W warszawskim centrum handlowym Westfield Arkadia pojawił się Ubraniomat. To innowacyjne rozwiązanie, opracowane przez firmę Ubrania Do Odania, ma na celu zmniejszenie ilości odpadów i promowanie odpowiedzialnego podejścia do mody i środowiska. Umieszczenie Ubraniomatu to część szerszej strategii o nazwie Better Places, którą od wielu lat realizuje Unibail Rodamco Westfield.
Ubraniomat,to urządzenie do którego w dowolnym momencie można przynieść i wyrzucić niechciane ubrania, akcesoria czy buty. Pomaga zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko i mocno promuje cyrkularność i obieg zamknięty w obszarze mody, czyli rozwiązania bardziej odpowiedzialne i zrównoważone. Jego instalacja w Westfield Arkadia to kolejne rozwiązanie, którym centrum chce zachęcić swoich klientów do działania w bardziej zrównoważony sposób także na co dzień.
– Czujemy się odpowiedzialni za naszą ofertę, ale rozumiemy tę odpowiedzialność dużo szerzej niż tylko dostarczanie naszym klientom jak najlepszych doświadczeń zakupowych. Chcemy także kształtować postawy prospołeczne i proekologiczne, w tym ideę mody cyrkularnej. Stąd pomysł na postawienie w naszym centrum Ubraniomatu, dzięki któremu nasi klienci mogą oddać niepotrzebne ubrania, buty czy akcesoria, nie szkodząc środowisku i pomagając potrzebującym. I to nie tylko dzięki przekazanym rzeczom, bo każdy jeden kilogram oddanych ubrań jest równoznaczny z przekazaniem 1 zł na rzecz Towarzystwa Przyjaciół Dzieci – mówi Piotr Brzozowicz, dyrektor centrum handlowego Westfield Arkadia.
Dane prezentowane przez organizację „Ubrania Do Oddania” potwierdzają, że Ubraniomat to skuteczne narzędzie w zakresie zero waste. Średnia ilość zbieranych ubrań na osiedlu mieszkaniowym to aż 700 kg, co przekłada się na miesięczną redukcję śladu węglowego na poziomie ponad 9t oraz niemal 4,5 mln zaoszczędzonych w skali miesiąca litrów wody. Z kolei średnia liczba darowizn otrzymywanych w skali miesiąca to aż 140 sztuk odzieży.
Współpraca Westfield Arkadia i Ubrania Do Oddania
Obecna inicjatywa nie jest pierwszą współpracą Westfield Arkadia z organizacją Ubrania Do Oddania. Już od zeszłego roku wspólne działania obu marek cieszą się dużym zainteresowaniem m.in. w ramach Westfield Good Festival w ubiegło- i tegorocznej edycji wydarzenia.
– W kolejny etap współpracy z Westfield Arkadia wchodzimy z ogromną przyjemnością, ponieważ dzięki wspólnemu zaangażowaniu jesteśmy w stanie dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i promować ideę cyrkularnej mody. Aby konsekwentnie realizować wyznaczone cele, należy umiejętnie dobierać narzędzia, które wspomogą ich osiągnięcie. To właśnie staramy się robić w Ubraniach Do Oddania. Tworzymy rozwiązania, które wspierają budowę zamkniętego obiegu tekstyliów. Ubraniomat jest odpowiedzią na potrzeby społeczeństwa, które szuka odpowiedzialnych sposobów na zarządzanie ubraniami, których już nie potrzebuje. Stanowi nowoczesną i transparentną alternatywę dla tradycyjnych pojemników na tekstylia dostępnych na rynku. Urządzenie dostarcza użytkownikom informację o przekazanych kilogramach i wygenerowanej darowiźnie, co buduje poczucie sprawczości i realnego wpływu – mówi Przemysław Kwiatkowski, Manager ds. Partnerstwa w Ubrania Do Oddania.
Jak działa Ubraniomat
Urządzenie znajduje się na poziomie 0 Westfield Arkadia, pomiędzy sklepami Leroy Merlin oraz Duka. Jego pojemność to 170 kg.
Aby otworzyć urządzenie trzeba zainstalować aplikację Westfield Club i postępować zgodnie z krokami wyświetlanymi na ekranie telefonu. Po wrzuceniu rzeczy do środka, dzięki zamontowanej w Ubraniomacie wadze, urządzenie od razu informuje nas, ile kilogramów ubrań oddaliśmy. Każda osoba, która skorzysta z Ubraniomatu otrzyma także te informacje drogą mailową, a oddane kilogramy zostaną automatycznie przypisane do jej konta klienta wraz z wirtualną odznaką. Ubraniomat został wyprodukowany przez firmę T-master, lidera w branży segregacji odpadów, którego innowacyjne rozwiązania pozwalają na podwyższenie poziomów zbieranych surowców wtórnych poddawanych recyclingowi.
Strategia URW Better Places
Umieszczenie w Westfield Arkadia Ubraniomatu to część szerszej strategii Better Places, którą od wielu lat realizuje centrum. W kontekście niedawno zakończonego Westfield Good Festival, którego głównym celem było promowanie zrównoważonego rozwoju, dbania o środowisko i działań na rzecz lokalnej społeczności, Ubraniomat stanowi kolejny krok w budowaniu świadomości społecznej i angażowaniu klientów w tego typu działania. Warto podkreślić, że przez 3 dni trwania Westfield Good Festival udało się zebrać 725 kg ubrań. Pokazuje to wyraźną potrzebę dostarczania klientom rozwiązań takich jak Ubraniomat.
– Kolejny realizowany przez nas projekt w zakresie mody cyrkularnej dowodzi, że Westfield Arkadia to zdecydowanie więcej niż centrum handlowe. Chcemy być centrum odpowiedzialnym i kształtującym postawy społeczne. Myślę, że takie proste, dostępne na wyciągnięcie ręki, niejako przy okazji odwiedzin w centrum handlowym rozwiązania jak Ubraniomat to najlepszy sposób, aby budować społeczność świadomych i zaangażowanych klientów – podsumowuje Piotr Brzozowicz, dyrektor centrum handlowego Westfield Arkadia.
Unibail-Rodamco-Westfield (URW) jest właścicielem, deweloperem i operatorem zrównoważonych, wysokiej jakości nieruchomości w najbardziej dynamicznych miastach w Europie i Stanach Zjednoczonych. Grupa zarządza 72 centrami handlowymi w 12 krajach, w tym 38 pod flagową marką Westfield.