Program Climate Pledge Friendly (CPF), uruchomiony właśnie w naszym kraju przez Amazon, pomoże polskim klientom dokonywać bardziej zrównoważonych wyborów. CPF bazuje na certyfikatach przyznawanych przez 41 niezależnych instytucji certyfikujących, takich jak: Rainforest Alliance, Fair for Life czy Forest Stewardship Council.
Program CPF rusza w Polsce z ponad 65 tys. produktów certyfikowanych przez jedną lub więcej z 41 uznanych i niezależnych instytucji.
Start programu CPF w Polsce towarzyszy 10. rocznicy działalności Amazon w naszym kraju.
Ponad 65 tys. produktów z certyfikatami
Amazon ogłosił uruchomienie w Polsce programu Climate Pledge Friendly, który ułatwi klientom odkrywanie i kupowanie produktów zgodnych z ideą zrównoważonego rozwoju.
Polacy mają teraz do wyboru ponad 65 tys. produktów, wyróżniających się cechami, takimi jak: wykonanie z materiałów pochodzących z recyklingu, zawartość składników organicznych, wykorzystanie bezpieczniejszych substancji chemicznych oraz większa efektywność energetyczna w porównaniu z podobnymi produktami.
Identyfikacja produktów CPF bazuje na certyfikatach przyznawanych przez 41 niezależnych, zaufanych instytucji certyfikujących, takich jak: Rainforest Alliance, Fair for Life czy Forest Stewardship Council.
Amazon ułatwia dokonywanie bardziej zrównoważonych wyborów
W związku z uruchomieniem programu Climate Pledge Friendly w Polsce, na zlecenie Amazon przeprowadzono badanie polskich konsumentów. Wyniki wskazują, że prawie siedmiu na dziesięciu (67 proc.) respondentów woli kupować produkty, które mają bardziej pozytywny wpływ na środowisko i społeczności oraz etyczny wymiar w procesie produkcji, jednak ponad połowa (56 proc.) ankietowanych ma trudności z ich identyfikacją.
Badanie pokazuje, że polscy kupujący uważają ugotowanie wyszukanej kolacji (50 proc.) i złożenie mebli od podstaw (39 proc.) za łatwiejsze niż ustalenie podczas zakupów wpływu danego produktu na środowisko. Ze względu na to, tylko jeden na pięciu (21 proc.) polskich respondentów jest w stanie zadeklarować, że zawsze zna skutki wyboru danego produktu.
Dwie trzecie (67 proc.) ankietowanych chciałoby, aby sprzedawcy pomagali im w dokonywaniu bardziej zrównoważonych wyborów podczas zakupów. Dotyczy to zarówno przedmiotów codziennego użytku, takich jak skarpetki i cukier, jak również produktów higieny osobistej, typu mydło czy filtr przeciwsłoneczny.
Programem Climate Pledge Friendly objętych jest wiele kategorii produktów w sklepie Amazon.pl – od kosmetyków, mody, artykułów spożywczych i gospodarstwa domowego oraz elektroniki osobistej, po produkty oferowane przez lokalnych sprzedawców, jak Moya Matcha i Teekanne, aż po globalnych ulubieńców, takich jak Gillette, Philips, Aveeno, Levi’s, Osprey i HP.
Produkty kwalifikujące się do programu CPF są oznaczone logo liścia z etykietą cech zrównoważonego rozwoju. Te charakterystyczne cechy obejmują procesy produkcyjne, pochodzenie lub opakowanie. Umożliwia to klientom prostą identyfikację podczas zakupów w sklepie Amazon.pl. Więcej informacji dostępnych jest na stronie: www.amazon.pl/climatepledgefriendly.
Polacy cenią sobie certyfikaty zrównoważonego rozwoju
Certyfikaty mają znaczenie dla polskich kupujących – aż 83 proc. ankietowanych twierdzi, że bardziej ufa zapewnieniom o zrównoważonym rozwoju, jeśli są one poparte oficjalnym certyfikatem od renomowanej instytucji. Badanie Amazon pokazało ponadto, że 60 proc. polskich konsumentów zrezygnowało z zakupu, gdy nie ufało lub nie rozumiało tych deklaracji.
Niemal ośmiu na dziesięciu ankietowanych (78 proc.) twierdzi, że są bardziej skłonni wybrać nową markę, jeśli na produkcie lub w sklepie online są wyraźnie przedstawione jej społeczne, etyczne i środowiskowe zobowiązania. Kupującym daje to pewność, że dana firma podziela ich wartości.
– Produkty z certyfikowanymi cechami zrównoważonego rozwoju są ważne dla polskich klientów. Dlatego dla nas kluczowe jest to, aby byli dobrze poinformowani o znaczeniu tych certyfikatów. Amazon stara się być dla klientów wzorem przejrzystości, wyraźnie oznaczając przy produktach cechy zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju. Ułatwiamy tym samym zakupy i eliminujemy z procesu konieczność jakichkolwiek domysłów – komentuje Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, zarządzająca sklepem Amazon.pl.
W 2023 r. oferta produktów CPF w sklepach Amazon kształtowała się na poziomie ponad 1,4 mln na całym świecie, co stanowiło wzrost o 157 proc. w porównaniu z rokiem 2022. Jednocześnie ponad 60 mln klientów Amazon zdecydowało się na produkty z oznaczeniem CPF, rezygnując z dotychczas wybieranych marek – wysyłając tym samym jasny sygnał partnerom handlowym Amazon, że preferują produkty zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju.
W jakich produktach szukamy cech zrównoważonego rozwoju?
Według badania Amazon, wśród najbardziej poszukiwanych przez polskich klientów cech zrównoważonego rozwoju są: oszczędność zużycia wody (39 proc.), opakowania nadające się do recyklingu (39 proc.) oraz produkty wykonane z materiałów z recyklingu (36 proc.). Uruchomiony przez Amazon program Climate Pledge Friendly ułatwia klientom znajdowanie produktów, które mają właśnie te cechy.
Pięć głównych kategorii, w przypadku których polscy kupujący oczekują bardziej zrównoważonych opcji, to:
- Artykuły spożywcze (51 proc.)
- Kosmetyki i uroda (46 proc.)
- Odzież (46 proc.)
- Środki czystości (42 proc.)
- Elektronika i sprzęt AGD (37 proc.)