Nowy raport Sony Professional Displays and Solutions Europe podważa popularne uprzedzenia dotyczące niechęci firm do płacenia więcej za zrównoważone produkty i rozwiązania. – Często słyszymy, że choć firmy mają apetyt na bardziej zrównoważony rozwój, większość z nich nie chce płacić więcej za zrównoważone rozwiązania. To badanie podważa to założenie – mówi Rik Willemse, Sony Europe.
Badania przeprowadzone przez Sony Professional Displays and Solutions Europe dają cenny wgląd w to, jak profesjonaliści z branży audiowizualnej (AV) w całej Europie podchodzą do zrównoważonego rozwoju przy zakupie sprzętu AV.
8 na 10 firm jest skłonnych zapłacić więcej za zrównoważone produkty AV
Wynika z niego, że około 8 na 10 firm jest skłonnych zapłacić ponad 20 proc. więcej za produkty AV, które są wykonane w sposób bardziej zrównoważony lub działają z większą wydajnością energetyczną. Co jeszcze bardziej zaskakujące, ponad jedna trzecia twierdzi, że zapłaciłaby ponad 50 proc. więcej za te bardziej zrównoważone rozwiązania AV.
Większość respondentów – w Europie (85 proc.), zaś w Polsce (89 proc.) – zadeklarowała również, że praktyki dostawcy w zakresie zrównoważonego rozwoju są ważne przy wyborze partnera AV, a 79 proc. w Europie, zaś 92 proc. w Polsce – stwierdziło, że zniechęciłby ich brak praktyk potencjalnych dostawców w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Wydaje się, że unijna dyrektywa w sprawie sprawozdawczości dotyczącej zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw (CSRD) będzie miała znaczący wpływ na podejście profesjonalistów AV do zamówień w ciągu najbliższych dwóch lat. Ponad jedna trzecia Europejczyków (34 proc.) i ponad połowa Polaków (55 proc.) stwierdziła, że CSRD znacząco na nich wpłynie i że będą traktować priorytetowo dostawców AV z silnymi praktykami zrównoważonego rozwoju, podczas gdy kolejne 45 proc. Europejczyków (35 proc. badanych w Polsce) stwierdziło, że będzie to miało umiarkowany wpływ.
– To pocieszające, że korporacje chcą postawić na zrównoważony rozwój. Naszym zdaniem to na dostawcach sprzętu audiowizualnego spoczywa teraz obowiązek wprowadzania na rynek bardziej zrównoważonych rozwiązań i jasnego wyjaśniania ich korzyści potencjalnym klientom. To misja, którą traktujemy bardzo poważnie w Sony, z naszą ogólnofirmową inicjatywą Road to Zero i zrównoważonymi rozwiązaniami produktowymi, takimi jak plastik z recyklingu SORPLAS™ używany w naszych ekranach BRAVIA – mówi Rik Willemse, szef działu monitorów profesjonalnych i rozwiązań w Sony Europe.
We współpracy z Censuswide, Sony przeprowadziło ankietę wśród ponad 1000 korporacyjnych specjalistów AV w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Włoszech, Polsce, Hiszpanii, Szwecji, Danii i Francji. Badanie obejmowało opinie z wielu sektorów, zarówno organizacji publicznych, jak i prywatnych.
Najważniejsze czynniki wpływające na zapewnienie zrównoważonych działań:
Respondenci w Polsce uważali, że najważniejszym czynnikiem wpływającym na zapewnienie zrównoważonych działań jest zapotrzebowanie klientów i standardy etyczne ich własnej firmy, przy czym uszeregowali je w następującej kolejności:
Zapotrzebowanie klientów – 48 proc.
Etyka naszej firmy – 47 proc.
Organy regulacyjne – 44 proc.
Rekrutacja – 44 proc.
Inwestorzy – 42 proc.
Organizacje pozarządowe – 41 proc.
Korporacyjni specjaliści AV w Polsce biorą pod uwagę swój wpływ na środowisko w całym procesie zakupowym, przy czym etap „specyfikacji sprzętu” jest najczęstszym punktem, w którym priorytetem jest zrównoważony rozwój:
Specyfikacja sprzętu – 54 proc.
Rozpoczęcie projektu – 53 proc.
Wybór dostawcy – 52 proc.
Ustalanie cen i negocjacje – 48 proc.
Po zakupie/wdrożeniu – 47 proc.
Na żadnym etapie – 0 proc.
Oznakowania ekologiczne są postrzegane, jako cenne narzędzie przez wielu respondentów, a decydenci uważają za ważne:
Energy Star – 46 proc.
Carbon Trust – 42 proc.
EcoVadis – 37 proc.
Epeat – 37 proc.
MCSI (Morgan Stanley) – 30 proc.
Brak – 0 proc.
– W związku z faktem, że coraz więcej użytkowników końcowych poszukuje przejrzystych i praktycznych inicjatyw w zakresie zrównoważonego rozwoju, zachęcające jest to, że Sony jako producent ma tu wiele do powiedzenia – dodaje Shelley Townend, Marketing Manager w Universal AV. Chociaż prawdą jest, że zrównoważony rozwój coraz częściej pojawia się w rozmowach podczas cyklu zakupowego, zwłaszcza w przypadku większych przetargów, wciąż pozostaje wiele do zrobienia. Nic dziwnego, że pomimo najlepszych intencji, oszczędności nadal często wygrywają ze świadomością ekologiczną. Im więcej rozmawiamy na ten temat, a producenci tacy jak Sony wspierają dyskusję, tym bardziej nasza branża zbliża się do pozytywnego wpływu na zdrowie naszej planety.
Pełna treść Raportu do pobrania TUTAJ.