Wszyscy jesteśmy coraz bardziej świadomi faktu, że działalność człowieka ma znaczący wpływ na planetę. W naszym przedsiębiorstwie stale szukamy rozwiązań, które przyczynią się do lepszego gospodarowania zasobami i efektywniejszego wykorzystania wszystkich dostępnych surowców – mówi Joanna Legutko, wiceprezes przedsiębiorstwa W.Legutko.
– W myśl nowych przepisów od 2026 przedsiębiorstwa, które zatrudniają powyżej 250 osób, będą musiały przygotowywać szczegółowe raporty niefinansowe na temat ryzyk społecznych i środowiskowych oraz wpływu ich działalności na ludzi i środowisko. Jak podaje Komisja Europejska, może to być nawet 50 000 firm w całej Europie, co stanowi prawie 10-krotny wzrost. Co prawda dyrektywa CSRD będzie teraz musiała zostać wdrożona do polskiego prawa, jednak jest to wyraźny sygnał, że zrównoważony rozwój i transparentność działań ma coraz większe znaczenie w dla korporacji – podkreśla Joanna Legutko, wiceprezes zarządu przedsiębiorstwa W.Legutko.
ESG nie tylko wartością wizerunkową, ale także wymogiem prawnym
Dla przedsiębiorstw ESG staje się nie tylko wartością wizerunkową, ale i wymogiem prawnym, obligującym do transparentnego i szczegółowego raportowania o tym, jak ich działalność wpływa na środowisko oraz społeczność. Zmiany będą wymagać od nich strategicznego przemyślenia modeli biznesowych oraz wdrożenia efektywnych mechanizmów raportowania i nadzoru, aby sprostać nowym standardom unijnym.
Jakie działania na rzecz zrównoważonej produkcji i odpowiedzialności społecznej, mogą przyczynić się do wzrostu efektywności, redukcji kosztów oraz budowania silnej pozycji na rynku?
– Szacunek do ziemi jest podstawą naszego działania i okazujemy go na wiele sposobów, także w obszarze gospodarowania wodą. Martwią nas jej malejące zasoby, dlatego zbieramy i magazynujemy wodę opadową, dbając o racjonalne jej wykorzystanie. Nasze budynki biurowe i magazyny zasilamy, korzystając z farm fotowoltaicznych, co pozwala optymalizować zużycie energii. Posiadamy na terenie naszego przedsiębiorstwa również ładowarki do samochodów elektrycznych. Działania te nie tylko zmniejszają ślad węglowy, ale także przyczyniają się do redukcji kosztów operacyjnych – wyjaśnia Joanna Legutko, wiceprezes zarządu przedsiębiorstwa W.Legutko.
Ekologiczna produkcja ma nie tylko korzystny wpływ na środowisko, staje się także wyznacznikiem troski o dobro wspólne, zobowiązaniem firmy do zrównoważonego rozwoju, a także wzmacnia zaufanie do marki.
Rozsądne wykorzystanie zasobów naturalnych i efektywne wykorzystanie surowców wtórnych
Równie ważne, co rozsądne wykorzystanie zasobów naturalnych jest efektywne wykorzystanie surowców wtórnych. Coraz większe znaczenie w procesie produkcyjnym ma ograniczenie użycia plastiku oraz odzyskiwanie materiałów wykorzystywanych przy produkcji czy pakowaniu.
– Świetnie sprawdza się recykling opakowań tekturowych. Te, które są w nienaruszonym stanie, wykorzystujemy wielokrotnie, zaś te, które nie nadają się już do użytku, rozdrabniamy i używamy jako wypełniacz zabezpieczający przesyłki – dodaje Joanna Legutko. Implementacja tego typu rozwiązań przynosi firmom korzyści ekonomiczne poprzez zmniejszenie kosztów i zwiększenie konkurencyjności.
– Wszyscy jesteśmy coraz bardziej świadomi faktu, że działalność człowieka ma znaczący wpływ na planetę. W naszym przedsiębiorstwie stale szukamy rozwiązań, które przyczynią się do lepszego gospodarowania zasobami i efektywniejszego wykorzystania wszystkich dostępnych surowców. Dlatego wprowadziliśmy do sprzedaży m.in. pokarm dla ptaków, który produkujemy z nasion uszkodzonych lub nierokujących, dzięki czemu ograniczamy ilość bioodpadów. Widzimy wymierne efekty naszych działań, zużywamy mniej plastiku, mniej papieru, optymalizujemy koszty. Dbamy, aby zero waste nie było tylko ideą, ale było kierunkiem realnych działań – wyjaśnia wice prezes zarządu W.Legutko.
Społeczna odpowiedzialność
Nowoczesne przedsiębiorstwa odgrywają coraz większą rolę także w rozwiązywaniu problemów społecznych i środowiskowych. Działania takie jak wsparcie lokalnych społeczności czy inwestycje w edukację, zdrowie i zrównoważony rozwój nie tylko wzmacniają reputację firmy, ale także buduje zaufanie i lojalność klientów oraz pracowników. W dłuższej perspektywie, przedsiębiorstwa angażujące się w inicjatywy społeczne często doświadczają lepszych relacji z interesariuszami, co przekłada się na stabilność i sukces biznesowy.
– ESG to nie tylko działania proekologiczne, to także działania na rzecz społeczności, nie tylko tej lokalnej. Jako firma, a przede wszystkim pasjonaci ogrodnictwa, chcieliśmy zaszczepić miłość do roślin w najważniejszej naszym zdaniem grupie – w dzieciach. Dlatego kolejny raz zorganizowaliśmy akcję #ZDROWOROSNA, która ma na celu budowanie świadomości ekologicznej, a także zdrowych nawyków żywieniowych u najmłodszych. Od lat przekazujemy także materiały do przeprowadzania lekcji nie tylko do placówek edukacyjnych czy domów dziecka. Dodatkowo efektywnie wspieramy kobiety na rynku pracy, które stanowią ponad 80% wszystkich pracowników w firmie i 77% naszych menadżerów – wyjaśnia Joanna Legutko.
W.Legutko to polski, rodzinny producent nasion, który od 1992 roku jest zaufanym dostawcą na rynku ogrodniczym zarówno polskim, jak i zagranicznym. W. Legutko posiada ponad 1300 hektarów pól produkcyjnych i 236 autorskich odmian nasion. Firma dysponuje największym laboratorium nasiennym w Polsce. W. Legutko jest inicjatorem i organizatorem kampanii edukacyjno-społecznej #zdroworosna, której celem jest krzewienie postaw proekologicznych i zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci.