Henkel Polska, podążając za nową globalną polityką firmy obowiązującą od początku roku, zaoferował swoim pracownikom nowy pro-rodzinny benefit: 8-tygodniowe, pełnopłatne urlopy rodzicielskie dla wszystkich rodziców. To, jak podkreślają przedstawiciele firmy, ważny krok w kierunku równouprawnienia i docenienia wszystkich form rodzicielstwa, który może stać się inspiracją dla innych firm.
Nowa prorodzinna polityka w firmie Henkel Polska zakłada 8-tygodniowy pełnopłatny urlop rodzicielski dla każdego rodzica, bez względu na jego płeć, status prawny i charakter rodzicielstwa. Do skorzystania z tego urlopu ma prawo każda osoba wychowująca dziecko bez względu na to czy jest rodzicem biologicznym, adopcyjnym, zastępczym czy społecznym, bez względu na swoją płeć czy płeć drugiego rodzica. Bez względu na formalny czy nieformalny charakter związku z drugim rodzicem lub samodzielne rodzicielstwo.
– Wiemy, jak ważne dla zbudowania zdrowych relacji jest spędzanie czasu z dzieckiem. Wiemy, że rodzicielstwa trzeba się nauczyć i że jest wymagający proces. Dlatego postanowiliśmy wprowadzić w pełni płatne urlopy rodzicielskie, które przysługują każdemu bez względu na status prawny czy płeć rodzica. Chcemy zagwarantować, że każdy rodzic otrzyma i wykorzysta 8 tygodni na budowanie bliskich więzi z dzieckiem w krytycznie ważnym czasie początków rodzicielstwa. Jest to dobry krok w kierunku zachowania zdrowego work-life balance – mówi Karolina Szmidt, Dyrektor Personalna i Prezes Zarządu Henkel Polska.
Wprowadzenie przez Henkla urlopów rodzicielskich dla wszystkich rodziców, w tym rodziców społecznych, wyrównuje prawa wszystkich rodziców bez względu na charakter relacji łączącej ich z dzieckiem. To znak szacunku dla wszystkich form rodzicielstwa, wszystkich rodzajów rodzin i więzi.
Zachęta dla ojców
Sytuacja nierówności w kwestii brania urlopów rodzicielskich przez matki i ojców jest w Polsce faktem. Według raportu Fundacji Share The Care „Tata na rodzicielskim” w 2022 roku urlop rodzicielski wzięło zaledwie 3,7 tysięcy polskich ojców. Sytuację poprawiła dyrektywa Unii Europejskiej work-life balance, gdyż w 2023 roku z urlopu rodzicielskiego skorzystało już 19 tys. ojców.
– Oczekujemy, że rozwiązanie to, okaże się skuteczną zachętą zwłaszcza dla ojców w naszej firmie, tym bardziej, że naszego urlopu rodzicielskiego nie można w żaden sposób scedować na drugiego rodzica, nawet jeśli oboje rodzice pracują w Henklu – dodaje Karolina Szmidt.
Każde rozwiązanie, które zachęca ojców do aktywnego udziału w życiu dziecka i dzielenia się obowiązkami opiekuńczymi, przyczynia się także do wyrównywania szans obu płci na rynku pracy.