Cały świat cierpi na nadprodukcję ubrań. W ciągu ostatnich 20 lat produkcja modowa wzrosła dwukrotnie, a czas korzystania z jednego ubrania zmniejszył się o 35 proc. – mówi w wywiadzie dla ESG Trends Sylwester Beekhoven, Menedżer ds. Biznesu Game4Planet.
W ostatnim czasie Game4Planet przygotował akcję ekologiczną i edukacyjną – zbiórkę Dobrych Rzeczy w 14 centrach handlowych zarządzanych przez NEPI. Jak wygląda organizacja takiego wydarzenia pod względem logistycznym, technicznym, merytorycznym … zważywszy na to, że dotyczyła 14 różnych miejsc, miast, społeczności…?
Sylwester Beekhoven: Chcę na samym początku podkreślić, że zbiórka „Dobre Rzeczy” jest wspólną inicjatywą Game4Planet oraz NEPI Rockcastle, która jest właścicielem i zarządcą centrów handlowych, w których będzie działa się ta akcja. I myślę, że dlatego przygotowania do niej zajęły nam relatywnie mało czasu. Stało się to dzięki zaangażowaniu obu stron, dobrej współpracy i spójnym wartościom obu organizacji. W efekcie tych wspólnych działań, 24 sierpnia zbiórka „Dobre Rzeczy” odbywać się będzie w Białymstoku w Alfa Centrum Białystok, Dąbrowie Górniczej w Centrum Handlowym Pogoria, Gdańsku w Forum Gdańsk, Krakowie w Centrum Handlowym Bonarka, Olsztynie w Aura Centrum Olsztyna oraz Galerii Warmińskiej, Opolu w Centrum Handlowym Karolinka i Solaris Center, Piotrkowie Trybunalskim w Focus Mall Piotrków Trybunalski, Tomaszowie Mazowieckim w Galerii Tomaszów, Toruniu w Galerii Copernicus Toruń, Wołominie w Galerii Wołomin, Zabrzu w CH Platan i Zielonej Górze w Focus Mall Zielona Góra.
Zbiórki odzieży i tekstyliów wymagają szczególnego przygotowania. Zbieramy rzeczy po to by dać im drugie życie. Ale żeby tak się stało to musimy zadbać by w procesie zbierania nie zostały one uszkodzone, przemoczone czy zabrudzone substancjami, które uniemożliwiłyby im znalezienie się w innej szafie, stanie się czyściwem wykorzystywanym w przemyśle albo przeobrażenie się w ławkę z kompozytu tekstylnego VIVE Texcellence.
Zachowanie czystości procesu zbiórki oraz kwestie formalno-prawne sprawiają, że zbiórki odzieży i tekstyliów wymagają odpowiednich zespołów i doświadczenia. Między innymi dlatego został powołany do życia program Game4Planet. Tworząc go założyliśmy, że będzie realizował misje programu społecznego i edukacyjnego. Dlatego przykładamy wagę do tego aby takim akcjom towarzyszyły działania edukacyjne i społeczne. Poza komunikacją korzyści środowiskowych, w przypadku zbiórki „Dobre Rzeczy” wdrażamy komponent społeczny w postaci przekazywania środków na rzecz organizacji lokalnych.
Jakie konkretne cele biznesowe i środowiskowe zakładaliście w momencie rozpoczęcia współpracy z NEPI Rockcastle? Czy udało się je zrealizować?
SB: Celem nadrzędnym każdej zbiórki, którą przeprowadza Game4Planet jest zawsze działanie na rzecz planety. To jest niemal cel sam w sobie. Tak się dzieje zarówno gdy zbieramy tekstylia z lokalną Ochotniczą Strażą Pożarną czy w wielkich miastach z dużym bankiem lub operatorem telefonii komórkowej.
Dość powiedzieć, że cały świat cierpi na nadprodukcję ubrań. W ciągu ostatnich 20 lat produkcja modowa wzrosła dwukrotnie, a czas korzystania z jednego ubrania zmniejszył się o 35 proc. Każdego roku powstaje około 80-150 mld sztuk odzieży. A jedynie 1 procent z nich trafia do recyklingu. Przy takich ilościach tylko model mody cyrkularnej jest w stanie uchronić Ziemię przed kompletnym zaśmieceniem tekstyliami.
Oczywiście należy na takie akcje spojrzeć również biznesowo. Każdy partner Game4Planet po zbiórce otrzymuje od nas wyliczenie jakich emisji udało się uniknąć dzięki wspólnej akcji. Jak to robimy? Żeby móc zmierzyć pozytywny wpływ na środowisko Game4Planet i naszych inicjatyw, zbudowaliśmy autorski Kalkulator Śladu Środowiskowego, oparty na metodyce GHG Protocol, LCA i regularnemu próbkowaniu sortowanych przez nas tekstyliów. Dzięki temu możemy dostarczyć podobnych informacji Partnerom, którzy przeprowadzają z nami zbiórki używanych tekstyliów w ramach Game4Planet.
Jakie to dane?
SB: Posłużę się niedawnym zestawieniem zbiorczym Game4Planet. Powstał mniej więcej miesiąc temu. Trzeba to wziąć pod uwagę, bo dziś te liczby są jeszcze wyższe.
Od początku istnienia Game4Planet uzyskaliśmy w dotychczasowych zbiórkach to 2 153 214 kg odzieży.
W kontekście unikniętych emisji taka liczba kilogramów przekłada się na:
- całkowitą zaoszczędzoną emisję CO2: 4 783318 kg CO2 – tyle CO2 pochłonie 277 tysięcy drzew liściastych w mieście przez 10 lat
- całkowite zaoszczędzone zużycie energii: 117 149 780 MJ – czyli 1,5 miliarda ładowań smartfona
- całkowite zaoszczędzone zużycie wody: 16 112 302 461 litrów – czyli tyle ile przez rok zużyje wody pitnej 474 tysięcy osób.
Podobne zestawienia otrzymują nasi partnerzy, którzy wprost mogą te dane wprowadzać do swoich raportów ESG. Zachęcamy naszych partnerów do regularnego angażowania się we wspólne inicjatywy z Game4Planet. Raz, że działamy efektywnie dla planety, a dwa te akcje efektywnie sprzyjają propagowaniu odpowiedzialnej mody i robienia miejsca w szafie poprzez oddawanie ubrań podczas takich zbiórek jak nasza, a nie poprzez wyrzucanie ich na śmietnik.
Co dalej dzieje się z zebranymi rzeczami?
SB: Najważniejsze jest to, że otrzymują drugie życie. Jesteśmy przygotowani na wiele wariantów dzięki bliskiej współpracy z jednym z największych podmiotów zajmujących się recyklingiem ubrań w Europie, czyli VIVE Textile Recycling.
Najlepszym początkiem drugiego życia takiego ubrania jest ponowne znalezienie się w szafie nowego użytkownika. Dzięki sieci sklepów VIVE Profit i partnerów biznesowych VTR miliony ubrań nie ląduje na śmietniku, ale dalej służą innym użytkownikom. Oddane ubrania mogą także być przerobione na czyściwo przemysłowe, które jest używane na przykład w przemyśle.
Ale takie ubranie może także stać się ławką w parku albo pomostem lub inną częścią konstrukcyjną. W jaki sposób? W Kielcach opracowano technologię przetwarzania ubrań w taki sposób by powstał z nich kompozyt tekstylny. Świetny materiał do wszelkich budów. Wytrzymały na warunki atmosferyczne, a ponadto – nadający się do recyklingu. Ten kompozyt to kwintesencja cyrkularności.
Jakie wyzwania napotykacie w przekonywaniu konsumentów do zmiany postrzegania tekstyliów jako zasobu, a nie odpadu?
SB: Wspomniany przeze mnie powyżej 1 procent recyklowanych ubrań to nie jest kwestia wyłącznie Polski, ale całego świata. Fast-fashion sprawił, że ceny ubrań spadły. Mamy tę cechę, że gdy nie zapłaciliśmy za spodnie dużej ilości pieniędzy, to nie będziemy mieli problemu z wyrzuceniem ich na śmietnik.
Game4Planet zmienia wiedzę ludzi o tym czym jest odpowiedzialna moda. Czym jest upcykling. Niedawno podczas festiwalu Off Fashion pokazano jak pięknie i prosto można przerobić ubranie, które poplamiło się lub zrobiła się w nim mała dziurka. Dzięki upcyclingowi takie ubrania znów mogą służyć, stają się jeszcze bardziej wyjątkowe.
Takich działań szerzących wiedzę ekologiczną w kontekście odzieży i tekstyliów i uczących jak je naprawiać wciąż brakuje. Intensywnie pracujemy nad tym żeby to się zmieniło. Tym co cieszy jest to, że kupowanie odzieży z drugiego obiegu przestało być w Polsce obciachem. Marzy mi się żeby synonimem obciachu stało się wyrzucanie niepotrzebnych już ubrań na śmietnik.
Aktywnie komunikujemy się z Polakami. Game4Planet jest obecny na TikToku, Instagramie czy Facebooku. Nie publikujemy tam tzw. „chwalipostów”, ale mądry, dobry edukacyjny content. Mówimy o tym jak dbać o ubrania, jak je upcycklingować, jak konstruować szafę kapsułową i mądrze dbać o planetę. Zmieniamy Polskę, zmieniamy Polaków, a nade wszystko ich szafy.
Jak Game4Planet planuje skalować swoje inicjatywy, aby dotrzeć do większej liczby partnerów biznesowych i społeczności? Jaką rolę w tym procesie odgrywają partnerzy biznesowi?
SB: Game4Planet to inicjatywy i partnerzy. Wprowadzamy nowe sposoby dostarczania ubrań. Już niebawem będzie to możliwe nie tylko przy okazji zbiórek czy w sklepach VIVE Profit, ale poprzez wysyłkę kurierską.
Współpraca z partnerami takimi jak NEPI Rockcastle jest dla nas bardzo ważna. Razem możemy więcej. Łączymy nasze potencjały. Wspólny cel jakim jest planeta, jest spoiwem wszystkich wartości, które łączą nas z naszymi partnerami.
Rozmowa: ESG Trends