W obliczu zmiany klimatu i utraty bioróżnorodności rośnie znaczenie wspólnych działań na rzecz naszej planety. Podnoszenie świadomości o odpowiedzialnej gospodarce leśnej oraz działaniach, które mają pozytywny wpływ na środowisko, to cele Tygodnia Lasów organizowanego co roku przez Forest Stewardship Council (FSC).
Tegoroczna kampania, zaplanowana na okres 21-27 września 2024 r., skupia się na podkreślaniu małych działań, które podejmowane wspólnie mogą prowadzić do dużych zmian. Udział w akcji zadeklarowało ponad 85 posiadaczy licencji FSC, którzy razem z organizacją przez cały tydzień podejmują działania na rzecz podnoszenia świadomości o tym jak ważne są lasy dla ludzi i planety.
Udział w akcji zadeklarowało ponad 85 posiadaczy licencji FSC
Lasy są domem dla ponad 80 proc. lądowych gatunków roślin i zwierząt, co czyni je najbardziej różnorodnymi biologicznie ekosystemami lądowymi na naszej planecie. Odgrywają kluczową rolę w łagodzeniu i ograniczaniu zmiany klimatu, między innymi poprzez zmniejszenie wahań temperatury czy pochłanianie dwutlenku węgla.
Pełnią też istotną rolę w gospodarce wodnej, przyczyniając się do zapobiegania pustynnienia terenów. Dla około 1,6 miliarda ludzi lasy są też źródłem utrzymania, leków, paliwa, żywności i schronienia. Właśnie dlatego misją FSC jest ochrona ekosystemów leśnych, które mają ogromne znaczenie dla ochrony życia na planecie.
– Jak co roku w ramach Tygodnia Lasów podkreślamy znaczenie odpowiedzianej gospodarki leśnej dla środowiska i ludzi. Certyfikat FSC potwierdza, że zarządca lasu wdrożył działania mające na celu ochronę naturalnych ekosystemów z korzyścią dla lokalnych społeczności oraz pracowników leśnych, a jednocześnie w sposób opłacalny ekonomicznie. Lasy w dobrej kondycji to korzyści dla ludzi i planety, dlatego w tym roku skupiamy się na podkreślaniu znaczenia małych kroków, które każdy z nas może podejmować, aby dbać o lasy – mówi Michał Kotarski, menedżer ds. rozwoju rynku i komunikacji w FSC Polska.
Aktywności prośrodowiskowe
Tegoroczna akcja będzie koncentrować się na podkreślaniu znaczenia lasów w trzech kluczowych obszarach: magazynowaniu przez drzewa dwutlenku węgla, czyli jednego z głównych gazów cieplarnianych, utrzymaniu różnorodności biologicznej na świecie, a także podkreślaniu znaczenia lasów jako źródła utrzymania lokalnych społeczności i ludności rdzennej.
Na całym świecie co roku w kampanię angażują się przedsiębiorcy oraz inne organizacje – posiadacze certyfikatu i licencji FSC. To zarówno małe firmy rodzinne, jak i duże organizacje reprezentujące różnorodne branże. Wśród uczestników mogą znaleźć się przedsiębiorstwa związane z pozyskiwaniem i przetwarzaniem drewna, jak choćby tartaki, firmy meblarskie, producenci papieru i opakowań. Jednak inicjatywa przyciąga również wydawnictwa, sieci handlowe, markety budowlane czy producentów zabawek. W trakcie Tygodnia Lasów uczestnicy angażować się będą w aktywności prośrodowiskowe z udziałem nie tylko pracowników, ale i lokalnych społeczności.
– Jest wiele możliwości włączenia się w naszą akcję, zarówno w formie działań realizowanych w biurze, sklepie lub w plenerze, a także w przestrzeni wirtualnej. Przygotowaliśmy specjalne materiały poświęcone tematowi kampanii i zachęcamy partnerów do organizowania akcji edukacyjnych dla pracowników w zakresie odpowiedzialnego zarządzania lasami oraz znaczenia lasów dla nas wszystkich. Ponadto firmy organizują webinaria, warsztaty edukacyjne, akcje sprzątania lasów, wystawy sztuki wykonanej z produktów pochodzenia leśnego, a także konkursy fotograficzne. Poprzez naszych partnerów staramy się ponadto angażować lokalne społeczności, w tym dzieci i młodzież oraz lokalne organizacje społeczne – dodaje Michał Kotarski.
Wsparciem dla firm uczestniczących w kampanii są materiały tekstowe i graficzne opracowane przez FSC, które zachęcają do dbania o lasy i dzielenia się swoją wiedzą z innymi. Uczestnicy tegorocznej edycji mogą wziąć udział również w webinarze edukacyjnym przeprowadzonym przez FSC. Tydzień Lasów FSC to znakomita okazja dla firm, aby dotrzeć z przekazem o swoim zaangażowaniu na rzecz zrównoważonego rozwoju do szerokiego grona konsumentów. To przede wszystkim oni, w ramach podejmowanych każdego dnia świadomych decyzji mają możliwość doprowadzenia do większej zmiany, korzystnej dla całego środowiska naturalnego.
Forest Stewardship Council jest międzynarodową organizacją not-for-profit, która wyznacza standardy dla odpowiedzialnej gospodarki leśnej. Powstają one w konsultacjach z globalną siecią ekologicznych, społecznych i biznesowych interesariuszy, skupionych wokół naszej wspólnej misji: promowania korzystnego przyrodniczo i społecznie oraz opłacalnego ekonomicznie gospodarowania zasobami leśnymi świata.