Wielu konsumentów postrzega dzisiejsze komunikaty firm dotyczące zrównoważonego rozwoju jako formę reklamy lub próbę zwiększenia sprzedaży. Takie wnioski płyną z najnowszego raportu Circular Voice przygotowanego przez Stena Recycling.
Co zatem powinny zrobić przedsiębiorstwa, aby zwiększyć zaufanie konsumentów? Powinny być gotowe na transparentną komunikację i dostarczanie więcej informacji na temat swoich rozwiązań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Ponadto powinny nauczyć się otwarcie mówić o popełnianych błędach. Przyznawanie się do nich wzmocni ich wiarygodność.
Według raportu Circular Voice, aż sześciu na dziesięciu polskich konsumentów uważa, że firmy powinny bardziej otwarcie komunikować swoje działania związane z ochroną środowiska i zrównoważonym rozwojem. Jednocześnie wielu respondentów jest sceptycznych, wobec tego, co faktycznie firmy deklarują.
Większość (51 proc.) postrzega ten temat głównie jako narzędzie do zwiększenia sprzedaży, a nie jako autentyczne zaangażowanie. Wskazują, że firmy podejmują te działania, ponieważ wierzą, że oczekują tego konsumenci (45 proc.) lub dlatego, że „wszyscy inni” tak postępują (40 proc.).
Kluczowym czynnikiem, który może wspomóc budowanie zaufania wśród odbiorców jest większa transparentność działań i komunikatów. Prawie czterech na dziesięciu polskich konsumentów (37 proc.) podkreśla, jak istotne jest, aby firmy otwarcie przyznawały się do swoich błędów i niedociągnięć. Respondenci z Polski oczekują również, aby przedsiębiorstwa:
• Dostarczały wiarygodne dowody na efekty swoich działań na rzecz ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju (43%).
• Były audytowane przez niezależnych ekspertów (35%).
• Inwestowały w projekty i inicjatywy wspierające ochronę klimatu i środowiska (35%).
– Może się wydawać, że współcześni konsumenci są zmęczeni nadmiarem informacji, a wysiłki firm w zakresie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju tracą na znaczeniu. Jednak raport Circular Voice pokazuje, że jest wręcz przeciwnie – ludzie chcą wiedzieć więcej. Przejrzystość oraz gotowość do otwartego mówienia o wyzwaniach i problemach przekładają się na większą wiarygodność niż próba przedstawienia się jako firma bez skazy. Konsumenci zdają sobie sprawę, że jest to trudna praca i są skłonni wybaczyć błędy, o ile zostaną one odpowiednio zakomunikowane i wyjaśnione. Aby skłonić ich do podejmowania aktywnych i zrównoważonych wyborów, muszą oni wierzyć, że te decyzje naprawdę mają znaczenie – podkreśla Aleksandra Surdykowska, dyrektor działu marketingu, komunikacji i ESG w Stena Recycling.
W badaniu Circular Voice 2024 przeprowadzonym przez Ipsos na zlecenie Stena Recycling wzięło udział 5000 konsumentów w wieku 18-65 lat ze Szwecji, Norwegii, Danii, Finlandii i Polski. W Polsce, w badaniu uczestniczyło 1000 konsumentów.