Henkel opublikował raport zrównoważonego rozwoju za rok obrotowy 2023, prezentując postępy we wdrażaniu globalnej strategii zrównoważonego rozwoju firmy, w szczególności w zakresie wykorzystania odnawialnych źródeł energii oraz promowania gospodarki o obiegu zamkniętym.
Grupa zredukowała emisję CO2 z produkcji o 61 proc., kontynuowała też systematyczne wysiłki w kierunku stworzenia bardziej zrównoważonego portfolio produktowego i rozwijała program angażowania pracowników.
– Zrównoważony rozwój to filar przyjętej przez nas strategii ukierunkowanego wzrostu – mówi Carsten Knobel, prezes zarządu Henkel. – W trudnych czasach, z jakimi mamy obecnie do czynienia, zrównoważone działania są ważniejsze niż kiedykolwiek. Dlatego nieustannie pracujemy nad realizacją naszych celów i z dumą mogę stwierdzić, że w 2023 r. ponownie poczyniliśmy duże postępy w tym zakresie. Doskonałe wyniki osiągane w ratingach ESG przyznawanych przez czołowe instytucje, na przykład otrzymanie przez nas po raz kolejny certyfikatu EcoVadis Platinum, pokazują, że jesteśmy na dobrej drodze i że nasze osiągnięcia są dostrzegane.
– W ubiegłym roku skupiliśmy się na realizacji podjętych zobowiązań w obszarze ochrony środowiska i oddziaływania społecznego – dodaje Sylvie Nicol, członkini Zarządu Henkel odpowiedzialna za zasoby ludzkie, infrastrukturę i zrównoważony rozwój. – Chciałabym zwrócić uwagę na znaczące osiągnięcia Henkla, jeżeli chodzi o zapewnienie zaopatrzenia w kluczowe surowce z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju, na przykład pozyskiwanie oleju palmowego i oleju z ziaren palmowych posiadających odpowiednie certyfikaty.
Poprawa wyników w zakresie zrównoważonego rozwoju
2030+ Sustainability Ambition Framework jasno określa zamierzenia i ambicje firmy Henkel w kwestiach środowiskowych, społecznych i związanych z ładem korporacyjnym. W ubiegłym roku spółka poczyniła znaczny postęp w obszarze działań ochraniających klimat, zmniejszając całkowitą emisję CO2 z procesów produkcyjnych o 61 proc. na tonę produktu (w porównaniu z rokiem bazowym 2010) i jednocześnie zwiększając udział zakupionej energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych do 89 proc.
W 2023 r. wprowadzono zmiany pozwalające na zapewnienie neutralności pod względem emisji CO2 w procesach produkcyjnych w 14 kolejnych zakładach. Bazując na osiągniętej redukcji emisji CO2 związanej z surowcami i opakowaniami o 17 proc. (na tonę produktu, w porównaniu z rokiem bazowym 2017), Henkel opracował również ścieżkę dojścia do neutralności emisyjnej dla wszystkich kategorii emisji.
Promowanie gospodarki o obiegu zamkniętym
Ważnym celem firmy jest promowanie gospodarki o obiegu zamkniętym. Udział tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w produkcji opakowań towarów konsumpcyjnych Henklla wzrósł we wszystkich spółkach Grupy Henkel na świecie do 19 proc. Za doskonały przykład może posłużyć podwojenie udziału materiałów z recyklingu w całym europejskim portfolio uniwersalnych detergentów w płynie, takich jak np. Persil, do poziomu 50 proc.
Henkel kontynuował również działania na rzecz ochrony zasobów naturalnych, w tym w obszarze odpowiedzialnego wykorzystania surowców, takich jak olej palmowy i olej z ziaren palmowych. Pod koniec 2023 r. spółka była w stanie pokryć 96 proc. swojego globalnego zapotrzebowania, zaopatrując się w olej palmowy (z ziaren palmowych) posiadający certyfikat zrównoważonego rozwoju, a wskaźnik identyfikowalności pozwalający prześledzić drogę surowca aż do tłoczni wyniósł 89 proc.
Istotne zaangażowanie Henkla we wspieranie drobnych producentów surowca w produkcji oleju palmowego dobrze ilustruje fakt, że w ubiegłym roku firma obchodziła dziesiątą rocznicę rozpoczęcia współpracy z organizacją Solidaridad. Ze wspólnych inicjatyw realizowanych z jej udziałem skorzystało już 39 tys. drobnych rolników. W najbliższych latach współpraca ta będzie dalej rozwijana w ramach konkretnych projektów, w tym w Kolumbii i Indonezji.
W obszarze różnorodności, równości i inkluz Henkel stawia sobie za cel osiągnięcie parytetu płci na wszystkich szczeblach zarządczych do 2025 r. W ubiegłym roku odsetek kobiet na stanowiskach kierowniczych wzrósł do 39,5 proc. W ramach działań promujących równe prawa i rozwiązania przyjazne rodzinie firma wprowadziła program urlopów rodzicielskich, z których mogą korzystać zarówno matki, jak i ojcowie, gwarantujący wszystkim pracownikom spółek Grupy Henkel na świecie osiem tygodni pełnopłatnego urlopu rodzicielskiego wyłącznie w oparciu o kryterium bycia opiekunem dziecka.
Bardziej zrównoważone portfolio produktów
W minionym roku Henkel kontynuował działania mające na celu modyfikację swojego portfolio produktowego. Przykładem tego rodzaju inicjatyw jest projekt realizowany w sektorze biznesowym Adhesive Technologies (kleje budowlane i konsumenckie oraz kleje i technologie dla przemysłu). W sektorze tym opracowano wewnętrzną metodologię oceny, aby zapewnić większą przejrzystość w zakresie zrównoważonego rozwoju swojego portfolio produktów. Wyniki oceny są brane pod uwagę przy zarządzaniu portfolio i ułatwiają wprowadzanie nowych rozwiązań umożliwiających redukcję emisji i przyczyniających się do tworzenia gospodarki obiegu zamkniętego.
W sektorze biznesowym Consumer Brands (marki konsumenckie) w 2023 r. Henkel uruchomił program „Zaczynając od siebie”. Jego założeniem jest wspieranie konsumentów w używaniu produktów w sposób bardziej efektywny i pozwalający na oszczędzanie zasobów dzięki prostym wskazówkom behawioralnym dotyczącym życia codziennego, na przykład stosowania programu ECO w pralkach.
Potwierdzenie osiągnięć i postępu w zakresie zrównoważonego rozwoju
Podobnie jak w poprzednich latach, w 2023 r. osiągnięcia Henkla w zakresie zrównoważonego rozwoju zostały docenione przez kilka agencji ratingowych, w tym m.in. EcoVadis oraz Sustainalytics. Ta pierwsza zaliczyła Henkla do 1 proc. najwyżej ocenianych spółek.
Realizując wdrożony w 2022 r. w spółkach Grupy Henkel na całym świecie program „Sustainable at Heart”, firma dąży do dalszego zwiększania zaangażowania swoich pracowników w zrównoważony rozwój. W 2023 r. m.in. rozszerzono ofertę edukacyjną, dzięki czemu ponad 10 tys. pracowników wzięło już udział w szkoleniu podstawowym, które jest dostępne w wielu językach przez Internet (e-learning), a także w nowo opracowanym formacie dla pracowników produkcyjnych. Oferowane są również intensywne kursy oraz nowy program Sustainability Incubator Lab, dający pracownikom możliwość rozwijania własnych pomysłów dotyczących zrównoważonego rozwoju.
Comments 1