Najnowszy raport Lorenz po raz pierwszy w historii grupy oparty jest na międzynarodowym standardzie GRI (Global Reporting Standard). Dokument prezentuje postępy firmy w zakresie realizacji celów zrównoważonego rozwoju. – Droga do transformacji nie zawsze jest prosta. Zmieniamy się i dążymy do realizacji wszystkich naszych celów, jednak nie udało nam się zrealizować ich w każdym obszarze, tak, jak planowaliśmy – komentuje Ines Dzeko, Head of CSR Global, Lorenz.
Szczególnie istotnym wydarzenie dla Grupy w ubiegłym roku było potwierdzenie celów klimatycznych przez Science Based Targets initiative (SBTi). Grupa Lorenz dołączyła do inicjatywy w 2022 r. oraz zobowiązała się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, zgodnie z nauką o klimacie i paryskim porozumieniem klimatycznym.
Dzięki temu Lorenz jest jedną z pierwszych firm w swojej branży, która oprócz standardowych celów ograniczających emisję, wyznaczyła sobie dodatkowe wyzwania redukcyjne w sektorze rolnym oraz długoterminowy cel zerowy netto. Do 2050 r. firma dąży do osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych netto w całym łańcuchu wartości.
Ponadto Lorenz nadal skupia się na ograniczaniu plastiku wykorzystywanym w opakowaniach produktów – w ubiegłym roku zaoszczędzono na dziewięciu markach łącznie 93 t plastiku. Firma poszukuje jednak dalszych rozwiązań pozwalających na istotne obniżenie zużycia plastiku i włącza się w inicjatywy takie jak Polski Pakt Plastikowy, którego celem jest stworzenie w Polsce do 2025 roku obiegu zamkniętego dla opakowań z tworzyw sztucznych.
Grupa Lorenz wspiera rolnictwo regeneratywne
Wraz z uruchomieniem projektu promującego praktyki regeneratywne w uprawie ziemniaków, Grupa Lorenz już w 2023 r. wyznaczyła sobie konkretne plany na osiągnięcie przyjętych celów klimatycznych. Firma chce zmniejszyć emisję CO2 w uprawie ziemniaka łącznie o 100 000 ton do 2030 r. Stanie się to możliwe dzięki wspieraniu rolników w stosowaniu regeneratywnych metod rolniczych, które pozytywnie wpływają na zdrowie gleby.
W ubiegłym roku dzięki uprawom z zastosowaniem metod regeneratywnych zaoszczędzono 2079 t CO2e. Obecnie projekt jest wdrażany również w Polsce.
Lorenz Nutrition Profile
Kolejne zaangażowanie firmy w zrównoważony rozwój skupia się na samym fundamencie działalności Lorenz, czyli produktach. Producent przekąsek nieustannie pracuje nad poprawą aspektów i wartości odżywczych swojego portfolio. Na podstawie zaleceń renomowanych organizacji, takich jak WHO, Lorenz opracował w 2023 r. system Lorenz Nutrition Profile. Jest on podstawą do oceny produktów pod kątem składników, a także wspiera odpowiednie działy firmy w analizie i dalszym rozwoju nowych oraz istniejących receptur.
Kluczową kwestią jest redukcja soli. Celem firmy jest zmniejszenie jej zawartości w całym portfolio produktów marki o 15 proc. do 2025 roku w porównaniu z rokiem bazowym 2019. 94 proc. nowych produktów w 2023 r. spełniło już ten wymóg, ponieważ zawierają one średnio co najmniej 15 proc. mniej soli niż średnia dla danej marki.
– W Lorenz, w centrum naszych działań na równi stoją nasze produkty oraz odpowiedzialność za środowisko i człowieka. Chcemy, aby nasze przekąski wpisywały się w trendy żywieniowe oraz spełniały oczekiwania w kwestii zbilansowanego odżywiania. Dlatego skupiamy się m.in. na redukcji soli – przykładowo Wiejskie Ziemniaczki w Polsce zawierają obecnie już o 25 proc. mniej soli w porównaniu do poprzedniej receptury – mówi Bartosz Sikorski, menedżer ds. CSR w Polsce. – Łącznie w 2023 roku, w całym portfolio naszych markowych produktów, zużyliśmy średnio o 2,1 proc. mniej soli niż w roku bazowym 2019. Dalej będziemy dążyć do redukcji soli w naszych produktach, jednocześnie dbając o ich świetny smak.
Odpowiedzialność Grupy Lorenz
Wszystkie różnorodne aktywności podejmowane w siedmiu obszarach działania (zdrowie i odżywianie, opakowania, odpowiedzialne zaopatrzenie, klimat i zasoby, rolnictwo regeneratywne, pracownicy i zaangażowanie społeczne), przyczyniają się do wspólnego celu firmy.
– Chcemy połączyć beztroską radość życia, która jest w naszych markach, z naszą odpowiedzialnością za ludzi i środowisko – podkreśla dyrektor generalny Moritz Bahlsen. – Aby to osiągnąć, musimy zintegrować zrównoważony rozwój z całym naszym łańcuchem wartości.
– Droga do transformacji nie zawsze jest prosta. Zmieniamy się i dążymy do realizacji wszystkich naszych celów, jednak nie udało nam się zrealizować ich w każdym obszarze, tak, jak planowaliśmy. Na przykład, aby zmniejszyć nasze bezwzględne zużycie plastiku, będziemy musieli przemyśleć to w dłuższej perspektywie. Będziemy jednak nadal zdecydowanie podążać naszą ścieżką, stale analizując i zmieniając siebie. Wielkie podziękowania należą się wszystkim naszym pracownikom, partnerom i towarzyszom, którzy wspierają nas w tej podróży ku bardziej zrównoważonej przyszłości – podsumowuje Ines Dzeko, Head of CSR Global, Lorenz.
Pełna treść raportu z postępów w zakresie zrównoważonego rozwoju Grupy Lorenz za 2023 dostępny jest TUTAJ.
Źródło: mat. pras. Grupy Lorenz