Stellantis – właściciel takich marek, jak m.in. Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge czy Peugeot – opublikował swój trzeci Raport Społecznej Odpowiedzialności Biznesu. Redukcja emisji CO2 w 2023 r. jest spójna z zakładanym celem osiągnięcia neutralności węglowej do 2038 r., dzięki spadkowi emisji o 12,6 proc. we wszystkich zakresach, w porównaniu z rokiem odniesienia 2021.
– Mobilność jest z pewnością kluczowym elementem naszego zrównoważonego podejścia, ale staramy się też wprowadzać pozytywne zmiany w ramach naszej działalności i w naszych społecznościach zarówno poprzez zmniejszanie naszego wpływu na środowisko, budowanie bardziej inkluzywnego środowiska pracy, jak i wspieranie społeczności wśród której działamy – powiedział Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis. Postęp w tych obszarach ma kluczowe znaczenie dla skutecznego zapewniania naszym klientom przystępnej cenowo mobilności i dalszego zdobywania zaufania naszych interesariuszy.
Działania CSR są częścią Dare Forward 2030
Dare Forward 2030 to długoterminowy plan strategiczny Spółki. W 2023 r. kluczowe inicjatywy CSR obejmowały:
- Zmniejszenie całościowego śladu węglowego (we wszystkich zakresach) zgodnie ze zobowiązaniem Spółki osiągnięcia do 2038 roku zerowej emisji dwutlenku węgla: bezwzględny ogólny ślad węglowy (CO2) został w 2023 r. zmniejszony o 12,6 proc. w porównaniu do roku 2021.
- Rosnące wykorzystanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w procesach prowadzonych przez Spółkę, z celem 100 proc. jej wykorzystania do 2030 roku. W 2023 r. cel ten został osiągnięty w 58 proc., co przyczyniło się do zmniejszenia o 20 proc. bezwzględnej wartości ton CO2 przemysłowego śladu węglowego (zakres 1 i 2) w porównaniu z rokiem 2021.
- Wzmocnienie działań związanych z gospodarką o obiegu zamkniętym: w 2023 r., w czterech regionach (Rozszerzona Europa, Ameryka Północna, Ameryka Południowa oraz Bliski Wschód i Afryka) poddano recyklingowi ponad dwa miliony części (w tym katalizatory, osłony/plastikowe zderzaki, felgi aluminiowe i akumulatory wysokiego napięcia). W Mirafiori we Włoszech, Stellantis otworzył swój pierwszy ośrodek gospodarki o obiegu zamkniętym SUSTAINera, który zajmuje się regeneracją silników, skrzyń biegów i akumulatorów pojazdów elektrycznych, regeneracją oraz demontażem pojazdów.
- Ustrukturyzowany plan działania na rzecz elektryfikacji pojazdów obejmujący wszystkie marki z ofertą 30 samochodów elektrycznych (BEV) dostępnych na koniec 2023 r., do których w 2024 roku dołączy kolejne 18 modeli, zwiększając łączną liczbę modeli BEV do 48. W ubiegłym roku sprzedaż pojazdów elektrycznych (BEV) wzrosła o 21 proc. na całym świecie, osiągając udział w łącznej sprzedaży samochodów na poziomie 18,5 proc. w Europie (UE27 z wyłączeniem Malty i Norwegii i uwzględnieniem Islandii, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii). W Stanach Zjednoczonych 11,2 proc. wszystkich sprzedanych samochodów osobowych i pickupów to, dzięki ciągle rosnącej gamie modeli, pojazdy elektryczne lub hybrydowe typu plug-in.
- Globalna strategia rozwoju zasobów ludzkich oparta na czterech filarach, do których należą: zobowiązanie do zrównoważonej transformacji, oparte na konstruktywnym dialogu między wszystkimi zaangażowanymi stronami; przyciąganie, rozwój i zatrzymywanie talentów, m.in. oferując 2,9 miliona godzin szkoleń dla pracowników; promowanie różnorodności i integracji – kobiety zajmują obecnie 30 proc. stanowisk kierowniczych; oraz promowanie bezpieczeństwa, zdrowia i dobrego samopoczucia w miejscu pracy.
- Ścisłe monitorowanie i wdrażanie wytycznych dotyczących odpowiedzialnych zakupów Stellantis: 3.461 grup dostawców ocenionych przez EcoVadis, co odpowiada ponad 89 proc. rocznej wartości zakupów. Ocena wykazała, że dostawcy Stellantis osiągają lepsze wyniki w zakresie kryteriów CSR niż benchmark EcoVadis.
- Stałe zaangażowanie na rzecz społeczności, w których działa spółka: ponad 18,5 miliona euro przekazano na wsparcie 366 projektów filantropijnych poświęconych edukacji, a 5.174 pracowników Stellantis wzięło udział w programach wolontariatu pracowniczego. Nagrody Stellantis Student Awards uhonorowały ponad 600 członków rodzin pracowników, doceniając ich zaangażowanie w ciągłe kształcenie i edukację, natomiast Fundacja Stellantis nawiązała współpracę z CERN, inaugurując Science Gateway w Genewie, nowy ośrodek badawczo-naukowy organizacji.
- W 2023 r., Stellantis zorganizowała także pierwszą edycję Forum Freedom of Mobility publiczną debatę, która przyczynia się do dyskusji na temat wolności mobilności w zdekarbonizowanym świecie. Eksperci z różnych środowisk reprezentujący przemysł, środowisko akademickie, administrację publiczną i społeczeństwo obywatelskie przedstawili swoje pomysły podczas debaty na żywo na temat: „Czy w zdekarbonizowanym świecie mobilność będzie dostępna tylko dla nielicznych wybrańców?”. Druga debata odbyła się 3 kwietnia 2024 r., a jej temat przewodni brzmiał: „W jaki sposób nasza planeta zaspokoi potrzeby 8 miliardów ludzi w zakresie mobilności?”.
Raport CSR odzwierciedla zaangażowanie Stellantis w rozwój kultury organizacyjnej opartej na uczciwości, odpowiedzialności i etycznym zachowaniu we wszystkich obszarach i w całym łańcuchu wartości, która jest integralną częścią wysiłków Spółki, aby stać się firmą coraz bardziej świadomą ekologicznie, odpowiedzialną społecznie i rentowną ekonomicznie.
Stellantis N.V. (NYSE: STLA / Euronext Milan: STLAM / Euronext Paris: STLAP) to jeden z wiodących na świecie producentów samochodów. Stellantis jest najbardziej znana ze swojego unikalnego portfolio kultowych i innowacyjnych marek, do których należą Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep®, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram, Vauxhall, Free2move i Leasys.
Stellantis realizuje odważny plan strategiczny Dare Forward 2030, który toruje drogę do osiągnięcia ambitnego celu, by do 2038 roku stać się firmą technologiczną o zerowej emisji dwutlenku węgla netto przy jednocyfrowej procentowej kompensacji pozostałych emisji, tworząc jednocześnie wartość dodaną dla wszystkich interesariuszy.