Inicjatywa Telefon Zaufania Młodych wspierana od ubiegłego roku przez Fundację LPP właśnie otrzymała finansowanie na kolejnych 12 miesięcy. Projekt zainicjowany przez markę Reserved i Fundację ITAKA od trzech lat odpowiada na wciąż rosnące potrzeby w obszarze zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
Dzięki przeznaczonej przez Fundację LPP dwukrotnie większej kwocie wsparcia możliwa będzie nie tylko jego kontynuacja, ale także zwiększenie dostępności i zakresu pomocy specjalistów.
Fundacja LPP przekazała ponad 2 mln zł na Telefon Zaufania
Telefon Zaufania Młodych, czyli numer kontaktowy dla osób potrzebujących wsparcia psychicznego, został uruchomiony w 2021 r. przez Fundację ITAKA we współpracy z marką Reserved. W ubiegłym roku w realizację projektu zaangażowała się także Fundacja LPP, która od wielu lat realizuje i wspiera szereg inicjatyw na rzecz wyrównywania szans i ochrony zdrowia, przekazując tylko w ostatnim roku łącznie ponad 2 mln zł. Podjęta w czerwcu br. przez Radę Fundacji LPP decyzja o przedłużeniu finansowania Telefonu Zaufania Młodych o kolejny rok oraz zwiększeniu wartości wsparcia do 400 tys. zł pozwoli na dalszy rozwój projektu, a co najważniejsze rozszerzenie zakresu pomocy specjalistów.
– Wiele z projektów realizowanych przez Fundację LPP koncentruje się na wsparciu oferowanym młodzieży i młodym dorosłym, więc nasza decyzja o dalszym finansowaniu projektu była naturalna. Jesteśmy świadomi, że zapotrzebowanie na pomoc psychologiczną, szczególnie widoczne w ostatnich latach wciąż rośnie, dlatego naszym celem jest, aby Ci, którzy korzystają z Telefonu Zaufania Młodych czuli się kompleksowo zaopiekowani. Wiemy na jak wiele potrzeb odpowiedziała ta inicjatywa przez ostatnie trzy lata, dlatego cieszymy się, że dzięki naszemu wsparciu projekt może dalej trwać i się rozwijać – mówi Patrycja Zbytniewska, prezeska zarządu Fundacji LPP.
Jak działa Telefon Zaufania
Pierwszym wyzwaniem, z którym zwiększenie finansowania pozwoliło zmierzyć się inicjatorom projektu, było przedłużenie godzin pracy osób dyżurujących przy telefonie. Do tej pory udzielały one wsparcia od poniedziałku do piątku, przez siedem godzin dziennie (13:00-20:00). Od lipca br. specjaliści będą do dyspozycji osób potrzebujących pomocy również w weekendy, co pozwoli młodym ludziom nawiązać z nimi kontakt bez osób trzecich, w najdogodniejszym dla nich momencie, przez cały tydzień.
Zmianie uległ też zakres specjalizacji specjalistów i psychologów współpracujących z Telefonem Zaufania Młodych. Wprowadzono m.in. pomoc seksuologa, który opiekuje się takimi obszarami jak: przemoc seksualna, nadużywanie alkoholu i innych substancji, zakażenia przenoszone drogą płciową, edukacja seksualna, czy borykanie się z wyzwaniami związanymi z tożsamością, relacjami i szeroko pojętą akceptacją. Do dyspozycji osób szukających pomocy jest teraz także terapeuta specjalizujący się w zaburzeniach odżywiania, zajmujący się m.in. takimi problemami jak anoreksja, bulimia oraz napadowe objadanie się. Młodzi dorośli korzystający z Telefonu Zaufania mogą liczyć również na wsparcie prawnika.
– Z przykrością obserwujemy, że psychika młodych ludzi jest dziś niezwykle delikatna, a problemy psychiczne wśród przedstawicieli młodego pokolenia z każdym rokiem się nasilają, dlatego wszechstronne wsparcie jest kluczowe dla zapewnienia im potrzebnej pomocy. Cieszymy się, że Fundacja LPP i marka Reserved nadal chcą pomagać nam w realizacji wspólnych działań. Wydłużanie czasu funkcjonowania linii i wprowadzenie dyżurów specjalistów to ważny krok do tego, aby ta pomoc była jak najszersza – mówi Anna Jurkiewicz, prezes zarządu Fundacji ITAKA.
W ciągu trzech lat od inauguracji Telefonu Zaufania Młodych dostępni na linii specjaliści przeprowadzili już 18 170 rozmów telefonicznych, 3 045 rozmów na czacie i 1 531 konsultacji psychologicznych online. Telefoniczne wsparcie psychologiczne na infolinii od 1 lipca 2024 r. wyniesie aż 49 godzin tygodniowo, a prognozowana liczba osób, które za pośrednictwem projektu otrzymają wsparcie psychologiczne przez najbliższe pół roku to aż 5 tys. osób.