Sieć sklepów Biedronka, dzięki wprowadzonym zmianom w opakowaniach w ostatnich miesiącach, zredukowała zużycie plastiku o ponad 160 ton w skali roku. – Ważne jest dla nas wprowadzanie zmian, nawet tych najmniejszych, przy naszej skali dają one zawsze realne wyniki – mówi Katarzyna Zabrzycka, Biedronka.
Sieć Biedronka, w ramach realizacji celów ekoprojektowania opakowań, systematycznie wprowadza optymalizację opakowań kolejnych produktów marek własnych. W ostatnich tygodniach zmiany te dotyczyły opakowań makaronów Dobrusia i Szlachecki, mieszanek sałat Vital Fresh oraz ziół w doniczkach.
Jednym z celów sieci jest usuwanie zbędnych elementów opakowania, tak aby ograniczać masę materiałów opakowaniowych w środowisku. Idealnym przykładem takiego działania jest całkowite usunięcie klipsów z opakowań makaronów typu niteczki 250g z linii Szlachecki i Dobrusia. Klipsy te, choć powszechnie stosowane, są często jednorazowe i po użyciu trafiają do kosza, z którego już nie trafią do odzysku, ze względu na zbyt mały rozmiar.
Redukcja zużycia folii
Tylko ten jeden krok – zastąpienie klipsa wykonanego z plastiku i stali zwykłym zgrzaniem opakowania, spowodował również redukcję ilości materiału folii, co ostatecznie pozwoliło na zmniejszenie ilości odpadów plastikowych w obiegu na poziomie aż 21 ton w skali roku.
Kolejnym przykładem jest zastosowanie cieńszych folii w opakowaniach sałat. Zmiana polegała na redukcji grubości folii o zaledwie 5 mikronów, co dla klientów jest niezauważalne, a świeżym produktom pozwala na lepszą wymianę pary wodnej pomiędzy produktem a otoczeniem. A dla środowiska? Dla środowiska dało zmianę w skali roku w postaci wyeliminowania prawie 70 ton plastiku.
Opakowania z pulpy papierowej z certyfikatem zrównoważonego pochodzenia
Jeszcze jednym krokiem w stronę ekologii jest wprowadzenie wytłoczek wykonanych z pulpy papierowej z certyfikatem zrównoważonego pochodzenia, które zastępują tradycyjne plastikowe doniczki. Ta zmiana pozwoliła zredukować kolejne 71 ton tworzyw sztucznych w skali roku.
– Konsumenci są coraz bardziej świadomi ekologicznych działań i coraz chętniej wybierają produkty, które są przyjazne dla środowiska. Szczególnie widać tę zmianę postaw w okresie letnim. Spacerując po plażach czy szlakach górskich, częściej zwracamy uwagę na otoczenie i jeszcze bardziej doceniamy jeśli wokół nas jest czysto i możemy cieszyć się naturalną florą i fauną. Dlatego tak ważne jest dla nas wprowadzanie zmian, nawet tych najmniejszych, przy naszej skali dają one zawsze realne wyniki – mówi Katarzyna Zabrzycka, Młodszy Manager ds. Opakowań w sieci Biedronka.
Opakowania są nieodzownym elementem współczesnej gospodarki. Ich rynek to jeden z kluczowych segmentów globalnej gospodarki. Jego wartość na świecie w 2023 roku szacowano na ponad 900 miliardów dolarów, a prognozy wskazują na dalszy dynamiczny wzrost. Istotnym elementem rynku opakowań jest rosnąca świadomość ekologiczna konsumentów i firm.
Coraz większą wagę przywiązuje się do zrównoważonych rozwiązań oraz właściwej segregacji odpadów opakowaniowych. Opakowania wielokrotnego użytku oraz te wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu znacząco zmniejszają ślad węglowy i minimalizują negatywny wpływu na środowisko.