Obecnie wiele firm dzieli się informacjami na temat swoich działań w zakresie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Z najnowszego raportu Circular Voice przygotowanego przez Stena Recycling, wynika, że wśród 50 proc. polskich konsumentów zainteresowanie komunikacją firm w zakresie zrównoważonego rozwoju wzrosło w ciągu ostatnich 5 lat.
Jednocześnie, nieco ponad jedna czwarta z nich coraz mniej ufa przekazywanym przez firmy informacjom. Dlatego też większość osób popiera przyjęcie surowszych przepisów dotyczących greenwashingu.
Rośnie zainteresowanie firm komunikacją na temat zrównoważonego rozwoju
Firmy, które informują o realizowanych działaniach na rzecz ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju, stają się zauważalne, zwłaszcza, gdy zostaną oskarżone o greenwashing, czyli przekazywanie fałszywych informacji na temat pozytywnego wpływu swoich produktów lub działań na środowisko. Konsumenci to dostrzegają:
• Połowa badanych twierdzi, że w ciągu ostatnich pięciu lat ich zainteresowanie komunikacją firm dotyczącą ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju nieco lub znacząco wzrosło.
• Tylko 12 proc. ankietowanych twierdzi, że ich zainteresowanie taką komunikacją spadło.
• U 28 proc. badanych zaufanie do komunikacji na temat działań firm w zakresie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju w mniejszym lub większym stopniu zmalało w ciągu ostatnich pięciu lat.
Większość Polaków popiera nowe unijne regulacje dotyczące greenwashingu
Jednak według raportu Circular Voice istnieje szansa na odzyskanie części tego zaufania. Większość Polaków popiera nowe unijne regulacje dotyczące greenwashingu (dyrektywa w sprawie zielonych oświadczeń). Dyrektywa ta będzie stopniowo wdrażana do 2027 r. Jej celem jest zwiększenie wiarygodności informacji umieszczanych na etykietach produktów dotyczących zrównoważonego rozwoju poprzez zakazanie stwierdzeń takich jak „biodegradowalny” lub „neutralny dla klimatu” bez odpowiednich dowodów i uzasadnienia. Ponad połowa polskich badanych (52 proc.) twierdzi, że to sprawi, iż będą bardziej ufać komunikatom firm.
– Nie jest zaskoczeniem, że konsumenci stają się nieufni, gdy tyle słyszy się o greenwashingu. Rosnące zainteresowanie kwestiami środowiskowymi i klimatycznymi wymaga, aby przekazywane informacje były transparentne i zgodne z prawdą. Właśnie dlatego przepisy UE, takie jak dyrektywa w sprawie zielonych oświadczeń, mogą przynieść korzyści konsumentom, jednocześnie dostarczając przedsiębiorstwom wiedzę potrzebną do dalszego komunikowania ich wysiłków na rzecz zrównoważonego rozwoju w sposób, który rzeczywiście przemawia do konsumentów – mówi Aleksandra Surdykowska, PR & Marketing Manager w Stena Recycling Polska.
Wynika badania
O badaniu Circular Voice
W badaniu Circular Voice 2024 przeprowadzonym przez Ipsos na zlecenie Stena Recycling wzięło udział 5 tys. konsumentów w wieku 18-65 lat ze Szwecji, Norwegii, Danii, Finlandii i Polski. W Polsce, w badaniu uczestniczyło 1 tys. konsumentów.
Stena Recycling działa w zakresie kompleksowego gospodarowania odpadami produkcyjnymi i jest partnerem w zakresie opracowywania rozwiązań gospodarki obiegu zamkniętego dla wszystkich branż.