Grupa Eurocash, podobnie jak cała branża, przygotowuje się do wdrożenia nowego systemu kaucyjnego, który ma obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku. Razem z właścicielami wybranych sklepów w ramach sieci: Delikatesy Centrum i Duży Ben oraz ABC, Groszek i Eurosklep zrzeszonych w sieci partnerskiej Moje Sklepy, od kilku miesięcy prowadzone są testy różnych rozwiązań – od zwrotomatów po ręczne sposoby zbiórki opakowań.
Wyniki testów przeprowadzonych przez Grupę Eurocash pokazały, że konsumenci najczęściej zwracali butelki PET o poj. 1,5 l i puszki o poj. 0,5 l, otrzymując w zamian kupon do wykorzystania na zakupy. Preferowaną formą zwrotu opakowań są butelkomaty.
Według dostępnych szacunków ponad 55 tys. sklepów w Polsce ze względu na swój mały metraż znajdzie się poza systemem kaucyjnym, co dziś stanowi 80 proc. wszystkich lokalnych sklepów w naszym kraju. Większość tych placówek zlokalizowanych jest w mniejszych miejscowościach i na wsiach. Doświadczenia innych krajów, które już wdrożyły system kaucyjny, pokazują, że nieprzystąpienie do systemu sklepów poniżej 200 m kw. może spowodować spadek obrotów każdego z nich o ok. 30 proc.
Dlatego Grupa Eurocash, chcąc pomóc właścicielom lokalnych sklepów, zrzeszonym w ramach Grupy, utrzymać klientów i obrót, rozpoczęła kilka miesięcy temu pilotaż odbioru opakowań kaucyjnych po napojach. Ma on na celu wypracowanie takich rozwiązań i narzędzi, które – dostosowane do formatu sklepu – zapobiegną wykluczeniu tych placówek oraz pozwolą jak najlepiej odpowiedzieć na wymogi nowej ustawy i praktycznie włączyć się w odzyskiwanie opakowań, by wspierać rozwój gospodarki obiegu zamkniętego. W ramach tych przygotowań została także powołana Grupa Projektowa, która łączy przedstawicieli wszystkich sieci oraz działów, których system będzie dotyczył.
Pierwsze wyniki testów
Pilotaż przyjmowania opakowań zwrotnych po napojach jest realizowany w województwie łódzkim w wybranej grupie sklepów o różnych formatach: w Delikatesach Centrum i Dużym Benie oraz w ramach sieci partnerskiej w sklepach Groszek, ABC i Eurosklep. Przyjmowane są opakowania po napojach PET o poj. do 3 l oraz puszki o poj. do 1 l. Klient sklepu otrzymuje 10 gr za oddane opakowanie do kwoty max 5 zł przy jednorazowym zwrocie. Następnie może tę kwotę wykorzystać na zakupy w danym sklepie w okresie 7 dni.
Najchętniej konsumenci zwracają opakowania do butelkomatów (ok. 86 proc. wszystkich zwróconych opakowań). Pozostałe formy to zbiórka ręczna, czyli zwrot do sklepu, gdzie sprzedawca skanuje opakowanie i umieszcza je w specjalnym pojemniku, przekazując kupon klientowi do wykorzystania podczas kolejnych zakupów lub kiedy sprzedawca rejestruje przyjęcie opakowania na formularzu, a następnie wydaje kupon.
– Dotychczasowe testy wypadły pozytywnie i dostarczyły nam wielu informacji, zarówno co do testowanego sprzętu, jak i reakcji na zbiórkę konsumentów i personelu sklepów. To nie jest łatwy proces, zebraliśmy podczas niego wiele cennych wniosków. Jednym z nich jest fakt, że zwrotomaty umieszczone na zewnątrz sklepu zbierały zdecydowanie więcej opakowań, bo są czynne całą dobę, w porównaniu do urządzeń wewnątrz placówek, które są dostępne tylko w godzinach ich pracy – podsumowuje Dominik Małkiewicz, audytor ds. systemów jakościowych w Grupie Eurocash i menadżer projektu dot. pilotażowych testów w sklepach.
Biorący udział w pilotażu właściciele sklepów widzieli też potrzebę zaangażowania się w edukowanie konsumentów w zakresie systemu kaucyjnego. Możliwość zwrotu zakupionych w sklepie opakowań po napojach przełoży się na liczbę klientów przychodzących po następne zakupy. Przyłączenie się do systemu kaucyjnego to utrzymanie atrakcyjności sklepu dla lokalnej społeczności, która będzie mogła odebrać zapłaconą za napoje kaucję – jeśli planowane obecnie przez ustawodawcę przepisy ostatecznie wejdą w życie.
– Na podstawie wniosków ze zrealizowanych testów Grupa Eurocash przedstawi rekomendacje sklepom opartym o model franczyzowy Grupy, a ich właściciele sami wybiorą formę odbioru opakowań kaucyjnych. Jeśli zdecydują się na przykład na butelkomat, to zakup dopasowanego do formatu ich placówki urządzenia będzie po stronie franczyzobiorcy – dodaje Joanna Szubielska, starszy menadżer ds. zapewnienia jakości i BHP i lider projektu systemu kaucyjnego w Grupie Eurocash.
Testy jeszcze trwają i będą sukcesywnie rozszerzane o kolejne województwa, by w momencie wejścia w życie ustawy sklepy mogły sprawnie obsługiwać klientów w ramach zakupu i zwrotu opakowań kaucyjnych.