W minionym roku dla Grupy Sokołów kluczowym celem był stabilny rozwój w najważniejszych obszarach funkcjonowania firmy. To był także kolejny rok realizacji strategii „Feeding the Future” Grupy Danish Crown, do której należy Sokołów.
„Feeding the Future” – strategia społecznej odpowiedzialności spółki Sokołów
Założeniem strategii „Feeding the Future” są działania ukierunkowane na zmniejszenie wpływu na otaczające nas środowisko naturalne i zwalczanie zmian klimatycznych.
– Nowoczesne technologie mogą nas dziś skutecznie wspierać w zrównoważonej produkcji żywności – mówi Przemysław Gostkiewicz, Prezes Zarządu Sokołów S.A. – Systematycznie implementujemy w naszych zakładach innowacyjne rozwiązania, dzięki którym ograniczamy wpływ produkcji na otoczenie oraz zmniejszamy zużycie surowców naturalnych.
Redukcja emisji CO2 o około 200 ton rocznie
W 2023 roku przy sześciu sokołowskich zakładach powstały instalacje fotowoltaiczne, o całkowitej mocy 450 kWp, co przy średnim uzysku energii elektrycznej rocznie daje ok. 450 MWh. Instalacje te zapewniają redukcję emisji CO2 o około 200 ton rocznie. To pierwszy etap budowy paneli fotowoltaicznych przy zakładach Grupy Sokołów – w kolejnym planowane jest 10-krotne zwiększenie mocy do poziomu niemal 4 500 kWp.
Prezes Zarządu Sokołów S.A. podkreśla, że działania prośrodowiskowe nie są jedynym obszarem strategii społecznej odpowiedzialności firmy.
Działania CSR
– Nasze działania CSR obejmują także m.in. relacje z pracownikami, wsparcie społeczności lokalnych oraz edukację i promocję zdrowego trybu życia – mówi Przemysław Gostkiewicz. – W każdym z tych obszarów działaliśmy intensywnie przez cały rok. Firma Sokołów po raz kolejny zdobyła tytuł Solidnego Pracodawcy. – Cieszę się niezmiernie z tego wyróżnienia, które jest przyznawane wyłącznie najlepszym pracodawcom w Polsce – podkreśla Przemysław Gostkiewicz. – Sercem naszej firmy są jej pracownicy, dlatego staramy się nie tylko zapewnić im stabilne zatrudnienie na dobrych warunkach, ale też dajemy im wiele możliwości poszerzania wiedzy, umiejętności i kompetencji. Mamy jasno wytyczoną ścieżkę kariery i co roku ambitnie wyznaczamy sobie nowe cele do zrealizowania. Wspieramy też rozwój pracowników poprzez możliwość szkoleń na wewnętrznej platformie LMS.
Lokalne inicjatywy spółki Sokołów SA
Firma zaangażowała się również w wiele lokalnych inicjatyw, m.in. współpracując ze Stowarzyszeniem Siemacha, które jest jedną z czołowych polskich organizacji samorządowych pomagających dzieciom i młodzieży.
Podobnie jak w latach ubiegłych, także i w tym roku Sokołów zrealizował kolejne akcje edukacyjne na temat pełnowartościowej diety oraz promujące zdrowy tryb życia. Firma od lat jest partnerem inicjatywy Marcin Gortat Camp, skierowanej do młodych pasjonatów koszykówki. W roku 2023 odbyła się ponadto druga już edycja turnieju piłki nożnej dla dzieci Sokoliki Cup. Uczestniczyło w niej ponad 2 000 zawodników i zawodniczek, reprezentujących 144 drużyny. Do finału zakwalifikowało się 20 drużyn, a został on rozegrany na Stadionie Miejskim Legii w Warszawie. W wydarzeniu uczestniczył również Łukasz Fabiański, wspaniały sportowiec, bramkarz reprezentacji Polski w piłce nożnej i ambasador Akademii Sokolika. Podczas Mazowieckiej Gali Futbolu, organizowanej przez Mazowiecki Związek Piłki Nożnej, turniej Sokoliki Cup został uznany Piłkarskim Wydarzeniem Roku.
W ramach strategii zrównoważonego rozwoju, Sokołów realizuje też działania, których celem jest promowanie idei „zero waste”. Współpracując kolejny już rok z aplikacją Too Good To Go, firma uratowała przed zmarnowaniem ponad 8 000 kg żywności, co przekłada się na ograniczenie emisji CO2 o ok. 18 ton.
Plany na 2024 rok
Prezes Przemysław Gostkiewicz zapewnia, iż mimo złożonej sytuacji i wielu wyzwań, jakie stoją przed firmą, planuje jej dalszy stabilny rozwój.
– Po naszej stronie mamy wiele atutów, które z pewnością będziemy wykorzystywać – mówi Przemysław Gostkiewicz. – To profesjonalna załoga, doskonale wyposażone zakłady, innowacyjne technologie oraz silne marki. Będziemy starali się podejmować działania minimalizujące oddziaływanie czynników zewnętrznych na ceny naszych wyrobów. W dalszym ciągu będziemy optymalizować koszty procesów produkcyjnych. Zakładamy też kontynuację realizacji inwestycji, które z jednej strony zwiększają wydajność naszych zakładów, a z drugiej strony pozwalają nam ograniczać zużycie surowców naturalnych. Dążenie do zrównoważonej produkcji żywności to dziś konieczność. Jako odpowiedzialny producent w pełni to rozumiemy, oczekują tego również świadomi konsumenci. Planujemy też nadal rozwijać nasze portfolio, zgodnie z najnowszymi trendami żywieniowymi i aktualnymi potrzebami klientów.