Poprzez promowanie dobrych praktyk i akcje edukacyjne centra handlowe mają duże możliwości wywierania pozytywnego wpływu na otoczenie. Centrum Janki idzie o krok dalej i poprzez stworzenie „Przestrzeni dla klimatu” chce stale edukować klientów i kreować wśród nich postawy ekologiczne.
Po atrakcjach dla najmłodszych – Jankowej Polanie, wewnętrznym placu zabaw nawiązującym do leśnego makroświata, machinarium oraz Insta Strefie w komiksowym klimacie, w drugiej połowie 2023 roku swój debiut miała kolejna z innowacji w Centrum Janki – Przestrzeń dla klimatu zaprojektowana w duchu edutainment.
– Zmiany w duchu polityki ESG są jednym z naszych najważniejszych celów na rok 2024 i kolejne lata. Wśród działań zaplanowanych w Centrum Janki bardzo ważną rolę odgrywa promocja inicjatyw w duchu zero waste. Chcemy wspierać naszych klientów w życiu zgodnym z ich przekonaniami, a także edukować poprzez dawanie dobrego przykładu i stwarzanie możliwości do podejmowania konkretnych działań – mówi Marta Grabska, Asset Manager, Cromwell Property Group.
Starannie zaprojektowana Przestrzeń dla klimatu
W unikalnej, starannie zaprojektowanej Przestrzeni dla klimatu poza zielonymi ścianami, przykuwającymi wzrok interaktywnymi planszami tematycznymi i zabawami edukacyjnymi, pokazującymi np. jak działają odnawialne źródła energii z ziemi, wiatru, wody oraz słońca, znajdują się też rowery ładowarki, które dają możliwość ładowania urządzeń mobilnych dzięki sile mięśni, kosz samosegregujący wykorzystujący sztuczną inteligencję do precyzyjnej, automatycznej segregacji surowców oraz butelkomat – urządzenie, które stanowi ważne ogniwo w łańcuchu recyklingu i daje pewność, że oddane butelki zostaną w 100 proc. przetworzone. Strefa zwraca uwagę klientów nie tylko swoją funkcjonalnością, ale też estetyką, która stanowi dodatkową wartość dla odwiedzających.
– Zależy nam, aby Przestrzeń dla klimatu była wyjątkowym miejscem, dzięki któremu klienci będą mogli razem z nami wspierać działania proekologiczne, a także nabędą wiedzę i doświadczenie, jak te działania realizować samodzielnie. Nasza nowa strefa to jednocześnie przestrzeń edukacyjna, w której w przystępny sposób przekazujemy skondensowaną wiedzę na temat ekologii i gospodarowania odpadami – podkreśla Anna Paziewska, dyrektor Centrum Janki, Apsys Polska.
Inicjatywy proekologiczne zarządcy obiektu
Ekostrefa to dopełnienie dotychczasowych działań podejmowanych przez właściciela i zarządcę obiektu, które już dały wymierne korzyści w postaci zmniejszenia zużycia wody o 12 proc. w 2022 r. w stosunku do okresu sprzed pandemii oraz ograniczenie o 10 proc. emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Centrum Janki posiada certyfikat BREEAM-In Use z oceną Very Good w kategorii Management Performance oraz Excellent w Asset Performance. W całym budynku zastosowano m.in. oświetlenie LED, perlatory w toaletach, energooszczędne urządzenia grzewcze i chłodzące z rekuperacją. Dzięki nim udaje się uzyskać istotne oszczędności w zużyciu wody i energii.
– Inicjatywy proekologiczne zajmują ważne miejsce w strategii zarządzania Apsys Polska. Obejmują one m.in. inicjowanie i stymulowanie zmian w obiektach tak, aby były miejscami socjalnymi i komfortowymi dla różnych grup odbiorców, rozwijanie miejsc natury, tworzenie miejsc przyjaznych człowiekowi i promowanie odpowiedzialnych środowiskowo działań za pośrednictwem akcji promocyjnych i edukacyjnych skierowanych do klientów – dodaje Emilia Zyskowska, Marketing Manager Centrum Janki, Apsys Polska. Znaczna część terenu przy Centrum została przeznaczona na łąkę kwietną i bylinową, które zajmują odpowiednio ponad 190 i blisko 440 mkw. Promowane są także takie rozwiązania jak kompostowniki, domki dla owadów czy ładowarki pojazdów elektrycznych, z materiałów ekologicznych wykonane zostały również karty podarunkowe dostępne dla klientów Centrum.
Centrum Janki to największe centrum regionalne na Mazowszu. Na 84 777 mkw. powierzchni handlowej znajduje się ok. 150 sklepów i punktów usługowych. Centrum zostało otwarte w 1999 roku w miejscowości Janki przy ruchliwej trasie na Kraków, Wrocław, Łódź i Katowice. Dzięki stałej rozbudowie oraz modernizacji jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych centrów handlowych w aglomeracji warszawskiej. Właścicielem Centrum Janki jest Cromwell Property Group Poland. Zarządcą obiektu jest Apsys Polska.
Comments 2