Oponeo.pl podsumowuje trzecią edycję ogólnopolskiej kampanii Kręci nas recykling. To proekologiczny projekt, tworzony we współpracy ze znanym ekologiem Dominikiem Dobrowolskim, którego celem jest edukacja na temat prawidłowej utylizacji i recyklingu zużytych opon.
W ramach projektu w całej Polsce organizowano akcje sprzątania terenów zielonych, a zwieńczeniem prowadzonych działań było posadzenie nowego fragmentu lasu. Partnerem strategicznym tegorocznej edycji ponownie była Grupa Recykl S.A.
– W tym roku zorganizowanych zostało ponad 70 akcji sprzątania trenów zielonych, a w kampanię zaangażowało się aż 2902 wolontariuszy, czyli o ponad tysiąc więcej niż w roku poprzednim. To dowód na to, że nasz proekologiczny przekaz dociera do coraz większej liczby ludzi i udaje nam się realizować główne założenie kampanii, jakim jest edukacja. Rekordowy wynik 3 edycji Kręci nas recykling to do w dużej mierze zasługa lokalnych społeczności oraz działaczy, którzy chcą razem z Oponeo.pl zmieniać otoczenie na lepsze – mówi Iza Maciejko-Osmańska, koordynatorka projektu.
Działania Oponeo.pl na rzecz otoczenia zewnętrznego dostrzegają również specjaliści. Kampania Kręci nas recykling została wyróżniona w konkursie CSR Poland 2024, w kategorii „Community Engagement”. Otrzymała także dwie nominacje do nagrody PR Wings w kategorii podstawowej „ESG i CSR” oraz sektorowej, dotyczącej branży motoryzacyjnej – wyniki zostaną ogłoszone 13 listopada.
Rekordowa edycja
Między 21 marca a 22 kwietnia wolontariusze z całej Polski brali udział w lokalnych akcjach sprzątania terenów zielonych, podczas których zbierano m.in. porzucone, stare opony. W tym samym czasie do Kręci nas recykling przyłączyli się także klienci Oponeo.pl, którzy zdecydowali się na zakup opon z usługą montażu w oznaczonych serwisach partnerskich. Mieli oni możliwość bezpłatnego pozostawienia zużytego ogumienia w warsztacie przy jego wymianie na nowe.
Oponeo.pl zadeklarowało, że za każde 4 zużyte opony zebrane w ten sposób w czasie trwania kampanii posadzi jedno drzewo. Łącznie zebrano aż 18 956 sztuk opon, o 4 tys. więcej niż podczas drugiej edycji. Przełożyło się na 4 739 sadzonek, które stworzyły nowy las. Oprócz opon udało się uprzątnąć aż 69 ton odpadów, zanieczyszczających lasy, parki i rzeki.
Porzucane oraz nieodpowiednio składowane zużyte ogumienie stanowi poważne zagrożenie dla ekosystemu. Podlega ono procesowi defragmentacji, przez co do gleby i wody przenikają szkodliwe mikrocząsteczki. Stąd niezwykle ważne jest, aby szerzyć świadomość dotyczącą prawidłowej utylizacji oraz recyklingu opon.
Dodatkowe wsparcie dla gmin
Podczas trzeciej edycji kampanii Oponeo.pl nie tylko przekazywało granty na organizację akcji sprzątania, ale i zachęcało do udziału w nich poprzez grywalizację. Organizatorzy i uczestnicy lokalnych wydarzeń, podczas których zebrano najwięcej odpadów wskazali placówki, którym przekazano nowe opony do karetek lub pojazdów OSP. Wsparcie trafiło do 10 gmin. Po raz pierwszy element grywalizacji wzbogacił kampanię Kręci nas recykling w roku ubiegłym. Wówczas wsparcie finansowe otrzymało 10 schronisk dla zwierząt.
Wspólne sadzenie drzew
W tym roku sadzenie drzew po raz pierwszy przybrało formę otwartego eventu. Do udziału w nim zapraszało Oponeo.pl, a także bydgoska Fundacja Zielone Jutro, która zajęła się organizacją wydarzenia. Miało ono miejsce 19 października, na terenie Nadleśnictwa Bydgoszcz. Łącznie posadzono 200 buków, 300 grabów i 4238 sosen. Symboliczny dąb upamiętnił Marcina Sikorę, zmarłego lokalnego społecznika, założyciela Fundacji Zielone Jutro. Drzewa zostały dobrane przez leśników do danego terenu oraz warunków.
– Na miejscu zbiórki zjawili się okoliczni mieszkańcy, uczniowie, harcerze, a także przedstawiciele lokalnych instytucji, fundacji oraz władz. Pod czujnym okiem leśników wspólnie posadziliśmy nowy kawałek lasu, nazwany lasem Oponeo.pl. Dla przybyłych przygotowane były dodatkowe atrakcje, w tym quiz przyrodniczy oraz malowanie budek lęgowych dla ptaków, które zawisły na pobliskich drzewach – mówi Iza Maciejko-Osmańska.
Zebrane opony poddano recyklingowi
Partnerem strategicznym kampanii już po raz drugi była Grupa Recykl S.A. Dzięki tej współpracy znacząca część zebranego ogumienia została poddana pożądanemu recyklingowi materiałowemu. Opony zostały przetworzone na wysokiej jakości granulat gumowy, który posłuży do produkcji mat sportowych, czym zajmie się firma Rekoplast Kompozyt. Maty te w 100 proc. będą nadawać się do dalszego przetworzenia. Z tysiąca opon uzyskać można 7 ton granulatu, wystarczającego do produkcji 600 mkw. mat.