Carsharing pojawił się na polskim rynku w 2016 roku, a wynajem, jako alternatywa dla posiadania własnego pojazdu, szybko zdobył popularność w Polsce. Rozwiązanie to, nie tylko oferuje wygodę i pozwala na oszczędności, ale także przyczynia się do redukcji problemu przepełnionych ulic w miastach. Wśród ekologicznych opcji dostępnych na rynku wyróżnia się Tesla, która teraz będzie jeszcze łatwiejsza do wynajęcia, także do międzynarodowych podróży, dzięki debiutowi startupu Beast Rent w Polsce.
Zakorkowane ulice, niewystarczająca liczba miejsc parkingowych i zanieczyszczenie środowiska, to wyzwania, z jakimi boryka się zdecydowana większość miast i ich mieszkańców. Jednym z rozwiązań wspierających zwalczanie tych problemów jest ekonomia współdzielenia. Hulajnogi, rowery oraz samochody dostępne nie tylko na minuty, ale także w abonamencie, stały się dla nas codziennością. Teraz na polskim rynku pojawia się nowy gracz – estoński startup Beast Rent, który oferuje jeszcze bardziej ekologiczne i wygodne rozwiązanie.
Startup Beast Rent obecny na 8 rynkach
Obecna na ośmiu rynkach, m.in w Estonii, Finlandii, Austrii, Litwie i teraz w Polsce, firma Beast Rent oferuje nie tylko elektryczne samochody marki Tesla w modelu rozliczenia minutowego, ale także możliwość wypożyczenia pojazdu w abonamencie czy zamówienia go na konkretną godzinę wraz z dostarczeniem we wskazane miejsce.
– Powstanie Beast poprzedzone było szerokimi badaniami rynku oraz potrzeb konsumentów. Naszym celem jest zapewnienie najwyższej jakości usługi wynajmu, która dostępna jest 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, za pośrednictwem w pełni zautomatyzowanej i przyjaznej dla użytkownika aplikacji mobilnej, mającej na celu zapewnienie naszym klientom bardziej komfortowych i ekologicznych doświadczeń z podróży. Dzięki temu nasi klienci podróżujący turystycznie lub biznesowo, mogą zapewnić sobie czekający na nich na miejscu samochód za pomocą kilku kliknięć w naszej aplikacji – komentuje Anna-Maria Mikaberidze, CEO Beast Rent. Warto podkreślić, że w przypadku subskrypcji, w przeciwieństwie do tradycyjnych wypożyczalni nie wymagamy uzupełniania wielu papierowych dokumentów czy fizycznego spotkania w celu przekazania kluczy. Wystarczy telefon, którym otwieramy pojazd. Co więcej, rozumiejąc potrzeby współczesnych klientów, dajemy możliwość międzynarodowych podróży bez dodatkowych opłat przy przekroczeniu granicy – dodaje Anna-Maria Mikaberidze.
Carsharing – eko alternatywa
Zgodnie z raportem przygotowanym przez zespół PwC ,,(Współ)dziel i rządź” całkowity roczny koszt posiadania samochodu średniej klasy w Polsce, uwzględniający jego utratę wartości, paliwo na pokonanie 15 tys. kilometrów, ubezpieczenie oraz serwis, wynosi około 15 tys. złotych. Co więcej, ta sama firma wskazuje, że według szacunków jedno auto carsharingowe może zastąpić od 7 do nawet 11 prywatnych samochodów, co wynika z faktu, że średnio auto posiadane na własność użytkowane jest przez godzinę dziennie, natomiast pojazdy współdzielone pozostają w ruchu nawet do 10 godzin.
Niewątpliwie rozwiązania ekonomii współdzielenia mogą pozytywnie wpłynąć na sytuację na drogach, wspierając walkę z zakorkowanymi ulicami i odwiecznym brakiem miejsc parkingowych. Co najważniejsze, wspierają ochronę środowiska i redukcję gazów cieplarnianych.
– Sami klienci Beast, korzystając z naszych elektrycznych pojazdów od 2020 roku, przejechali niemal cztery miliony kilometrów, co pozwoliło na zmniejszenie emisji CO2 o imponujące 464 tony, w porównaniu do jazdy tradycyjnymi pojazdami spalinowymi. To wszystko dzieje się przy gwarancji najwyższej wygody i komfortu użytkownika. Właśnie dlatego postawiliśmy na pojazdy marki Tesla, które przez wielu uznawane są za najlepsze dostępne samochody elektryczne – komentuje Anna-Maria Mikaberidze.
Chociaż ostatnie lata, szczególnie okres pandemii, wywarły znaczący wpływ na sektor najmu krótkoterminowego, spowalniając jego rozwój i redukując liczbę działających w nim przedsiębiorstw, obecne dane rynkowe i trendy konsumenckie napawają optymizmem co do przyszłości tej branży. Podkreśla to raport ,,Car Sharing Market” firmy Allied Market Research, która w 2022 roku określił wartość globalnego rynku carsharingu na poziomie 2,9 mld USD, ze wskazaniem przewidywanej jego wartości w 2032 roku na poziomie 17,8 mld USD, przy jednoczesnym skumulowanym wskaźniku wzrostu określonym na 20,2 proc.