Firma Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie zobowiązała się do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2040 roku. Od 2017 roku Grupa zredukowała poziom emisji CO2 o 32 proc. – Każdy element naszego łańcucha wartości ma znaczenie, dlatego szukamy zrównoważonych rozwiązań także we współpracy z klientami – mówi Ruža Tomić Fontana, dyrektorka generalna Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie.
Zrównoważony rozwój i oferowanie szerokiego portfolio produktów to, jak informuje zarząd, kluczowe filary strategii biznesowej Coca-Cola HBC.
– W 2023 roku przeznaczyliśmy 184 mln zł na inwestycje, które nie tylko zwiększają wydajność naszych zakładów, ale również są starannie oceniane pod kątem zrównoważonego rozwoju. To nowoczesne linie produkcyjne, ale także np. stacja uzdatniania wody. Musimy inwestować w zrównoważony sposób, bo rozwój biznesu musi iść w parze z odpowiedzialnością – komentuje Ruža Tomić Fontana.
Zobowiązania środowiskowe Coca-Cola HBC
Zobowiązania środowiskowe firmy dotyczą przede wszystkim osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2040 roku i firma od lat działa, by je spełnić. Od 2017 roku Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie zredukowała poziom emisji CO2 o 32 proc. Na wynik składa się szereg działań dotyczących różnych obszarów biznesu firmy.
Coca-Cola HBC kupuje energię pochodzącą z odnawialnych źródeł, korzysta z nowoczesnej floty (90 proc. to pojazdy hybrydowe, plug-in lub elektryczne) i konsekwentnie wymienia sprzęt chłodniczy w punktach sprzedaży – już 65 proc. to lodówki niskoemisyjne.
– Każdy element naszego łańcucha wartości ma znaczenie, dlatego szukamy zrównoważonych rozwiązań także we współpracy z klientami. Np. nasze stojaki w sklepach Żabka zaprojektowaliśmy tak, by można było je łatwo dostosować do poszczególnych kampanii na stałe, wymieniając tylko panele, a nie całą półkę. Redukujemy poziom odpadów i zużycia tworzyw sztucznych tam, gdzie to możliwe – dodaje dyrektorka Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie.
Inwestycje w zrównoważone opakowania
Duże zmiany dotykają także samych opakowań. W ostaniem czasie „odchudzono” butelki napoju Fanta oraz nakrętki Fuzetea i Cappy, a także zoptymalizowano wielkość etykiet Coca-Cola, Fanta i Sprite. Dzięki temu firma używa o 163 tony mniej plastiku, redukując tym samym poziom emisji CO2 o 369 ton rocznie.
Wszystkie butelki i puszki, które Coca-Cola HBC wprowadza na rynek nadają się do recyklingu.
– W Polsce, w oparciu o obecny system gospodarki odpadowej, zbieramy 51 proc. opakowań z rynku, ale po wprowadzeniu systemu kaucyjnego będziemy w stanie osiągać takie poziomy jakie dzisiaj mamy w krajach bałtyckich, czyli nawet ponad 90 proc. Razem z innymi producentami współtworzymy branżowego operatora Kaucja.pl – mówi Ruža Tomić Fontana.
Wpływ na lokalne społeczności
Firma działa także społecznie – od 2017 roku prowadzi program Youth Empowered, w ramach którego wsparła już ponad ćwierć miliona młodych stawiających pierwsze kroki na ścieżce zawodowej. Niedawno ruszyła kolejna edycja tej inicjatywy. W tym roku Youth Empowered uzupełnia program Skills4Future finansowany przez The Coca-Cola Foundation. Jest to platforma online, której celem jest wspieranie młodzieży na rynku pracy, zwiększanie umiejętności technologicznych, zachęcanie ich do kreatywności i przedsiębiorczości oraz podkreślanie znaczenia zdrowia psychicznego.
Działania firmy dla lokalnych społeczności to także wolontariat pracowniczy, w który każdego roku angażuje się ponad 300 pracowników Coca-Cola HBC. Firma uruchamia także specjalne akcje pomocowe w przypadku katastrof naturalnych czy sytuacji nadzwyczajnych – w poprzednich latach podczas pandemii COVID i wybuchu wojny w Ukrainie, dziś dla powodzian.
O Coca-Cola HBC
W regionie Polski i krajów bałtyckich Coca-Cola HBC posiada cztery zakłady produkcyjne (trzy z nich znajdują się z Polsce), 23 magazyny oraz 25 biur. Łącznie w spółce pracuje ponad 1,8 tys. osób, z czego 1611 tylko na polskim rynku.
Coca-Cola HBC Polska to drugi największy na świecie pod kątem sprzedaży rozlewca napojów The Coca-Cola Company, który dociera do ponad 700 milionów konsumentów.