Linie lotnicze KLM marnują mniej żywności na pokładach swoich samolotów dzięki AI. Sztuczna inteligencja pomaga lepiej przewidywać ilu pasażerów posiadających rezerwacje faktycznie wejdzie na pokład samolotu. Dzięki zastosowanym narzędziom AI, KLM jest w stanie dokładnej obliczyć liczbę potrzebnych posiłków, co z kolei pozwala zredukować o 63 proc. straty żywności. Rocznie KLM ratuje ponad 100 ton żywności.
Jak informują linie KLM, nie wszystkie dokonane rezerwacje kończą się z pasażerem na pokładzie. W zależności od lotu, od 3 do 5 proc. zarezerwowanych lotów nie jest realizowanych, gdyż pasażer nie pojawia się na czas na pokładzie.
Inwestycje w nowe technologie są priorytetem dla KLM. Zastosowanie sztucznej inteligencji znacząco przyczynia się do poprawy naszych działań i sprawia, że stają się one bardziej zrównoważone. Walka z marnowaniem jedzenia jest jednym z przykładów. Każdego roku na naszych pokładach marnuje się dziesiątki tysięcy posiłków mniej – mówi Marjan Rintel, CEO KLM.
Wykorzystany model sztucznej inteligencji (TRAYS), specjalnie opracowany dla działalności cateringu KLM, przewiduje liczbę pasażerów na pokładzie na podstawie danych historycznych. Meals On Board System (MOBS) – system posiłków na pokładzie – otrzymuje przewidywaną liczbę pasażerów lotu z osobnymi prognozami dla klas Biznesowej, Premium Comfort i Ekonomicznej.
Przewidywanie przy użyciu modelu AI rozpoczyna się 17 dni przed odlotem i trwa do 20 minut przed odlotem lotu. Oznacza to, że najbardziej dokładna możliwa liczba pasażerów jest przewidywana dla całego procesu cateringu, począwszy od zakupu po załadunek, co zapobiega zabieranie na pokład nadmiarowych posiłków.
Model AI TRAYS został uruchomiony pod koniec ubiegłego roku przez Kickstart AI.
– Jesteśmy zadowoleni, że mogliśmy wnieść wartościowy wkład w ten ważny projekt dla KLM. Naszym celem w ramach Kickstart AI jest przyspieszenie wdrażania sztucznej inteligencji w biznesie – mówi Sander Stomph, CEO i współzałożyciel Kickstart AI.
Po trzech miesiącach analizy z wykorzystaniem modelu TRAYS linie KLM o 63 proc. zredukowały liczbę niewykorzystanych posiłków. Największa poprawa widoczna jest na międzykontynentalnych lotach KLM z Schiphol, gdzie o 2,5 posiłku (1.3 kg) mniej musi być wyrzucone przy każdym locie. Rocznie oznacza to oszczędność 111 ton jedzenia we wszystkich lotach KLM z Schiphol.