Według raportu KPMG, jedynie 29 proc. ankietowanych firm globalnych jest gotowych na zewnętrzny audyt raportów ESG. Z kolei aż siedem na dziesięć organizacji nadal znajduje się na wczesnym etapie dojrzałości w raportowaniu informacji niefinansowych. – Firmy muszą niezwłocznie dostosować swoje praktyki do nowych regulacji – mówi Marek Gajdziński Partner, Szef Działu Audytu, KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.
Wyniki badania KPMG International pokazują, że choć coraz więcej firm rozumie znaczenie raportowania ESG, wiele z nich wciąż napotyka liczne wyzwania w dostosowaniu się do nowych regulacji. Obecnie 63 proc. firm korzysta z ograniczonej weryfikacji danych ESG, co stanowi wzrost o 13 punktów procentowych w porównaniu z poprzednim rokiem.
Tymczasem 71 proc. organizacji uważa, że jest na wczesnym etapie dojrzałości w zakresie raportowania informacji niefinansowych, co podkreśla potrzebę dalszego doskonalenia w tym obszarze.
– Firmy muszą niezwłocznie dostosować swoje praktyki do nowych regulacji. Coraz większa presja ze strony inwestorów oraz społeczeństwa podkreśla znaczenie transparentności w zakresie ESG, która staje się kluczowym elementem budowania zaufania i reputacji. Dostosowanie się do wymogów nie tylko pozwala uniknąć potencjalnych sankcji, ale także może przynieść dodatkowe korzyści, takie jak poprawa efektywności operacyjnej i wzmocnienie pozycji na rynku. Dbałość o przejrzystość w raportowaniu danych niefinansowych stanowi drogę do zdobycia przewagi konkurencyjnej i zaspokojenia oczekiwań interesariuszy – mówi Marek Gajdziński, Partner, Szef Działu Audytu, KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej KPMG w Polsce.
Zainteresowanie raportowaniem ESG wzrasta
Zainteresowanie raportowaniem ESG wzrasta także w kwestii częstotliwości publikacji danych. Aż 85 proc. firm raportuje swoje wyniki ESG co najmniej raz w roku, a wśród liderów – niemal co czwarta organizacja – robi to półrocznie lub kwartalnie.
Mimo tych pozytywnych trendów, wiele firm wciąż mierzy się z wyzwaniami, takimi jak wdrożenie systemów i procesów pozwalających na rzetelne gromadzenie i audytowanie danych. Obecnie jedynie 29 proc. firm dysponuje pełnymi ścieżkami audytowymi, które umożliwiają skuteczne monitorowanie i dokumentowanie procesów ESG.
– Zagwarantowanie wysokiej jakości i wiarygodności raportów ESG ma rosnące i kluczowe znaczenie nie tylko dla odbiorców, ale także dla spełnienia wymogów regulacyjnych. Z tego względu inwestycja w solidne systemy kontrolne oraz efektywne procedury wewnętrzne pozwoli na skuteczne monitorowanie i dokumentowanie informacji ESG w spółkach. Ponadto, obligatoryjne atestacje raportów zrównoważonego rozwoju są niezbędne do potwierdzenia rzetelności danych niefinansowych. Współpraca z doświadczonymi audytorami zewnętrznymi oraz stałe doskonalenie praktyk raportowania pomogą firmom lepiej przygotować się na kontrole i weryfikacje – mówi Jarosław Fąfara, Partner Associate, ESG Assurance, Audyt KPMG w Polsce.
Najważniejsze wnioski z raportu
- 71 proc. organizacji znajduje się na wczesnym etapie dojrzałości w zakresie raportowania informacji niefinansowych, co wskazuje na niski poziom gotowości do audytu ESG. Rok wcześniej ograniczoną dojrzałość wykazywało więcej, bo 75 proc. badanych organizacji.
- 29 proc. respondentów deklaruje, że posiada w swojej organizacji odpowiednie polityki, kompetencje i systemy gwarantujące gotowość do zewnętrznej weryfikacji raportowania ESG, co stanowi wzrost o 4 punkty procentowe w porównaniu z zeszłorocznym badaniem.
- 29 proc. badanych firm, czyli jedynie o 3 punkty procentowe więcej niż w 2023 roku, dysponuje ścieżką audytową umożliwiającą dokładny rejestr dokumentów, procesów i decyzji, co pozwala na skuteczną weryfikację ich rzetelności i zgodności w ramach audytu ESG.
Wyzwania, którym trzeba sprostać
Wyzwania związane z audytem ESG są bardziej odczuwalne przez organizacje sklasyfikowane w badaniu jako początkujące. Liderzy rzadziej wskazują na te problemy jako istotne, choć nadal dostrzegają ich wagę. Brak doświadczenia i odpowiednich umiejętności pozostaje największym wyzwaniem dla obu grup respondentów. Teraz, gdy skala i zakres zadań związanych z raportowaniem danych niefinansowych są już dokładnie znane, firmy lepiej identyfikują luki w zakresie kompetencji.
Audyt ESG staje się coraz ważniejszym narzędziem redukcji ryzyka i budowania reputacji. Coraz więcej firm inwestuje w procesy weryfikacji, co przynosi liczne korzyści, takie jak obniżenie kosztów, poprawa jakości produktów i usług oraz zwiększenie udziału w rynku.