Bank BNP Paribas opracował poradnik dla przedsiębiorców, który w przystępny sposób wyjaśnia m.in. od czego zacząć transformację w swojej firmie, które przedsiębiorstwa – zgodnie z nowymi regulacjami – będą musiały wdrożyć działania z tego obszaru i dlaczego warto to zrobić.
Według badania Banku BNP Paribas „Koniunktura finansowania zrównoważonych zmian biznesu w Polsce”* dla ponad 50 proc. firm w Polsce największą barierą przy wdrażaniu zrównoważonych zmian są koszty finansowe. Nie bez znaczenia są też bariery ustawodawcze i prawne w rozumieniu trudnego, skomplikowanego prawa – to bariera dla 35 proc. firm. Równie duża grupa przedsiębiorstw wskazuje, że ma małą wiedzę na temat tego jak zacząć takie zmiany i z kim.
– Coraz więcej firm rozumie, że kryzys klimatyczny ma bezpośredni wpływ na ich działalność. Wysokie temperatury, anomalie pogodowe czy niedobór wody mogą utrudnić, a wręcz uniemożliwić funkcjonowanie i dalszy rozwój przedsiębiorstwa. To zaś niesie za sobą szereg skutków społecznych, jak zmniejszenie liczby dostępnych miejsc pracy w lokalnych społecznościach i pogłębianie się ubóstwa. Wrażliwe są w szczególności najbardziej surowcochłonne, energochłonne i emisyjne sektory gospodarki. Dlatego tak ważne jest, by wspierać firmy we wdrażaniu zrównoważonych zmian, zapewniać im dostęp do osób eksperckich i wiedzy na ten temat. Poradnik, który właśnie opracowaliśmy wpisuje się w to założenie – mówi Agnieszka Michalik-Stankowska, Kierowniczka Zespołu Strategii Zrównoważonego Rozwoju (ESG) w Banku BNP Paribas.
Poradnik dla małych, średnich i dużych firm
Poradnik Banku BNP Paribas przeznaczony jest dla małych, średnich i dużych firm. Publikacja składa się z sześciu rozdziałów. Pierwsze z nich wyjaśniają przedsiębiorcom, czym jest zrównoważony rozwój oraz które regulacje prawne nałożą na nich określone obowiązki. Tak jak np. Porozumienie Paryskie, którego efektem jest Europejski Zielony Ład.
Poradnik omawia szczegółowo założenia Europejskiego Zielonego Ładu i unijnych regulacji: Taksonomii UE, dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) czy dyrektywy w sprawie równości płci. Przedsiębiorcy powinni zwrócić szczególną uwagę na dyrektywę CSRD, która obliguje firmy do raportowania danych i informacji z obszaru ESG. Obecnie obowiązek raportowania dotyczy tylko największych jednostek zainteresowania publicznego (dużych giełdowych spółek, banków, ubezpieczycieli), jednak w 2027 r. do raportowania będą zobligowane nawet małe i średnie firmy notowane na giełdzie.
W publikacji znajdziemy także praktyczne informacje dotyczące tego jak rozpocząć wdrażanie działań z zakresu zrównoważonego rozwoju w firmie. W pierwszym kroku należy dokonać m.in. analizy wpływu przedsiębiorstwa na środowisko i otoczenie społeczne, by zidentyfikować obszary, w których dana firma powinna wdrożyć zmiany.
Poradnik opisuje także narzędzia, z których można skorzystać. Są to wewnętrzne analizy, analizy danych rynkowych i konkurencji oraz dialog z interesariuszami, który może mieć formę badania opinii interesariuszy (zewnętrznych i wewnętrznych) przy pomocy ankiet, grup fokusowych lub wywiadów pogłębionych.
Przedsiębiorcy znajdą w publikacji Banku BNP Paribas także wskazówki jak opracować zaczyn strategii zrównoważonego rozwoju w firmie, jak określić w danym biznesie tzw. ryzyka ESG oraz jak raportować.
W publikacji znalazł się także rozdział poświęcony perspektywie branżowej – w tym wypadku jest to sektor rolno-spożywczy.
– Na potrzeby zaprezentowania konkretnych rozwiązań i sposobów wdrażania w życie regulacji unijnych z zakresu zrównoważonego rozwoju skupiliśmy się w naszym poradniku na branży rolno-spożywczej, która odpowiada za blisko 30 proc. światowych emisji gazów cieplarnianych. To także sektory biznesu, które będąc przede wszystkim pod dużą presją konsumentów, coraz częściej zmieniają swój łańcuch dostaw surowców. Warto się od nich uczyć – mówi Marcin Adamczyk, specjalista ds. rozwoju z Międzynarodowego Hubu Food and Agri BNP Paribas.
W poradnik Banku BNP Paribas znalazły się przykłady firm z rynku spożywczego, które wdrożyły szereg zrównoważonych zmian w ramach swojej działalności tak jak np. Kraft Heinz Company czy Nestle. Publikacja przybliża także założenia strategii „Od pola do stołu”, wyjaśnia definicję zrównoważonej żywności. Znajdziemy w niej także konkretne dobre praktyki w ramach rolnictwa zrównoważonego.
Poradnik Banku BNP Paribas można pobrać TUTAJ.
Metodologia badania
*W badaniu uwzględniono małe, średnie i duże firmy o zróżnicowanych obrotach i skali zatrudnienia. Badanie CATI wykonane na ogólnopolskiej próbie n= 120 dużych, średnich i małych firm (w tym 40 dużych firm z rocznymi obrotami 61-600 mln zł i więcej oraz 80 małych i średnich z obrotami 4-60 mln zł; poziom zatrudnienia od 10 do >1501 osób).
Wykluczono firmy, które zupełnie nie biorą pod uwagę zewnętrznego finansowania inwestycji (z definicji wykluczają takie produkty). Wszystkie badane firmy prowadzą pełną sprawozdawczość finansową. W badaniu uwzględniono mix branż (produkcja, handel, usługi). Badanie zrealizowała Keralla Research Instytut Badań i Rozwiązań B2B.