawiązywania współpracy z partnerami biznesowymi działającymi w sposób ekologiczny – wyjaśnia Magdalena Stelmach, CEO Redigo Carbon.
Dbanie o środowisko staje się coraz bardziej powszechne i dotyczy nie tylko dużych korporacji, ale całego rynku, niezależnie od wielkości firm. Praktycznie każda branża już teraz odczuwa wprowadzane zmiany, a odpowiedzialność klimatyczna staje się jednym z głównych wyzwań współczesnych przedsiębiorstw. Ważne, by przygotować się na to wcześniej, postrzegając działania ekologiczne jako szansę na zyskanie przewagi konkurencyjnej i długofalowy rozwój.