Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw, opracowany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Dokument dostosowuje polskie prawo do unijnej dyrektywy promującej energię z OZE i wprowadza regulacje wspierające rozwój paliw alternatywnych, takich jak biometan czy energia elektryczna z odnawialnych źródeł.
Celem zmian jest ograniczenie wpływu sektora paliw i transportu na środowisko, co ma kluczowe znaczenie dla poprawy jakości powietrza w Polsce.
Kluczowe zmiany w przepisach
- Narodowy Cel Wskaźnikowy (NCW)
Projekt określa minimalny udział biokomponentów i paliw odnawialnych w ogólnej ilości paliw zużywanych w transporcie drogowym i kolejowym. Wyznaczone cele NCW to:- 2025 rok: 9,2 proc.
- 2026–2029: 10 proc.
- 2030 rok: 14,9 proc.
- Źródła realizacji celu OZE w transporcie
NCW będzie osiągany za pomocą:- Biokomponentów pochodzących z surowców spożywczych i pastewnych.
- Biokomponentów zaawansowanych, produkowanych z odpadów i pozostałości.
- Odnawialnej energii elektrycznej.
- Rozszerzenie katalogu paliw
Nowe przepisy umożliwiają realizację NCW za pomocą paliw takich jak:- Biometan, w tym biometan przesyłany siecią gazową i wykorzystywany np. jako bioCNG.
- Paliwa ciekłe i gazowe pochodzące z recyklingu.
- Odnawialna energia elektryczna.
- Inne paliwa w transporcie
Po raz pierwszy w realizacji NCW uwzględniono paliwa lotnicze i żeglugowe.
Harmonogram wprowadzenia zmian
Zaproponowane przepisy mają wejść w życie 1 kwietnia 2025 roku.
Nowe regulacje wspierają dekarbonizację transportu i wdrożenie zaawansowanych paliw alternatywnych, zgodnie z europejskimi celami klimatycznymi. Oczekuje się, że przyczynią się one do zmniejszenia emisji i przyspieszą transformację energetyczną w Polsce.