To Boomerzy posiadają lepsze nawyki w kwestii recyklingu niż generacja Z i Milenialsi – wynika z nowego badania, przeprowadzonego na zlecenie firmy DS Smith, która specjalizuje się w zakresie produkcji zrównoważonych opakowań.
Pomimo wrażenia, że młodsze pokolenia są bardziej świadome i wrażliwe na tematy związane z ekologią, to Boomerzy posiadają lepsze nawyki w kwestii recyklingu niż generacja Z i Milenialsi.
Trudno dostępne w miejscach publicznych pojemniki do recyklingu, brak wiedzy i wątpliwości związane z zanieczyszczonymi opakowaniami to główne czynniki, z powodu których zmiana nawyków „Zetek” jest tak problematyczna.
Wyniki badania DS Smith
DS Smith, dostawca zrównoważonych rozwiązań opakowaniowych, postanowił zweryfikować podejście przedstawicieli różnych pokoleń do selektywnej zbiórki odpadów.
Według wyników badania, który zostało przeprowadzone w Wielkiej Brytanii, to Boomerzy, czyli osoby urodzone przed 1964 rokiem najczęściej zwracają uwagę na segregację papierowych i kartonowych produktów (54 proc.), natomiast najmniej koncentruje się na tym pokolenie Z (19 proc.), czyli osoby urodzone w latach 1997-2010. Ponadto, 64 proc. przedstawicieli Boomersów przyznaje, że wyrzuca coś do kosza na odpady mieszane zamiast zastosować się do zasad recyklingu dlatego, że nie chce im się oczyszczać opakowań. Odsetek ten wzrasta do 92 proc. w przypadku pokolenia Z i 84 proc. dla Milenialsów, urodzonych między 1981 a 1997 r.
Starsze pokolenia oceniają sortowanie odpadów w swoich domach na wysokim poziomie i najchętniej podejmują dodatkowy wysiłek, aby wyrzucić coś do odpowiedniego kosza również w przestrzeni publicznej. Jedynie 27 proc. Boomersów deklaruje dezorientację w zakresie zasad właściwej segregacji śmieci, podczas gdy wskaźnik ten osiąga 53 proc. dla pokolenia Z. Wśród odpadów najczęściej wyrzucanych przez „Zetki” do złego pojemnika znajdują się resztki jedzenia (33 proc.) i plastikowe torebki (24 proc.). Pomimo tego, młodzi dorośli wciąż należą do osób, które zwrócą uwagę komuś, kogo przyłapią na śmieceniu lub niewłaściwym recyklingu (taką postawę deklaruje 64 proc.).
– Przeprowadzone badanie pozwoliło zaobserwować lukę pokoleniową w podejściu do recyklingu. Nie ulega wątpliwości, że każde pokolenie chce zaangażować się w ochronę środowiska. To co pozostaje wyzwaniem, to uświadomienie ludziom rzeczywistej roli, jaką w tym wszystkim odgrywa właśnie selektywna zbiórka. Karton, papier czy plastikowe butelki często umieszczane są w pojemnikach na recykling przez starsze osoby, natomiast młodsze pokolenia są do tego o połowę mniej skłonne – mówi Michael Orye, Dyrektor Zarządzający ds. Recyklingu i Papieru w DS Smith.
Różnice pokoleń – dodatkowe dane
Spośród wszystkich respondentów, blisko 1/3 (31 proc.) uważa, że odpowiedzialność za zaangażowanie większej liczby ludzi do odpowiedniej segregacji śmieci leży po stronie rządzących, przy czym ponad ćwierć (26 proc.) uważa, że inicjatywą powinny wykazać się władze lokalne. 39 proc. ankietowanych twierdzi, że niezbędne jest podjęcie wspólnego wysiłku, ponieważ problem selektywnej zbiórki odpadów dotyczy każdego.
Niemniej jednak to pokolenie Z wykazuje najmniejsze poparcie w tej kwestii, choć jednocześnie aż 77 proc. przedstawicieli tej generacji uważa się za osoby zaangażowane w prowadzenie zrównoważonego stylu życia. W kontekście udostępnianych zaleceń na temat segregacji śmieci i recyklingu, aż 25 proc. przedstawicieli Boomerów uważa, że powinny być one oznaczone na opakowaniach w bardziej zrozumiały sposób – jest to najwyższy współczynnik wśród wszystkich badanych pokoleń.
– Badanie pokazało, że młodszym osobom zależy na wniesieniu swojego wkładu dla rzecz ochrony środowiska. Problemem jest jednak niewiedza dotycząca sortowania śmieci, recyklingu i ogólna niepewność w kontekście podejmowanych działań. Potrzebna jest edukacja, aby ludzie – niezależnie od wieku – zaczęli postrzegać sortowanie śmieci i recykling nie jako marnowanie materiałów, ale jako odzyskiwanie zasobów. Musimy podjąć się rozwiązania tego problemu, aby mieć pewność, że osoby z każdego pokolenia będą wiedziały, jak mogą włączyć się w działania – podkreśla Michael Orye.
Metodologia badania
Badanie zlecone zostało we wrześniu 2024 przez DS Smith. Przyjęło formę ogólnokrajowej ankiety przeprowadzonej przez OnePoll na reprezentatywnej grupie 2 tys. mieszkańców Wielkiej Brytanii.
Źródło: DS Smith