Carrefour wspólnie z marką Ubrania Do Oddania zachęca do odpowiedzialnych zakupów i użytkowania odzieży oraz tekstyliów. W Pabianicach otwarto pierwszy Butik Cyrkularny Carrefour – sieć sprzedaje w nim ubrania z drugiej ręki.
Sieć otworzyła w hipermarkecie przy ul. Popławskiej swój pierwszy w Polsce Butik Cyrkularny realizowany w modelu store in store. Na powierzchni około 100 mkw. klienci znajdą szeroki wybór ubrań z drugiej ręki w atrakcyjnych cenach. To inicjatywa oparta na modelu 3 x win, z której korzyści czerpią klienci, firma i środowisko naturalne.
– Otwierając pierwszy Butik Cyrkularny w Pabianicach chcemy dać mieszkańcom miasta możliwość dokonania świadomych wyborów zakupowych, które są korzystne zarówno dla nich, jak i dla naszej planety — mówi Piotr Lubiewa-Wieleżyński, dyrektor działu rozwoju formatów i konceptów handlowych w Carrefour Polska. Każdy zakupiony w naszym Butiku kilogram odzieży to aż 6241 litrów zaoszczędzonej wody i prawie 13 kilogramów zredukowanej emisji CO2. Jesteśmy przekonani, że takie inicjatywy przyczyniają się do zmiany przyzwyczajeń Pabianiczan w zakresie zakupów, użytkowania i utylizacji tekstyliów.
Kultura fast fashion przyzwyczaiła konsumentów do ciągłego kupowania i pozbywania się ubrań i choć koncept sklepów second hand zyskał w ostatnich latach na popularności, to nadal wiele marek zachęca konsumentów do zakupów odzieży na przysłowiowy “jeden sezon”. Wychodząc naprzeciw tym zmianom, Carrefour Polska uruchomił wraz z firmą New Solutions Group, właścicielem marki Ubrania Do Oddania, swój pierwszy w Polsce Butik Cyrkularny.
Model działania oparty na założeniach gospodarki cyrkularnej
Nowy Butik wyróżnia się modelem działania opartym na założeniach gospodarki cyrkularnej (obiegowej) oraz unikalnym podejściem do sprzedaży. Co dwa tygodnie asortyment Butiku jest wymieniany na nowy, a co dwa dni ceny sprzedawanych produktów są obniżane, aby ostatniego dnia kosztowały jedynie 5 zł za sztukę (90 proc. taniej niż bazowa oferta), co dodatkowo ma zachęcić klientów do zakupów używanej odzieży. Klienci dokonują zakupów w specjalnej wydzielonej przestrzeni hipermarketu o powierzchni ok. 100 mkw. wyposażonej w stanowisko kasowe.
– Jednym z naszych celów jako New Solutions Group jest popularyzacja rynku second hand i korzyści ekologicznych które za nim stoją. Dlatego zależało nam na wprowadzeniu sprzedaży odzieży używanej do hipermarketów, gdzie Polacy tak chętnie robią zakupy. Naturalnym partnerem do tego koncepty był dla nas Carrefour, z którym w ramach współpracy z naszą marką Ubrania Do Oddania, z sukcesem zrealizowaliśmy ogólnopolskie zbiórki tekstyliów. Po pierwszych tygodniach współpracy widzimy, że był to strzał w dziesiątkę i klienci Carrefour chętnie robią zakupy w strefie Butiku Cyrkularnego. Poza tym że mają dostęp do ciekawej mody, to generują całkiem duży impakt środowiskowy. Tylko w samym wrześniu dzięki klientom Carrefour, którzy dokonali zakupów w Butiku Cyrkularnym w Pabianicach zaoszczędziliśmy ponad 5 000 CO2 – to tyle ile generuje jedno auto, które przejechało około 20 000 km. Dodatkowo zaoszczędziliśmy około 2,4 mln litrów wody, czyli to prawie 54 000 5 minutowych pryszniców – mówi Tomasz Bocian CEO New Solutions Group Sp. z o.o., właściciel koncepcji Butiku Cyrkularnego i marki Ubrania Do Oddania.
Uruchomienie Butiku Cyrkularnego to kolejna z inicjatyw Carrefour, której celem jest promocja drugiego biegu tekstyliów w Polsce. W 2023 roku sieć, we współpracy z marką Ubrania Do Oddania rozpoczęła zbiórkę używanych, niepotrzebnych ubrań od swoich klientów, oferując im w zamian zniżki na zakupy. Akcja przyczyniła się dotychczas do ograniczenia emisji ponad 200 ton CO2 i zebrania 20 ton używanych tekstyliów, które wróciły do ponownego obiegu.